تاریخ انتشار:1404/8/5
« سرآمد» بررسی میکند؛
پایه دریانوردی دریانورد است
اقتصادسرآمد- در اواخر مهرماه سالجاری، سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در محل انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با اعضای هیاتمدیره این انجمن دیدار و گفتوگو کرد. در این نشست اعضای هیاتمدیره انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران گزارشی از اقدامات، چالشها و فعالیتهای خود ارائه دادند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، سعید رسولی در جایگاه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تا به امروز اینطور نشان داده که مدیری برنامه محور و میدانی با نگاهی انسانی به دریانوردی است؛ مدیری که باور دارد توسعه بنادر از دل آرامش و انگیزه دریانوردان آغاز میشود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این دیدار بر ضرورت تعامل گستردهتر میان سازمان بنادر و انجمن دریانوردان تأکید کرد و گفت: «درست است که از نظر ساختاری مجزا هستیم، اما در حقیقت یک پیکر واحد با هدفی مشترک هستیم؛ همه ما از یک ثروت ملی برخورداریم که ظرفیت و پتانسیل عظیمی دارد و همین ما را به هم متصل میکند.»
اهمیت جایگاه دریانورد در صنعت دریایی
«رسولی» با تأکید بر نقش محوری نیروی انسانی دریایی تصریح کرد: «نمیتوانیم مشکلات دریانوردان را نادیده بگیریم و در عین حال ادعا کنیم در حوزه دریانوردی موفق بودهایم؛ پایه دریانوردی، خودِ دریانورد است.» او افزود: «باید به همکاران مستقر در دریا و کشتیها اطمینان و دلگرمی بدهیم تا دغدغهای جز وظایف حرفهای خود نداشته باشند. دریانورد باید احساس کند برای ما اهمیت دارد و این اهمیت را در عمل نشان دهیم. بخشی از این مسیر در گذشته آغاز شده، اما باید با تلاش مضاعف ادامه یابد. در بسیاری از کشورهای همسایه، این موضوعات به شکل جدیتری حل شده است.»
از چابهار تا دغدغه معیشت دریانوردان
مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به بازدید خود از عملیات لایروبی در بندر چابهار گفت: «در بازدید از یکی از شناورهای لایروب، کاپیتان کشتی اینطور به ما اطلاع داد که ۱۰نفر از نیروهای ما برای آموزش به هلند اعزام شدند، اما تنها یکنفر در حال حاضر با ما و در کنار ما مانده است. دلیل اصلی، پایین بودن سطح حقوق است. در حالیکه در کشورهای دیگر دریانوردان حدود ۶هزار دلار یا بیشتر حقوق میگیرند، اینجا حتی با هزار دلار هم راضی میشوند، اما دریافتی آنها اصلا به این مقادیر نمیرسد...» او ادامه داد:«این موضوع را شخصاً با رئیسجمهور در میان گذاشتم و تأکید کردم که تجهیزات بهتنهایی کارساز نیستند؛ این نیروهای انسانی هستند که به فناوری و تجهیزات جان میدهند.»
عدالت در قراردادها و حفظ انگیزه کارکنان
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم بازنگری در قراردادهای شرکتهای فعال در حوزه بندری و دریایی اظهار داشت: «باید قراردادهای مشابه شرکتها در بنادر مختلف بررسی شود تا عدالت در پرداختها برقرار باشد. گاه شرکتها برای رقابت، از هزینه نیروی انسانی میکاهند؛ در حالیکه هزینه واقعی را نیروی انسانی میپردازد.» او افزود:«نمیتوان در یک مناسبت به گروهی از کارکنان پاداش داد و به دیگران به بهانه نبود بند قراردادی چیزی پرداخت نکرد. این رویکرد باعث تزریق انگیزه به عدهای و سلب انگیزه از دیگران میشود. ما زمانی میتوانیم خود را یک خانواده بدانیم که به همه اعضا توجه داشته باشیم.» رسولی تأکید کرد: «نباید حمایت از نیروی انسانی را هزینه تلقی کنیم، بلکه این یک سرمایهگذاری بلندمدت است.»
فرهنگ قدردانی؛ نیرویی برای انگیزه
مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ قدردانی در این صنعت گفت: «در صنعت دریانوردی کارهای ارزشمندی انجام شده، اما زبان تشکر ما اغلب ضعیف است. اگر نام دریانوردی ایران بلند است، بهواسطه انسانهایی است که در این مسیر تلاش کردهاند؛ نه صرفاً تجهیزات و امکانات.» او از تلاشهای پیشکسوتان و بازنشستگان این عرصه قدردانی کرد و افزود:«توجه به بازنشستگان پیام روشنی به کارکنان فعلی میدهد؛ اینکه تلاششان در آینده دیده و قدردانی میشود. این نگاه، انگیزهای بزرگ برای ادامه خدمت است.»
ارتباط مستقیم رسولی با دریانوردان در عرشه
«رسولی» همچنین به منظور آگاهی مستقیم از شرایط کاری دریانوردان، از طریق ارتباط تصویری با دوتن از اعضای هیاتمدیره مستقر در عرشه کشتی گفتوگو کرد. او ابراز امیدواری کرد در نشستهای آتی، مسائل و دغدغههای انجمن با حضور مدیرعامل و مسئولان مرتبط بهطور دقیقتری پیگیری شود.
همافزایی برای آیندهای روشنتر
در نظر داشته باشید انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران دارای ۹کمیته فعال از جمله کمیتههای بانوان، ملوانی، بازنشستگان و سلامت روان و... است و برای حمایت از خانوادههای دریانوردان نیز تدابیری اندیشیده شده است. این انجمن بهصورت فصلی گزارشهای عملکرد خود را ارائه میدهد و هدف نهایی آن، تحقق همدلی و همکاری میان جامعه دریایی کشور است. در پایان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: «امیدوارم با همراهی، همفکری و همافزایی بتوانیم مسائل موجود را گامبهگام حل کنیم.»
اهمیت جایگاه دریانورد در صنعت دریایی
«رسولی» با تأکید بر نقش محوری نیروی انسانی دریایی تصریح کرد: «نمیتوانیم مشکلات دریانوردان را نادیده بگیریم و در عین حال ادعا کنیم در حوزه دریانوردی موفق بودهایم؛ پایه دریانوردی، خودِ دریانورد است.» او افزود: «باید به همکاران مستقر در دریا و کشتیها اطمینان و دلگرمی بدهیم تا دغدغهای جز وظایف حرفهای خود نداشته باشند. دریانورد باید احساس کند برای ما اهمیت دارد و این اهمیت را در عمل نشان دهیم. بخشی از این مسیر در گذشته آغاز شده، اما باید با تلاش مضاعف ادامه یابد. در بسیاری از کشورهای همسایه، این موضوعات به شکل جدیتری حل شده است.»
از چابهار تا دغدغه معیشت دریانوردان
مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به بازدید خود از عملیات لایروبی در بندر چابهار گفت: «در بازدید از یکی از شناورهای لایروب، کاپیتان کشتی اینطور به ما اطلاع داد که ۱۰نفر از نیروهای ما برای آموزش به هلند اعزام شدند، اما تنها یکنفر در حال حاضر با ما و در کنار ما مانده است. دلیل اصلی، پایین بودن سطح حقوق است. در حالیکه در کشورهای دیگر دریانوردان حدود ۶هزار دلار یا بیشتر حقوق میگیرند، اینجا حتی با هزار دلار هم راضی میشوند، اما دریافتی آنها اصلا به این مقادیر نمیرسد...» او ادامه داد:«این موضوع را شخصاً با رئیسجمهور در میان گذاشتم و تأکید کردم که تجهیزات بهتنهایی کارساز نیستند؛ این نیروهای انسانی هستند که به فناوری و تجهیزات جان میدهند.»
عدالت در قراردادها و حفظ انگیزه کارکنان
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم بازنگری در قراردادهای شرکتهای فعال در حوزه بندری و دریایی اظهار داشت: «باید قراردادهای مشابه شرکتها در بنادر مختلف بررسی شود تا عدالت در پرداختها برقرار باشد. گاه شرکتها برای رقابت، از هزینه نیروی انسانی میکاهند؛ در حالیکه هزینه واقعی را نیروی انسانی میپردازد.» او افزود:«نمیتوان در یک مناسبت به گروهی از کارکنان پاداش داد و به دیگران به بهانه نبود بند قراردادی چیزی پرداخت نکرد. این رویکرد باعث تزریق انگیزه به عدهای و سلب انگیزه از دیگران میشود. ما زمانی میتوانیم خود را یک خانواده بدانیم که به همه اعضا توجه داشته باشیم.» رسولی تأکید کرد: «نباید حمایت از نیروی انسانی را هزینه تلقی کنیم، بلکه این یک سرمایهگذاری بلندمدت است.»
فرهنگ قدردانی؛ نیرویی برای انگیزه
مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ قدردانی در این صنعت گفت: «در صنعت دریانوردی کارهای ارزشمندی انجام شده، اما زبان تشکر ما اغلب ضعیف است. اگر نام دریانوردی ایران بلند است، بهواسطه انسانهایی است که در این مسیر تلاش کردهاند؛ نه صرفاً تجهیزات و امکانات.» او از تلاشهای پیشکسوتان و بازنشستگان این عرصه قدردانی کرد و افزود:«توجه به بازنشستگان پیام روشنی به کارکنان فعلی میدهد؛ اینکه تلاششان در آینده دیده و قدردانی میشود. این نگاه، انگیزهای بزرگ برای ادامه خدمت است.»
ارتباط مستقیم رسولی با دریانوردان در عرشه
«رسولی» همچنین به منظور آگاهی مستقیم از شرایط کاری دریانوردان، از طریق ارتباط تصویری با دوتن از اعضای هیاتمدیره مستقر در عرشه کشتی گفتوگو کرد. او ابراز امیدواری کرد در نشستهای آتی، مسائل و دغدغههای انجمن با حضور مدیرعامل و مسئولان مرتبط بهطور دقیقتری پیگیری شود.
همافزایی برای آیندهای روشنتر
در نظر داشته باشید انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران دارای ۹کمیته فعال از جمله کمیتههای بانوان، ملوانی، بازنشستگان و سلامت روان و... است و برای حمایت از خانوادههای دریانوردان نیز تدابیری اندیشیده شده است. این انجمن بهصورت فصلی گزارشهای عملکرد خود را ارائه میدهد و هدف نهایی آن، تحقق همدلی و همکاری میان جامعه دریایی کشور است. در پایان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: «امیدوارم با همراهی، همفکری و همافزایی بتوانیم مسائل موجود را گامبهگام حل کنیم.»
برچسب ها : دریانوردان اقتصادسرآمد صنعت دریایی
اخبار روز
-
در رثای جایزه ملی بهرهوری بایندر
-
چشمانداز معدنکاوی دریایی و اقتدار ژئوپلیتیکی ایران
-
«ریلهای ناتمام» حلقه مفقوده توسعه دریامحور
-
توافقنامه تجارت آزاد اروپا با هند در سایه مالیات کربن
-
تغییر آرام نقشه انرژی منطقه
-
تحول صنعت شیلات با پرورش در آبهای آزاد دریای کاسپین
-
مسافران قبل از عزیمت به فرودگاهها با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند
-
بررسی نقش هوشمندسازی آبزیان و جایگاه بخش خصوصی
-
برگزاری چالش نوآوری توسعه روستایی بینالمللی 2026
-
جزییات برنامه دولت برای حمایت از تولید و سرمایهگذاری و بهبود معیشت مردم
-
طرح ۱۷ بندی دولت برای مهار تورم و حفاظت از معیشت مردم
-
توسعه همکاریهای گمرکی در منطقه آزاد انزلی
-
برگزاری نخستین رویداد علمی دادگاههای نمایشی (Moot Court) وزارت راه و شهرسازی در منطقه آزاد انزلی
-
پشتیبانی دولت، زمینهساز سرمایهگذاری در منطقه آزاد چابهار شد
-
رونمایی بستههای سرمایهگذاری در حوزه ریلی و جادهای تا دو ماه آینده
-
بررسی ظرفیتهای بنادر شمالی در ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی
-
اصلاح شبکه حملونقل باید بر اساس استانداردهای بینالمللی، فناوری مناسب و کیفیت پایدار انجام شود
-
در حال حاضر هیچ محدودیتی برای تردد دریایی ایران وجود ندارد
-
تمامی فرودگاه های کشور عملیاتی است
-
نوشتاری به بهانه هفته حملونقل
