تاریخ انتشار:1404/8/5
«آزادراه ساوه-سلفچگان» پروژه راهبردی برای کریدور شمال-جنوب

«سرآمد» گزارش می‌دهد؛

«آزادراه ساوه-سلفچگان» پروژه راهبردی برای کریدور شمال-جنوب

اقتصادسرآمد- شمارش معکوس برای امضای نهایی توافق‌نامه راه‌آهن رشت-آستارا آغاز شده است. روز گذشته و در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تعریض و بهسازی قطعه‌۶۵ آزادراه ساوه به سلفچگان بود که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اعلام کرد توافق‌نامه راه‌آهن رشت-آستارا ماه آینده منعقد خواهد شد. تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا، امکان اتصال ریلی ایران به قاره اروپا را بدون عبور از ترکیه فراهم می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان باور دارند سرعت گرفتن روند اجرای این پروژه در حال حاضر یک ضرورت انکارناپذیر است. پروژه ریلی رشت-آستارا یکی از حلقه‌های مفقوده شاخه غربی کریدور شمال-جنوب به‌شمار می‌رود و تکمیل آن برای برقراری اتصال کامل ریلی بین ایران و روسیه، به‌ویژه مسکو و سن‌پترزبورگ، اهمیت اساسی دارد.

به گزارش اقتصادسرآمد، کریدور شمال-جنوب نیز یکی از مهم‌ترین راه‌های ترانزیتی بین‌المللی است که ارتباط بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ایران، دریای خزر، قفقاز، روسیه و اروپا را برقرار کرده و با کاهش قابل‌توجه زمان و هزینه انتقال کالا، به افزایش رقابت‌پذیری حمل‌ونقل ایران در سطح جهانی کمک می‌کند. آن‌طور که گفته می‌شود، تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا به تکمیل کریدور بین‌المللی ریلی می‌انجامد و راه‌آهن ایران را به راه‌آهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می‌کند. از سوی دیگر، تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.
برآوردهای رسمی منتشرشده نیز نشان می‌دهد که با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابه‌جایی بار سالانه تا ۱۵میلیون تن افزایش خواهد یافت که این امر نه‌تنها فشار حمل‌ونقل جاده‌ای را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز می‌شود. افزایش حجم بار ترانزیتی همچنین به توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و به‌طور کل کشور کمک شایانی خواهد کرد. پیش از این نیز در گزارش خبرگزاری دولتی تاس آمده بود: پیش‌بینی می‌شود خط رشت-آستارا با مشارکت مسکو و تهران و خط آستارا‌(واقع در ایران)-آستارا‌(واقع در جمهوری آذربایجان) با مشارکت سه‌جانبه مسکو، تهران و باکو احداث شود.

اعلام زمان انعقاد تفاهم‌نامه راه‌آهن رشت-آستارا 
روز گذشته بود که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی از امضای توافق‌نامه ساخت خط‌آهن رشت-آستارا بین ایران و روسیه طی ماه آینده خبر داد و گفت: ‌وعده‌های سال گذشته در رابطه با مسکن محقق نشد. وی با اشاره به دیپلماسی فعال رئیس‌جمهور با کشورهای همسایه و نقش کلیدی حمل‌ونقل در این تعاملات یادآور شد: طی دوهفته گذشته، سفرهایی به کشورهای آذربایجان و پاکستان داشتیم. 
این عضو هیات دولت چهاردهم با اشاره به امضای قرارداد خط‌آهن رشت-آستارا تا ماه آینده میان ایران و روسیه افزود: نتایج مذاکرات سفر باکو با محوریت تضمین حمل بار و کالا در حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب، به‌ویژه در مسیر ریلی رشت-آستارا فراتر از تحلیل‌های اولیه بود.
«صادق» با اشاره به نشست برگزارشده در پاکستان نیز بیان کرد: در این نشست سه محور اصلی مورد بررسی قرار گرفت که مهم‌ترین موضوعات آن انتخاب واسط ایران بین پاکستان و کشورهای اوراسیا و قفقاز، انتخاب پاکستان به‌عنوان اتصال چین به ایران و انتقال بار چین از مسیر پاکستان و ایران به اروپا بود. وی با تأکید بر نقش زیرساخت‌های حمل‌ونقل در توسعه روابط منطقه‌ای گفت: توسعه آزادراه‌ها و زیرساخت‌های ریلی نقش مؤثری در تسهیل ارتباطات ایران با کشورهای همسایه دارد. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در یک‌سال گذشته، باوجود مشکلات، محدودیت‌ها و تشدید تحریم‌ها، هیچ خللی در اراده و هم‌افزایی ایجاد نشده و تمامی اتفاقات با وجود این شرایط رقم خورده است.

تحول ترانزیت با نشست‌های سه‌جانبه ریلی
وزیر راه و شهرسازی همچنین پروژه ۶خطه آزادراه ساوه- سلفچگان را بخشی مهم از شبکه آزادراهی کشور دانست که نقش کلیدی در تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب کشور ایفا می‌‌کند و افزود: مدت زمان اجرای پروژه، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان دولت چهاردهم خواهد بود. در همین راستا، پروژه اتصال اراک به راهجرد نیز در دستور کار کمیسیون زیربنایی دولت قرار دارد که با تصویب آن، گره‌های ترافیکی و نقاط بحرانی ترانزیت در منطقه برطرف خواهد شد. این پروژه نیز در راستای تقویت دیپلماسی حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه تعریف شده است.
«صادق» بیان کرد: شبکه آزادراهی کشور در محورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، از سال گذشته با جدیت آغاز شده و در ماه‌های آینده نیز چند پروژه دیگر در استان‌های مختلف کلنگ‌زنی خواهد شد. این اقدامات، در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی و بندری، نقش مهمی در ارتقای جایگاه ایران در زنجیره تأمین منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کنند. وی عنوان کرد: نکته مهمی که باید بر آن تأکید کنم، نقش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل است. در این پروژه خاص، ۹۰درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده که این مشارکت، در سرعت تکمیل و بهره‌برداری پروژه تأثیر بسزایی دارد. همراهی بخش خصوصی در توسعه شبکه آزادراهی کشور، یکی از دستاوردهای مهم دولت چهاردهم است و باید از آن حمایت و قدردانی شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در خصوص دیپلماسی حمل‌ونقل، باید اشاره کنم که در سفر اخیر به کشور پاکستان و نشست چندجانبه‌ای که در اسلام‌آباد با حضور وزرای حمل‌ونقل منطقه برگزار شد، موضوع افزایش تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان مورد بررسی قرار گرفت. «صادق» با اشاره به سه‌محور اصلی در این نشست اظهار کرد: اتصال بار کشور چین به اروپا از طریق مسیر مشترک ایران و پاکستان می‌تواند نقش مهمی در زنجیره تأمین منطقه‌ای ایفا کند. همچنین تقویت ارتباطات حمل‌ونقل میان کشورهای قفقاز و ترکیه با پاکستان از طریق ایران موجب افزایش ظرفیت ترانزیت منطقه خواهد شد. توسعه تبادلات بندری و دریایی میان ایران و پاکستان در آینده نزدیک، با نشست‌هایی در مسکو، ابعاد اجرایی آن روشن‌تر خواهد شد. وی تصریح کرد: این اقدامات، در کنار نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو که برای نخستین‌بار برگزار شد، نشان‌دهنده نقش راهبردی ایران در تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. با انعقاد قرارداد اجرایی میان ایران و روسیه و شتاب در ساخت مسیر ریلی رشت-آستارا، شاهد تحولی بزرگ در دیپلماسی حمل‌ونقل خواهیم بود.

قطعه ۶۵کیلومتری پروژه آزادراهی ساوه-سلفچگان قلب تپنده شبکه حمل‌ونقل کشور
در این رابطه هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در این مراسم گفت: قطعه ۶۵کیلومتری پروژه آزادراهی ساوه-سلفچگان که شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم، نه‌تنها بخشی از کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، بلکه در امتداد کریدورهای غرب به شرق نیز نقش‌آفرینی می‌کند و می‌توان آن را قلب تپنده شبکه حمل‌ونقل کشور دانست. وی با اشاره به اهمیت این محور در اتصال مناطق مختلف کشور افزود: این مسیر به دلیل حجم بالای تردد، دچار اشباع شده و بر همین اساس تصمیم گرفتیم با مشارکت بخش خصوصی، عملیات تعریض از ۴خط به ۶خط و بهسازی کامل آن را آغاز کنیم.
«بازوند» با قدردانی از سرمایه‌گذار پروژه، اظهار کرد: این پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۱۲هزار میلیارد تومان اجرا می‌شود که ۹۰درصد آن توسط بخش خصوصی و ۱۰درصد توسط دولت تأمین خواهد شد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به سوابق سرمایه‌گذار این پروژه گفت: یکی از پروژه‌های شاخص ایشان، اجرای محور خرم‌آباد-پلدختر-پل زال بود که با شکافتن ۱۱۰کیلومتر از رشته‌کوه‌های زاگرس، مسیر خرم‌آباد به اندیمشک را از چهارساعت به حدود دوساعت کاهش داد و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت به همراه داشت.

برچسب ها : شبکه حمل‌ونقل کشور اقتصاد سرآمد کریدور شمال-جنوب

اخبار روز
ضمیمه