تاریخ انتشار:1404/8/6
در نشست تخصصی با مجمع نمایندگان گیلان مطرح شد؛
تاکید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و استاندار گیلان بر نقش محوری منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور
اقتصادسرآمد- نشست تخصصی بررسی مسائل، چالشها و برنامههای توسعهای منطقه آزاد انزلی به دعوت مجمع نمایندگان گیلان و با حضور رضا مسرور، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، هادی حقشناس، استاندار گیلان و مصطفی طاعتیمقدم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در تهران برگزار شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این نشست، موضوعاتی از جمله محدوده منطقه آزاد انزلی، مناطق منفصله، توسعه زیرساختها و راهکارهای جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیتهای اقتصادی و جغرافیایی گیلان اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی بهدلیل موقعیت راهبردی خود در سواحل کاسپین، میتواند به محور اصلی توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزه دریای کاسپین و مسیرهای بینالمللی ترانزیت تبدیل شود.
منطقه آزاد انزلی محور مبادلات تجاری ایران در دریای کاسپین است
رضا مسرور با اشاره به اهمیت فعالسازی کریدورهای بینالمللی و توسعه ارتباطات دریایی افزود: اتصال بندر کاسپین به بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان از طریق خطوط کشتیرانی مستقیم، نقشی تعیینکننده در رونق صادرات، اشتغالزایی و افزایش درآمدهای ارزی کشور دارد.
لزوم تسهیل امور سرمایهگذاران و تسریع در اجرای طرحها در منطقه
مسرور همچنین بر لزوم تسهیل امور سرمایهگذاران تاکید کرد و گفت: زمان صدور مجوزها و اجرای طرحها باید به حداقل برسد تا سرمایهگذار احساس اطمینان کند؛ زیرا سرعت عمل و شفافیت در فرآیندها، خود به یک برند برای منطقه تبدیل میشود.
وی خواستار هماهنگی و همافزایی بیشتر دستگاههای استانی و ملی در اجرای پروژههای زیربنایی در این منطقه شد و افزود: پیشرفت گیلان بهطور مستقیم با توسعه اقتصادی کشور پیوند خورده است؛ بنابراین همه دستگاهها باید در مسیر تحقق اهداف کلان مناطق آزاد در این استان همکاری کنند.
منطقه آزاد انزلی بازوی اصلی توسعه تجارت دریایی شمال کشور
استاندار گیلان هم در این نشست با اشاره به نقش راهبردی منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور گفت: اگر منطقه آزاد در انزلی شکل نمیگرفت، امروز بخش قابل توجهی از ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی کشور وجود نداشت. اکنون بندر انزلی و منطقه آزاد بهعنوان دو بازوی مکمل در توسعه تجارت دریایی فعالیت میکنند.
هادی حقشناس افزود: اتصال ریل به بندر انزلی و تقویت مسیرهای ترانزیتی از ترکیه به روسیه و ترکمنستان، فرصت کمنظیری برای رونق صادرات و تجارت بینالمللی گیلان فراهم کرده است.
حقشناس با اشاره به کاهش سطح آب دریای کاسپین و تاثیر آن بر فعالیت بنادر شمالی گفت: در سه سال گذشته سطح آب کاسپین حدود 60 سانتیمتر کاهش یافته که بر عملکرد بنادر شمالی اثر گذاشته است؛ با این حال، اقدامات منطقه آزاد انزلی در توسعه اسکلهها و زیرساختهای ساحلی، نقش موثری در تداوم فعالیت دریایی استان داشته است.
احداث ترمینال جدید فرودگاه رشت با استانداردهای فرودگاه امام خمینی(ره)
وی توسعه فرودگاه بینالمللی رشت و احداث ترمینال جدید در این فرودگاه را از دیگر برنامههای مهم استان برشمرد و گفت: با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و وزارت راه و شهرسازی در تخصیص اعتبار برای ساخت سالن جدید فرودگاه رشت با استانداردهای فرودگاه امام خمینی(ره) این امر میتواند نقطه عطفی در توسعه حملونقل هوایی شمال کشور باشد.
توسعه گردشگری دریایی و ساخت بیمارستان جنرال در محدوده منطقه آزاد انزلی
استاندار گیلان با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی و لزوم کاهش ترافیک جادهای تاکید کرد: با راهاندازی مسیرهای دریایی تفریحی بین بنادر انزلی، تالش و آستارا میتوان بخشی از حجم تردد خودرویی گردشگران را کاهش داد و گردشگری دریایی را به یک مزیت رقابتی برای استان تبدیل کرد.
حقشناس در پایان به کمبود زیرساختهای درمانی در نوار ساحلی استان اشاره کرد و گفت: بیمارستان جنرال لاکان در حال احداث است، اما پاسخگوی تمامی نیازهای استان نخواهد بود؛ بنابراین باید بیمارستانی جامع با خدمات فوقتخصصی در محدوده رشت، انزلی، لاهیجان و آستانه اشرفیه احداث شود. منطقه آزاد انزلی ظرفیت ارزشمندی برای توسعه تجهیزات درمانی و گردشگری دارد و با همراهی وزارت بهداشت و دستگاههای ملی میتوان گیلان را به یکی از قطبهای گردشگری سلامت کشور تبدیل کرد.
در ادامه نشست، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گزارشی از عملکرد و اقدامات منطقه ارائه داد و نمایندگان استان گیلان نیز دیدگاهها و پیشنهادهای خود را برای تسریع در اجرای پروژههای عمرانی و سرمایهگذاری بیان کردند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیتهای اقتصادی و جغرافیایی گیلان اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی بهدلیل موقعیت راهبردی خود در سواحل کاسپین، میتواند به محور اصلی توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای حوزه دریای کاسپین و مسیرهای بینالمللی ترانزیت تبدیل شود.
منطقه آزاد انزلی محور مبادلات تجاری ایران در دریای کاسپین است
رضا مسرور با اشاره به اهمیت فعالسازی کریدورهای بینالمللی و توسعه ارتباطات دریایی افزود: اتصال بندر کاسپین به بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان از طریق خطوط کشتیرانی مستقیم، نقشی تعیینکننده در رونق صادرات، اشتغالزایی و افزایش درآمدهای ارزی کشور دارد.
لزوم تسهیل امور سرمایهگذاران و تسریع در اجرای طرحها در منطقه
مسرور همچنین بر لزوم تسهیل امور سرمایهگذاران تاکید کرد و گفت: زمان صدور مجوزها و اجرای طرحها باید به حداقل برسد تا سرمایهگذار احساس اطمینان کند؛ زیرا سرعت عمل و شفافیت در فرآیندها، خود به یک برند برای منطقه تبدیل میشود.
وی خواستار هماهنگی و همافزایی بیشتر دستگاههای استانی و ملی در اجرای پروژههای زیربنایی در این منطقه شد و افزود: پیشرفت گیلان بهطور مستقیم با توسعه اقتصادی کشور پیوند خورده است؛ بنابراین همه دستگاهها باید در مسیر تحقق اهداف کلان مناطق آزاد در این استان همکاری کنند.
منطقه آزاد انزلی بازوی اصلی توسعه تجارت دریایی شمال کشور
استاندار گیلان هم در این نشست با اشاره به نقش راهبردی منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور گفت: اگر منطقه آزاد در انزلی شکل نمیگرفت، امروز بخش قابل توجهی از ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی کشور وجود نداشت. اکنون بندر انزلی و منطقه آزاد بهعنوان دو بازوی مکمل در توسعه تجارت دریایی فعالیت میکنند.
هادی حقشناس افزود: اتصال ریل به بندر انزلی و تقویت مسیرهای ترانزیتی از ترکیه به روسیه و ترکمنستان، فرصت کمنظیری برای رونق صادرات و تجارت بینالمللی گیلان فراهم کرده است.
حقشناس با اشاره به کاهش سطح آب دریای کاسپین و تاثیر آن بر فعالیت بنادر شمالی گفت: در سه سال گذشته سطح آب کاسپین حدود 60 سانتیمتر کاهش یافته که بر عملکرد بنادر شمالی اثر گذاشته است؛ با این حال، اقدامات منطقه آزاد انزلی در توسعه اسکلهها و زیرساختهای ساحلی، نقش موثری در تداوم فعالیت دریایی استان داشته است.
احداث ترمینال جدید فرودگاه رشت با استانداردهای فرودگاه امام خمینی(ره)
وی توسعه فرودگاه بینالمللی رشت و احداث ترمینال جدید در این فرودگاه را از دیگر برنامههای مهم استان برشمرد و گفت: با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و وزارت راه و شهرسازی در تخصیص اعتبار برای ساخت سالن جدید فرودگاه رشت با استانداردهای فرودگاه امام خمینی(ره) این امر میتواند نقطه عطفی در توسعه حملونقل هوایی شمال کشور باشد.
توسعه گردشگری دریایی و ساخت بیمارستان جنرال در محدوده منطقه آزاد انزلی
استاندار گیلان با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی و لزوم کاهش ترافیک جادهای تاکید کرد: با راهاندازی مسیرهای دریایی تفریحی بین بنادر انزلی، تالش و آستارا میتوان بخشی از حجم تردد خودرویی گردشگران را کاهش داد و گردشگری دریایی را به یک مزیت رقابتی برای استان تبدیل کرد.
حقشناس در پایان به کمبود زیرساختهای درمانی در نوار ساحلی استان اشاره کرد و گفت: بیمارستان جنرال لاکان در حال احداث است، اما پاسخگوی تمامی نیازهای استان نخواهد بود؛ بنابراین باید بیمارستانی جامع با خدمات فوقتخصصی در محدوده رشت، انزلی، لاهیجان و آستانه اشرفیه احداث شود. منطقه آزاد انزلی ظرفیت ارزشمندی برای توسعه تجهیزات درمانی و گردشگری دارد و با همراهی وزارت بهداشت و دستگاههای ملی میتوان گیلان را به یکی از قطبهای گردشگری سلامت کشور تبدیل کرد.
در ادامه نشست، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گزارشی از عملکرد و اقدامات منطقه ارائه داد و نمایندگان استان گیلان نیز دیدگاهها و پیشنهادهای خود را برای تسریع در اجرای پروژههای عمرانی و سرمایهگذاری بیان کردند.
برچسب ها : منطقه آزاد انزلی اقتصادسرآمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
اخبار روز
-
سوت نخستین قطار گردشگری گیلان به صدا درمیآید
-
راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال تکمیل میشود
-
تاکید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و استاندار گیلان بر نقش محوری منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور
-
دیدار معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با سفیر قزاقستان در راستای توسعه دیپلماسی گردشگری
-
آغاز اصلاح مقررات فعالیت مهندسان در مناطق آزاد کشور با هدف تسهیل فعالیتهای حرفهای و ارتقای کیفیت ساختوسازها
-
بارگیری نخستین محموله صادراتی شمش فولادی از ایستگاه پرندک به مقصد ترکیه
-
حمایت از تولید کنندگان داخلی جهت تولید مشترک ماشین آلات مکانیزه زیر سایه دیپلماسی ریلی
-
توقف کریدورهای ایران پشت درب ستاد ملی ترانزیت
-
بهرهبرداری بیش از حد دریایی در تقابل با حفظ اکوسیستم
-
بیعملی در بهینهسازی مصرف انرژی
-
شفاف سازی حکشتی در خصوص ایفای تعهدات ارزی
-
امضای دو تفاهمنامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه تهران و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
-
ردِ پای پوپولیسم اقتصادی در حکمرانی
-
پشت پرده غیبت راهبردی ایران در اقتصاد دریا
-
التهاب یا تلاش برای توسعه دریایی ایران
-
توسعه گردشگری دریایی در استانهای ساحلی
-
چتر حمایتی دولت بر سر صیادان؛ آغاز بیمه فراگیر برای فعالان دریا
-
همدلی و نشاط، رمز موفقیت خانواده بزرگ وزارت راه و شهرسازی است
-
«آزادراه ساوه-سلفچگان» پروژه راهبردی برای کریدور شمال-جنوب
-
موتور ارزآوری شیلات مَکُران روشن میشود؟
