تاریخ انتشار:1404/8/6
استاندار سیستان:
راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال تکمیل میشود
اقتصادسرآمد- استاندار سیستان و بلوچستان گفت که برای توسعه مبادلات از این استان ابتدا باید زیرساخت را آماده میکردیم که در همین راستا راهآهن چابهار به زاهدان در دست ساخت بوده و تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، منصور بیجار در حاشیه اجلاس وزرای کشور کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این استان بزرگترین استان کشور بوده و بیشترین مرز را با پاکستان دارد. با افغانستان نیز مرز مشترک داریم که نزدیکترین منطقه به بندر چابهار برای تجار افغانستانی است.
وی افزود:در این راستا، کریدور ساحلی و کریدور شمال- جنوب را توسعه میدهیم. این کریدور به این جهت اهمیت دارد که هم تردد در داخل کشور و هم با همسایگان را تسهیل میکند و ارتباطات منطقهای را توسعه میدهد.
بیجار تاکید کرد: با کشورهای همسایه ارتباط مرزی داریم که شامل سه مرز رسمی با پاکستان و یک مرکز رسمی میلَک با افغانستان است.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برخی مبادلات مرزی هم به صورت محلی است، اظهار داشت: عمده این فعالیتها به این جهت است که جامعه محلی از آنها بهرهمند شده و به توسعه اقتصادی منطقه منجر شود.
وی اضافهکرد: با افغانستان هم چهار بازارچه مرزی داریم، در سیستان دو منطقه آزاد داریم؛ یکی چابهار که مشکلاتی داشت و پیگیری کردیم، مدیریت منطقه هم تغییر یافت و دیگری منطقه آزاد سیستان که غیرفعال بود و آن را فعال کردیم. شرکتها هم در این منطقه آزاد فعال شدهاند.
بیجار تصریحکرد: در سفر به عمان ظرفیتهای استان با مقامات این کشور بررسی شد. نزدیک به ۳۵ درصد جمعیت بدوی عمان بلوچهایی هستند که از ایران به این کشور رفتهاند. اکنون تردد دریایی میان چابهار با مسقط به صورت هفته ای دو بار انجام میشود. همچنین مذاکره کردهایم تا پرواز زاهدان به کراچی هم برقرار شود.
وی خاطرنشانکرد: ظرفیتهایی برای تامین کالاهای اساسی در پاکستان وجود دارد؛ برای تامین گوشت قرمز و برنج در کشور مشکل داشتیم که از ظرفیت پاکستان استفاده شد، هم در زمان تجاوز صهیونیستها و هم بعد از آن مجوز واردات برنج اخذ شد که با ارز ترجیحی و آزاد برنج وارد میشود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه تامین گوشت قرمز هم همکاری خوبی با پاکستان داریم.
بیجار یادآور شد: عمده کشورهای آسیای میانه میتوانند از بندر چابهار به دریای آزاد متصل شوند.
وی بیانداشت: ظرفیتهای فرهنگی خوبی با پاکستان و افغانستان داریم که از آنها برای توسعه اقتصادی استان و منطقه استفاده میکنیم.
وی افزود:در این راستا، کریدور ساحلی و کریدور شمال- جنوب را توسعه میدهیم. این کریدور به این جهت اهمیت دارد که هم تردد در داخل کشور و هم با همسایگان را تسهیل میکند و ارتباطات منطقهای را توسعه میدهد.
بیجار تاکید کرد: با کشورهای همسایه ارتباط مرزی داریم که شامل سه مرز رسمی با پاکستان و یک مرکز رسمی میلَک با افغانستان است.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برخی مبادلات مرزی هم به صورت محلی است، اظهار داشت: عمده این فعالیتها به این جهت است که جامعه محلی از آنها بهرهمند شده و به توسعه اقتصادی منطقه منجر شود.
وی اضافهکرد: با افغانستان هم چهار بازارچه مرزی داریم، در سیستان دو منطقه آزاد داریم؛ یکی چابهار که مشکلاتی داشت و پیگیری کردیم، مدیریت منطقه هم تغییر یافت و دیگری منطقه آزاد سیستان که غیرفعال بود و آن را فعال کردیم. شرکتها هم در این منطقه آزاد فعال شدهاند.
بیجار تصریحکرد: در سفر به عمان ظرفیتهای استان با مقامات این کشور بررسی شد. نزدیک به ۳۵ درصد جمعیت بدوی عمان بلوچهایی هستند که از ایران به این کشور رفتهاند. اکنون تردد دریایی میان چابهار با مسقط به صورت هفته ای دو بار انجام میشود. همچنین مذاکره کردهایم تا پرواز زاهدان به کراچی هم برقرار شود.
وی خاطرنشانکرد: ظرفیتهایی برای تامین کالاهای اساسی در پاکستان وجود دارد؛ برای تامین گوشت قرمز و برنج در کشور مشکل داشتیم که از ظرفیت پاکستان استفاده شد، هم در زمان تجاوز صهیونیستها و هم بعد از آن مجوز واردات برنج اخذ شد که با ارز ترجیحی و آزاد برنج وارد میشود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه تامین گوشت قرمز هم همکاری خوبی با پاکستان داریم.
بیجار یادآور شد: عمده کشورهای آسیای میانه میتوانند از بندر چابهار به دریای آزاد متصل شوند.
وی بیانداشت: ظرفیتهای فرهنگی خوبی با پاکستان و افغانستان داریم که از آنها برای توسعه اقتصادی استان و منطقه استفاده میکنیم.
برچسب ها : راهآهن چابهار- زاهدان اقتصادسرآمد سازمان همکاری اقتصادی (اکو)
اخبار روز
-
سوت نخستین قطار گردشگری گیلان به صدا درمیآید
-
راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال تکمیل میشود
-
تاکید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و استاندار گیلان بر نقش محوری منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور
-
دیدار معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با سفیر قزاقستان در راستای توسعه دیپلماسی گردشگری
-
آغاز اصلاح مقررات فعالیت مهندسان در مناطق آزاد کشور با هدف تسهیل فعالیتهای حرفهای و ارتقای کیفیت ساختوسازها
-
بارگیری نخستین محموله صادراتی شمش فولادی از ایستگاه پرندک به مقصد ترکیه
-
حمایت از تولید کنندگان داخلی جهت تولید مشترک ماشین آلات مکانیزه زیر سایه دیپلماسی ریلی
-
توقف کریدورهای ایران پشت درب ستاد ملی ترانزیت
-
بهرهبرداری بیش از حد دریایی در تقابل با حفظ اکوسیستم
-
بیعملی در بهینهسازی مصرف انرژی
-
شفاف سازی حکشتی در خصوص ایفای تعهدات ارزی
-
امضای دو تفاهمنامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه تهران و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
-
ردِ پای پوپولیسم اقتصادی در حکمرانی
-
پشت پرده غیبت راهبردی ایران در اقتصاد دریا
-
التهاب یا تلاش برای توسعه دریایی ایران
-
توسعه گردشگری دریایی در استانهای ساحلی
-
چتر حمایتی دولت بر سر صیادان؛ آغاز بیمه فراگیر برای فعالان دریا
-
همدلی و نشاط، رمز موفقیت خانواده بزرگ وزارت راه و شهرسازی است
-
«آزادراه ساوه-سلفچگان» پروژه راهبردی برای کریدور شمال-جنوب
-
موتور ارزآوری شیلات مَکُران روشن میشود؟
