تاریخ انتشار:1400/11/5
استقرار ۲ ایستگاه جزر و مدسنجی در سواحل مکران

استقرار ۲ ایستگاه جزر و مدسنجی در سواحل مکران

اقتصاد سرامد - رئیس سازمان نقشه‌برداری از استقرار ایستگاه‌های جزر و مدسنجی در سواحل مکران خبر داد و گفت: رشد اقتصادی کشورهایی که به دریا دسترسی دارند ۶ درصد بالاتر از کشورهای محصور در دریاست.

به گزارش اقتصاد سرآمد، علی جاویدانه در کنفرانس اقیانوس شناسی خلیج فاس با شعار توسعه دریامحور اظهار کرد: دسترسی به آب‌های آزاد موهبتی است که در اختیار ایران است و باید به نحو پایداری از آن بهره‌مند شویم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری با بیان اینکه 40 درصد کشورهای دنیا در فاصله 100 کیلومتری دنیا قرار دارند ادامه داد: 80 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود و کشورهایی که به دریا دسترسی دارند  6 درصد رشد اقتصادی بالاتری نسبت به کشورهای محصور در دریا دارند.

جاویدانه با تاکید بر اقتصاد توسعه دریامحور، اضافه کرد: ما از دهه 60 سابقه هیدروگرافی دریایی را داریم و توجه به توسعه دریامحور وجود داشته اما شتاب آن کافی نبوده است.

وی تاکید کرد: فاز اول تسریع در توسعه دریامحور شناخت و داشتن نقشه مکانی است. در حال حاضر 70 درصد دنیا را اقیانوس‌ها فرا گرفته‌اند اما تنها 15 درصد آب‌های دنیا نقشه‌برداری شده است یعنی کمتر از نقشه‌برداری‌های صورت گرفته از کره ماه و مریخ.

رئیس سازمان نقشه‌برداری با بیان اینکه شناخت ما از اقیانوس‌ها کم است و باید بتوانیم به این روند شتاب دهیم گفت: بخش عمده‌ای از آب‌های سرزمینی ایران را نقشه‌برداری کرده‌ایم.

جاویدانه بیان کرد: یکی از نیازهای کنونی ما پایش مداوم و مدل‌سازی طراز دریاست در این راستا در سواحل مکران دو ایستگاه جزر و مد سنجی  مستقر شده است.

برچسب ها : اقتصاد دریا خلیج فارس مکران

اخبار روز
ضمیمه