لیمر  و یادآوری فداکاری صیاد گناوه‌ای 

آبان که می‌شود، ساحل نشینان استان بوشهر بویژه شهرستان گناوه چشم انتظار وزش باد لهمیر هستند، بادی شدید که هوای گرم را می‌برد و باعث تعادل دما می‌شود اما این پدیده جوی هرساله خسارت هایی نیز در منطقه برجای می گذارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، شهرستان‌های ساحلی استان بوشهر در کرانه خلیج فارس آبان‌ماه هرسال با تغییرات جدی آب و هوایی و وزیدن بادهایی مواجه می‌شوند که یکی از آنها باد معروف و ویرانگر به 'لیمر'( LIMER) یا 'لهیمر' (lehimer) است.
لهیمر وقت مشخصی ندارد اما تاریخ و زمان آن را ناخدایان و صیادان بین ۱۰ تا ۲۰ آبان و گاهی مواقع در اوایل آذر پیش بینی می‌کنند که برای ساحل نشینان این دیار از گذشته تاکنون نامی آشنا و یادآور اتفاقات ناگواری است که در اثر وزیدن آن در دریا انسان‌های زیادی جان باخته و شناورها را به اعماق دریا برده است.
 لیمر شبیه گردباد شدیدی است و از هفت باد تشکیل شده است که در برخورد با آب دریا گرداب‌های  شدیدی ایجاد و دریا را هم همزمان به شدت متلاطم و موّاج می کند و در ساحل نیز خسارت های زیادی بر جای می گذارد.
باورهای مردم جنوب در مورد لیمر
به گفته صیادان و ناخدایان و معتمدان جنوبی وزیدن این باد البته نشانه هایی دارد که نمایان شدن ابر از سمت شمال تا مشرق  زنگ هشداری است و باید مراقب و هوشیار باشند تا دچار آسیب و خسارتی نشوند.
بنا به اعتقاد و باورهای مردمی این باد اگر از سمت غرب به وزد از همان دریا رد می‌شود و به خشکی نمی‌رسد اما اگر از سمت جنوب حرکت کند همراه با گردباد بوده و خسارت‌های زیادی در خشکی ببار خواهد آورد.
به گزارش ایرنا ،  لهیمر اگر بین ۱۰ تا ۱۵ ماه آبان ماه اتفاق بیفتد سالی خشک و کم باران است و اگر در ۲۰ آبان یا بعد از آن بوزد سال پربارشی در پیش خواهد بود.
قبل از وزیدن باد لیمر ، بیشتر روزها آسمان منطقه ابری و بعد از مدتی هوا صاف می شود و این روند تا زمان شروع  آن باد تداوم می‌یابد و در یک زمان کوتاه  آسمان سراسر پوشیده از ابرهای خاکستری می شود ، آرامش دریا را  تبدیل به موج های بزرگ و سهمگین می کند.
در زمان وزیدن این باد ، هر لحظه بر تعداد ابرها افزوده می شود و بالاخره باران با شتابی باور نکردنی شروع به باریدن می کند، قطرات درشت باران از ابرها جدا شده و به سرعت فرود می‌آیند و موج های بلند دریا با هر چه روی آب شناور است بر ساحل می کوبند.
"لیمر" و یادآوری فداکاری صیاد گناوه‌ای 
این باد چنان به تندی می‌وزد و باران با شتاب می‌بارد و موج های عظیم شکل می گیرند که هر چه روی دریاست را می بلعند و به کام مرگ می‌کشاند.
ضربه لیمر تاکنون برای ساحل نشینان شهرستان گناوه در دریا خسارات جانی ومالی دربرداشته است و  موتورلنج‌های زیادی که در حال تردد در مسیر کشورهای همسایه خلیج فارس بودند با این باد سهمگین و خطرناک مواجه شدند و  دراین بین تعدادی از ملوانان و ناخدایان جان خود را از دست دادند و سالیان سال است که خانواده های آنها نه جسد آنها را پیدا کرده و نه خبری حاصل کرده اند.
فداکاری صیاد گناوه‌ای 
یکی از اتفاقات ناگوار و اما خوشایند  برجای مانده از این باد به هشتم آبان سال ۱۳۸۸ مرتبط می‌شود که تعدادی از هموطنان که بیشتر آنها دانشجو بودند در مسیر جزیره خارگ به گناوه دچار آن شدند.
هشتم آبان سالروز حماسه سازی "ظهراب رستمی" مردی فداکار  از اهالی شهرستان گناوه است که با قایق کوچک صیادی خود ناجی جان ۲۲ دانشجوی غرق شده در خلیج فارس در یک روز توفانی  شد.
در این روز در هنگامی که یک اتوبوس دریایی از جزیره خارگ به سمت گناوه درحرکت بود، ناگهان براثر توفان معروف به " لهیمر " دچار حادثه ای ناگوار شد و سرنشینان آن در معرض غرق شدن قرار گرفتند، اما با کمک یک صیاد فداکار، از مهلکه جان سالم به در بردند.
این صیاد فداکار بنا به تجربه‌ای که داشت پس از اینکه متوجه می‌شود دریا متلاطم و مواج خواهد شد، به سمت ساحل حرکت می‌کند اما در این مسیر در یک یک لحظه ناگاه شیئی شبیه به یک بسته روی آب توجه‌اش را جلب می کند.
هنگامی  که بسته را باز می‌کند، جلیقه نجاتی که درون آن بود او را به شک می اندازد و  حسی به آن دست می‌دهد که اتفاق ناگواری برای سرنشینان شناور رخ داده است.
او که دل به دریا زده بود و با وجود اینکه موج و توفان غرش کنان بر قایقش می‌ تاخت، به فکر  مسافرانی افتاد که در همان لحظه با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.
این صیاد  در زمانی که به محل حادثه رسید نگاهی به جمعیت شناور روی آب و نگاه ملتمس آنها انداخت و با عزمی راسخ یکی  یکی آنها را از آب می گرفت و  با شگرد خاصی که مانع از غرق شدن قایق شود آنها را کنار هم قرار داد.
اما این صیاد فداکار درحالیکه بر اثر سوارکردن دانشجویان غرق شده چند برابر ظرفیت قایقش مسافر داشت و احتمال غرق شدن شناورش زیاد بود با اراده ای محکم و شهامتی خاص همه مسافران را نجات داد.
در حالی که این قایق ۶ نفره بیش از ۲۰ نفر را در خود جای داده است و همه ترس داشتند که به سلامت به ساحل نخواهند رسید، اما  این صیاد آنها را معجزه گونه از مرگ نجات داد و به خشکی رساند.
به غیر از این اتفاق، چندین شناور باری نیز در مسیر تردد به کشورهای همسایه خلیج فارس گرفتار باد لیمر شده و ملوانان و ناخدایان آن در اعماق خلیج فارس غرق شدند و دیگر برنگشتند.
اگرچه کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر روز گذشته اعلام کرد که نخستین سامانه بارش پاییزی روزهای پایانی هفته جاری وارد این استان می شود اما احتمال  وقوع باد لهمیر همراه با این سامانه وجود دارد.
بنا به گفته این کارشناس براساس پیش بینی‌ها فعالیت این سامانه از مناطق شمالی استان آغاز و به تدریج مناطق مرکزی استان بوشهر را در بر خواهد گرفت.هواشناسی استان بوشهر قرار است پیرامون فعالیت این سامانه در روزهای آینده اطلاعی رسانی کند.
لیمر  و یادآوری فداکاری صیاد گناوه‌ای 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه