پور ابراهیمی: اولین کار برگرداندن آرامش به دانشگاه است

مدیون مجاهدت‌های جریان دانشجویی و استادی در دانشگاه ها هستیم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اولین کار در کشور را برگرداندن آرامش به دانشگاه دانست و گفت: این برای دانشگاه زیبنده نیست که اجازه اظهارنظر به افراد در حوزه علمی و تخصصی مسائل سیاسی داده نشده و با یک رفتار خارج از نزاکت، عرف و متداول و دور از جامعه معمولی و نه فقط جامعه علمی برخورد شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در آستانه روز دانشجو با حضور در خبرگزاری ایسنا به ارائه تحلیلی از فعالیت های دانشجویان و چرایی رادیکالیسم سیاسی در دانشگاه‌ها و بیان شعارهای هنجارشکنان پرداخت.وی توضیح داد: در سال های اخیر مباحث حوزه دانشگاه به تحولاتی نیاز داشت تا بتواند متناسب با شرایط عمومی کشور پاسخگوی بخشی از مطالبات جریان دانشجویی در کشور باشد.
 همچنین موضوعاتی را در عرصه خدمت و همراهی با نظام و در راستای رفع نیازهای کشور پیگیری کند؛ جریان دانشجویی و دانشگاه، موفقیت های بزرگی در حوزه رفع نیازهای کشور بدست آورد که بخش زیادی از اتفاقات مثبت رخ داده در عرصه علم و دانش را مدیون مجاهدت‌های جریان دانشجویی و استادی در دانشگاه ها هستیم.پورابراهیمی افزود: اگر نتوان بیان حرف تخصصی حتی با رویکرد سیاسی را در دانشگاه مبنا قرار داد، پس کجا گفتمان سازی رخ دهد؟
 در قدیم اگر کسی حرف خارج از نزاکت بیان می کرد به او می گفتند مگر بچه چاله میدان هستی؟ چاله میدان اصطلاحی بدان معناست که دیگر نمی توان بر اساس علم و دانش پاسخگو بود.وی با تاکید بر اینکه «دانشگاه محل تضارب افکار، آرا و اندیشه ها حتی در حوزه سیاسی است»، گفت: این برای دانشگاه زیبنده نیست که اجازه اظهارنظر به افراد در حوزه علمی و تخصصی مسائل سیاسی داده نشده و با یک رفتار خارج از نزاکت، عرف و متداول و دور از جامعه معمولی و نه فقط جامعه علمی برخورد شود؛ پس اولین کار در کشور برگرداندن آرامش به دانشگاه است؛ آرامش را در شرایطی می توان تعریف کرد که بازنگری در روش های مواجهه با تشکل‌های دانشجویی شود. باید خروجی این مواجهه بتواند ظرفیتی برای بیان انتقاد علمی، سازنده و کارشناسی ولو به صورت تند ایجاد کند.
پورابراهیمی ادامه داد: انتقاد تند ولی به صورت علمی هیچ اشکالی ندارد؛ مثل اینکه کسی با صراحت و به تندی اما به صورت علمی به من بگوید که اظهارنظرم درباره فلان شاخص‌ اقتصادی مردود است، این با اهانت کردن فرق دارد. باید ضمن مشخص کردن انتظارات از دانشگاه، فضا را به سمت کار کارشناسی برد و بستر آن را فراهم کرد؛ البته اخیرا اطلاع پیدا کردم که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و تشکل های رسمی در دانشگاه به دنبال ایجاد چنین بستری هستند. باید برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری هم دنبال شود که اینها حلقه‌های مفقوده دانشگاه هاست.
 مدیون مجاهدت‌های جریان دانشجویی و استادی در دانشگاه ها هستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه