طریقه‌ی غذادهی ماهی‌ها در کشور ما  بهینه  نیست  یک پژوهشگر صنعت آبزی‌پروری به« اقتصادسرآمد» می گوید: 

چرا پرورش دهندگان ماهی ازتکنولوژی های روز استفاده نمی کنند؟

گروه شیلات – عطیه صفی زاده - بررسی شرایط آبزی‌پروری در ایران و مقایسه تطبیقی آن با دیگر کشورهای جهان، می‌تواند راه گشای تولید داخل باشد. آخرین آمارها و گزارش‌های تحلیلی منتشر شده فائو در سال ۲۰۱۶، نشان می‌دهد تولید آبزیان از دو منبع «صید» و «آبزی‌پروری» تأمین می‌شود که در هفت دهه اخیر به‌صورت مستمر افزایش داشته و از حدود ۲۰ میلیون تن در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی، به مرز ۱۷۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ رسیده است.از طرفی پژوهش‌ها  بیانگر آن است که میزان مصرف ماهی توسط خانواده‌ها در ایران در مقایسه با کشورهای دنیا بسیار کم و ناچیز است در همین راستا  روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد در این چارچوب موضوع را با دکتر محمدحسن پور آقا - پژوهشگر صنعت آبزی‌پروری و مدیرعامل شرکت فروزان فام فجر - در میان گذاشته است: این پژوهشگر آبزی‌پروری در پاسخ به خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه مهم‌ترین آثار استفاده از خوراک آبزیان برای آبزی‌پروری چیست؟ آیا آثار منفی هم دارد؟ گفت: برای تولید خوراک آبزیان باید  از مواد اولیه تراریخته استفاده ‌شود که متأسفانه این مواد آثار منفی بر خوراک آبزیان و آبزی‌پروری  و گوشت ماهی می‌گذارد؛ اما این امر غیرقابل ‌پیشگیری است 
 پور آقا در ادامه افزود: در واقع   در شرایط امروز دنیا، نمی‌توان اقدامی اصلاحی  برای عدم استفاده مواد تراریخته  انجام داد، در صورت عدم استفاده از مواد تراریخته هزینه گوشت ماهی و آبزیان به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه هر چه‌قدر مواد اولیه طبیعی‌تر باشد به همان میزان گوشت ماهی و آبزیان سالم‌تر خواهد بود، اظهار کرد: به  دلیل افزایش جمعیت دنیا به‌مرور زمان مردم مجبور به استفاده از مواد تراریخته خواهند بود. 
مدیرعامل شرکت فروزان فام فجر  با بیان اینکه در دنیا میانگین استفاده از گوشت ماهی برای سرانه هر شخص تقریباً ۶ الی ۷ برابر ایران است، گفت: این در حالی است  در کشور ما مصرف سرانه ماهی توسط هر فرد بسیار ناچیز است، در واقع هر فرد در ایران در حد ۶۰۰ گرم ماهی استفاده می‌کند ‌و این مقدار حتی به کیلوگرم هم نمی‌رسد. پور آقا با بیان اینکه  که در دنیا سرانه مصرف ماهی بالغ ۸ کیلوگرم است، عنوان کرد: مصرف کم  ماهی درایران   دلایل مختلف از جمله ضعف فرهنگی، فرهنگ غذایی ایرانیان با گوشت گاو، گوساله، گوسفند و مرغ عجین شده است و مصرف ماهی  برای مردم کشور ما در درجه دوم قرار داردوی عنوان کرد: تنوع ماهی در کشور ما به خصوص در  بخش‌های  شمال غربی، مرکزی و مناطق که نزدیک دریا نیست، بسیار محدود و ناچیز است؛ در واقع خیلی از مناطق ایران فقط ماهی قزل‌آلا  را می‌شناسند و شناختی از دیگر انواع ماهی‌ها ندارند و این امر سبب می‌شود که خانواده‌ها تمایلی به مصرف ماهی از خود نشان ندهند.از طرف دیگر قیمت بالای ماهی و میگو باعث شده است که بخش زیادی قادر به خرید و مصرف آن نباشند، مصرف برخی ماهی‌ها در دین اسلام به دلیل داشتن پولک حرام است و این امر سبب شده که تنوع و به‌تبع مصرف، کاهش یابد.
طریقه‌ی غذادهی به ماهی‌ها در کشور
 ما بهینه نیست
پژوهشگر صنعت آبزی‌پروری در خصوص مصرف خوراک آبزیان گفت: از آن جایی پرورش دهندگان ماهی  در کشور ما از تکنولوژی قدیمی  و عوامل انسانی استفاده می‌کنند، طریقه‌ی غذادهی به ماهی‌ها در کشور ما بهینه نیست؛ این در صورتی است که اگر تکنولوژی استفاده کنیم هر روز ماهی‌ها به‌ اندازه  کافی از غذا استفاده می‌کنند و رشد مناسب و متوازنی دارند؛ اما چون در حال حاضر ۹۰درصد مزارع از سیستم دستی استفاده می‌کنند، خطای بیشتری را هم نسبت به سیستم مدرن بر مبنای تکنولوژی، مرتکب می‌شوند.
۸۰درصد هزینه ماهی از طریق میزان خوراکی که هر ماهی استفاده می‌کند
پور آقا یادآور شد: ۸۰درصد هزینه ماهی از طریق میزان خوراکی که هر ماهی استفاده می‌کند، محاسبه می‌شود و مابقی هم هزینه‌های ثابت است؛ لذا خوراک ماهی از اهمیت به سزایی برخوردار است.
چرا پرورش دهندگان ماهی ازتکنولوژی های جدید استفاده نمی کنند
 وی در پاسخ خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مبنی بر  دلیل عدم استفاده پرورش دهندگان از فنّاوری‌های نوین چیست؟ عنوان کرد: افزایش قیمت دلار، بالابودن هزینه‌های مصرفی راه‌اندازی تکنولوژی‌های نو، کمبود مهندسان نگهداری و تعمیر و... باعث شده که پرورش دهندگان ازتکنولوژی های جدید استفاده نکنند و به نیروی انسانی اکتفا کنند؛ به همین دلیل میزان مصرف خوراک ماهی  بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی است و این امر بر قیمت تمام شده گوشت ماهی اثرگذار خواهد بود. این پژوهشگر صنعت آبزی‌پروری  با بیان اینکه در کشور پیشرفته با استفاده از هوش مصنوعی بر اساس رفتار ماهی به آن غذارسانی می‌شود و خود سیستم دستور غذادهی  را صادر می‌کند، تصریح کرد: این سیستم در  پرورش ماهی قفس‌های دریایی، قفس‌های پشت سد و رودخانه‌ای کاربرد زیادی دارد که در کشور ما از این روش انجام نمی‌شود.پور آقا در خاتمه تاکید کرد: بهترین روش برای غذادهی و تامین غذای مورد نیاز آبزیان، استفاده از سیستم‌های مکانیزه و هوشمند است.
چرا پرورش دهندگان ماهی ازتکنولوژی های روز استفاده نمی کنند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه