مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری  استان البرز:

حفاظت از عرصه های منابع طبیعی  وظیفه همه است

 البرز- معصومه عینی خبرنگار اقتصادسرآمد- اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز: اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در نشست خبری  با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منایع طبیعی  برگزار شد گفت : 
حفاظت از عرصه های منابع طبیعی وظیفه تک تک  ما است و همه ما به منابع طبیعی کشور دین داریم. 
اصغر بیات  تصریح کرد : باید در طی ۴ سال به این عدد  برسیم و در این زمینه سهم استان البرز ۴ میلیون درخت است. 
وی بیان کرد: سهم‌ ۱۶ درصدی استان از این تعداد از نهالستان بزرگ کرج تامین می شود. 
این‌مسوول با بیان این مهم که ما بیش از تعهد استان تولید نهال را داشته ایم تصریح کرد: در بخش کاشت نهال سهم البرز ۲ میلیون اصله نهال بوده و ظرف ۴ سال باید ۸ میلیون نهال در استان کاشته کشت شود. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اظهار این مطب که بدون شک می‌شود با تمام ظرفیت به این عدد برسیم گفت: تا به امروز ۲۵۰ هکتار کاشت نهال را دربیان‌های استان انحام داده و پروژه کاشت ۵۰۰ هکتار نهال نیز در اشتهاردبه زودی آغاز می شود. 
وی با اشاره به جنگل‌کاری ماهدشت به اشتهارد اظهار کرد:۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در این بخش ایجاد می شود و این مهم در هفته منابع طبیعی با کمک بسیج سازندگی و هلال احمر انجام‌ خواهد شد. 
اصغر بیات همچنین با بیان این مطلب که البرز با مساحت ۵۰۰ هکتاری خود و از طرفی تراکم ‌جمعیتی بالا و سه دهم جمعیت کشور که ۱۰ برابر ظرفیت تراکم‌جمعیت در استانی چون البرز قرار دارد تصریح کرد: بیشتر این تراکم در محدوده میانی،و جنوبی استان که ۲۵۰ هکتار است قرار دارد که این موضوع هشداری برای استانمان محسوب می شود چرا که میزان کربن در این منطقه با وجود صنایع موجود منطقه و تردد خورودرو آلودگی را در این متطقه تشدید می کند که با توسعه پوشش گیاهی و کاشت نهال بالاترین اهميت را برای کرج و تهران دارد و باید به بالاتر از رقم طرح برسیم تا به هوای ماک، خاک سالم و آب سالم برسیم 
وی با اشاره به تراکم جمعیت آموزشی استان بیان کرد: این‌تعداد جمعیت می‌توانند در کمک رسانی،و فرهنگ سازی کمک به سزایی داشته باشند 
این‌مسوول گفت: اگر این نوع اتفاقات توسط خود مردم و مدارس انجام شود قطعا نگهداری آن نیز به مراتب انجام ‌می شود 
همکاری با کتابخانه های،استان نیز مورد توجه مدیرکل منابع طبیعی استان قرار گرفته و اظهار کرد: فعالیتهای خوبی در این زمینه انجام شده است 
  با اشاره به شعار ۳ نهال برای هر نفر گفت: باید به عدد ۹ میلیون در این بخش دست یابیم و عرصه های موجود در این زمینه را برای تحقق این امر مهیا کنیم تا کار کاشت مورد انجام قرار گیرد. 
بیات با اشاره به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، توپوگرافی و زمین شناسی استان بیان کرد: ۷۵ درصد عرصه استان سیل خیز است و بسیاری از مناطق شهری و روستایی در این عرصه قرار دارند که در این زمینه اقدامات خوبی با توجه به اعتبارات استانی صورت گرفته است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار کرد: اثر بخشی این طرح ها در دهه های قبل اصلا وجود نداشت اما قطعا با اقدامات شاخص قطعا اثربخشی آن در سیلابهایی که اتفاق افتاد در این برهه نمود داشته و اگر انجام‌نمی‌شد خسارات جانی،و مالی بسیاری را شاهد می‌بودیم.
بیات تصریح کرد: بیش از،۲۲ هکتار از عرصه های استان دارای برنامه و نقشه های دقیق است که امیدوارم‌ با تخصیص اعتبارات بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم که در آینده دچار خسارت نشویم. 
وی خبر داد:در اراضی کاداستر در سال 1402 در طالقان 2012 هکتار در کرج 183 هکتار و ساوجبلاغ 1708 هکتار و در اشتهارد 795 هکتار فعالیتهای لازم مورد انجام قرارگرفته‌ است.
بیات گفت:در یگان حفاظت در سال 1402 جلوگیری از رفع تجاوز تبصره یک ذیل ماده 55 تعداد 68 فقره با مساحت 38.79 هکتار بوده‌است و در زمینه اجرای احکام قضایی 53 فقره، 88.35 هکتار آزادسازی و 121 فقره مساحت 127.1 هکتار مورد رفع تجاوز قرار گرفته است. 
وی ادامه داد: در زمینه پرونده تخریب و تصرف ماده تعداد آن 55 مورد بوده که 156 فقره با 141.3 هکتار کشفیات ماده 48 و تبصره هفت ماده 43 انجام گردیده و 12 فقره پرونده با 507 اصله که 34 مترمکعب حجم چوب کشف شده است. 
وی با اظهار این که در سد کرج و طالقان اقدامات انجام شده سبب افزایش عمر سدها گردید است گفت: هر چقدر تاخیر در اقدامات آبخیزداری انجام گیرد سبب ایجاد مخاطرات برای شهروندان خواهد شد.  
مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: در بخش اراضی و کاداس بخشی از اقدامات ما در حال انجام است که در این زمینه در سال جاری در طالقان ۲ هزار و ۱۲ هکتار، کرج ۱۸۳ هکتار، ساوجبلاغ۱۸۰۷ هزار هکتار، اشتهارد ۷۹۵ هکتار و ... اقدامات لازم انجام شده است
حفاظت از عرصه های منابع طبیعی  وظیفه همه است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه