مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه سازمان شيلات

رشد 1200 درصدي ميزان سرمايه‌گذاري  در زيربخش شيلات


مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه سازمان شيلات از سرمايه‌گذاري نزديك به يك ونيم همتي در زير بخش شيلات و آبزيان در دولت سيزدهم خبرداد.
به گزارش اقتصادسرآمد، رجبعلي قربان زاده درباره ميزان جذب سرمايه‌گذاري  در زيربخش شيلات و آبزيان در دولت سيزدهم گفت: در سال 1399 ميزان سرمايه گذاري در زيربخش شيلات و آبزيان به ميزان 14 هزار و 246 ميليارد ريال بوده كه حدود 63 درصد آن از طريق تسهيلات بانكي، 20 درصد از سوي بخش خصوصي و 17 درصد آن از طريق اعتبارات دولتي محقق شده است.
قربان زاده افزود: بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري مربوط به پرورش ميگو به ميزان 37 درصد و سپس در حوزه پرورش ماهيان سردآبي و ماهيان گرم آبي به ترتيب با 30 و 23 درصد قرار دارد.
وي درباره ميزان سرمايه‌گذاري در سال 1402 خاطرنشان كرد: در زيربخش شيلات و آبزيان به ميزان 189 هزارميليارد ريال سرمايه‌گذاري انجام شده است كه 90 درصد آن توسط بخش خصوصي، پنج درصد از اعتبارات بخش دولتي و 5 درصد از تسهيلات بانكي تامين شده است.
قربان زاده بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري را مربوط به پرورش ماهيان سردآبي و ميگو به ترتيب به ميزان 34 و 33 درصد برشمرد و افزود: پرورش ماهي در قفس با 18 درصد، ماهيان گرم آبي با 10 درصد و پرورش ماهيان خاوياري با 4 درصد بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري را به خود اختصاص داده‌اند. 
مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه سازمان شيلات از رشد هزار و 200 درصدي ميزان سرمايه‌گذاري در زيربخش شيلات طي سه سال دولت سيزدهم اشاره كرد و گفت: بخش بزرگي از اين سرمايه‌گذاري توسط بخش خصوصي اتفاق افتاده است كه اين امر نشان از جذاب بودن فعاليت‌هاي زيربخش شيلات و سودآوري بيشتر اين طرح‌ها دارد.
قربان زاده پرورش ماهي در قفس را به‌عنوان روشي نوين و با بازگشت سرمايه بيشتر معرفي كرد و افزود: اين بخش نيز با استقبال بسيار خوب بخش خصوصي مواجه بوده و با توجه به اهداف سازمان شيلات در برنامه جهش توليد و برنامه هفتم توسعه نويد بخش آينده اي روشن در اين حوزه است.
اين مقام مسئول، درباره وضعيت خوداتكايي در توليد نهاده‌ها و تجهيزات شيلاتي در دولت سيزدهم گفت: در زمينه طراحي، ساخت و استقرار قفس پرورش ماهي در دريا به خوداتكايي 100 درصدي دست يافتيم و در زمينه خوراك آبزيان نيز ميزان خوداتكايي 98 درصد بوده است.
قربان زاده از خوداتكايي 100 درصدي در توليد لارو ميگو خبر داد و گفت: در سال 1402 حدود 4.4 ميليارد قطعه لارو ميگو در كشور توليد شد.
وي خوداتكايي 85 درصدي تجهيزات قفس، طراحي، ساخت و استفاده از تكنولوژي هاي صيد و صيادي در آب هاي كم عمق، عميق و سطحي را مورد اشاره قرار داد و گفت: در زمينه طراحي، ساخت و استفاده از شناورهاي صيادي قايق، لنج و كشتي براي صيد در آب هاي كم عمق، عميق و سطحي به خوداتكايي 100 درصدي دست يافته ايم.
رشد 1200 درصدي ميزان سرمايه‌گذاري  در زيربخش شيلات
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه