« اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد

صعود شاخص  کل بورس درمیان  مناظرات   انتخاباتی

عرضه اولیه سهام بیمه اتکایی ایران‌معین در هفته جاری
​​​​​​​گروه بازارسرمایه  - زهرا عسکری - شاخص کل بورس در چهار روز کاری هفته گذشته توانست افزایش 40هزار و 801واحدی را تجربه کند و در سطح 2میلیون و 85هزار واحدی ایستاد. نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و اظهارنظرهای کاندیداهای این رقابت درباره اقتصاد و سیاست، تاثیر مثبت نزد سرمایه‌گذاران حقیقی داشت که همین امر در حالی موجب ورود پول حقیقی به بورس شد که در هفته آخر خردادماه آمارها از خروج پول حقیقی حکایت می‌کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، حضور خریداران حقیقی در بازار سرمایه  هفته گذشته سبب شد گروهی از سهامداران حقوقی برای نقد کردن یا جابه‌جا کردن سهام خود اقدام کنند کارشناسان کاهش نرخ بهره در بازار به دلیل کاهش اوراق اخزا را یکی از عوامل اقبال به بورس ذکر می‌کنند.
تغییر رویکرد سهامداران حقیقی از یک‌سو موجب صف خرید شدن گروهی از نمادهای بازار سرمایه شد، اما از سوی دیگر، حجم عرضه‌ها که عمدتا از طرف حقوقی‌ها بود در هفته گذشته زیاد شد که نشان‌دهنده میل بیشتر فروش سهام از سوی سهامداران عمده برای افزایش نقدینگی است.
از شنبه 2تیر تا چهارشنبه 6تیرماه، ارزش معاملات خرد روند سینوسی را تجربه کرد به طوری که به‌ترتیب ارزش معاملات 4.7همت، ارزش معاملات 2.6همت، ارزش معاملات 3.4همت و ارزش معاملات خرد 3.5همت بود که در مقایسه با هفته آخر خرداد که در محدوده 2همت بود اندکی ارزش معاملات خرد بهتر شد، اما با روزهای پر رونق بورس که ارزش معاملات در حدود 10همت بود هنوز فاصه معناداری دارد. معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

کاهش تراز پول ورودی در هفته گذشته
بر خلاف رفتار سینوسی ارزش معاملات خرد در هفته اول تیرماه، میانگین پول حقیقی در هفته گذشته روند نزولی را تجربه کرد و از 596میلیارد تومان به 214میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.
شنبه 2تیر، تراز پول حقیقی 596میلیارد تومان، یکشنبه 3تیر، تراز پول حقیقی 334میلیارد تومان، دوشنبه 4تیر، تراز پول حقیقی 308میلیارد تومان و چهارشنبه 6تیر، و تراز پول حقیقی 214میلیارد تومان بود. این باور در بین بسیاری از معامله گران وجود دارد که همواره برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات و یا تحلیل قوی‌تر نسبت به بقیه، در قیمت‌های بهتر یا زمان مناسب‌تری  اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند و با رصد معاملات این افراد می توان معاملات انجام داد. یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در حجم معاملات مشخص می‌شود. بدین معنی که زمانی‌که متوسط حجم معاملات سهام یک شرکت، در مقایسه با میانگین حجم معاملات آن در بازه‌های زمانی مشخص (مثلا  هفتگی، ماهانه و یا سه‌ماهه) افزایش قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ورود با خروج پول هوشمند باشد و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

رشد ارز در بازار آزاد
قیمت دلار که در هفته آخر خردادماه  در محدوده 58هزار تومان بود در هفته گذشته و با افزایش تنش در خاورمیانه به دلیل حملات اسرائیل به لبنان و ترس از احتمال مداخله ایران سبب افزایش نرخ ارز تا محدوده بالای 61هزار تومان شد که هم امر سبب رشد قیمت طلا در بازار داخلی و افزایش قیمت سکه شد.
قیمت جهانی طلا یا اونس طلا به دلار است و افزایش نرخ دلار در ایران روی افزایش نرخ طلا در داخل کشور تاثیر می‌گذارد. از طرفی، افزایش قیمت نرخ دلار و اونس طلا به عوامل متعددی مانند تعاملات جهانی، میزان عرضه و تقاضا و عوامل اقتصادی جهانی بستگی دارد.
نقش طلا به‌عنوان یک ارز در سراسر جهان فراگیر است. در طول تاریخ و امروز، طلا پول است. فیلسوف باستان ارسطو نوشت که پول باید بادوام، قابل تقسیم، سازگار و راحت باشد و به‌خودی‌خود ارزش داشته باشد. طلا تمام این خصوصیات را دارد.
طلا جدا از نقش فلز یا کالا، یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای تبادل شناخته شده برای بشر است. در واقع، طلا هم به‌عنوان کالا و هم به‌عنوان ارز نقش دوگانه دارد. طلا در طول تاریخ دارای استاندارد ارزش بوده و امروزه به‌عنوان یک دارایی بسیار مطلوب باقی‌مانده است. به‌عنوان یک کالا، ارزش طلا با عرضه تقاضا و احساسات بازار تغییر می‌کند. قیمت طلا به ارزش دلار مرتبط است.

عرضه اولیه سهام بیمه اتکایی ایران‌معین در هفته جاری
عرضه اولیه سهام شرکت سهامی بیمه اتکایی ایران‌معین در نماد معین به روش ترکیبی یک‌شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۳ در بازار دوم فرابورس ایران انجام خواهد شد.
عرضه اولیه (Initial Public Offering – IPO) به این معنا است که یک شرکت سهام خود را برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه کند. شرکت‌های خصوصی، دولتی و حتی شرکت‌های تازه تأسیس، برای افزایش رشد و توسعه کسب‌وکار خود نیازمند سرمایه هستند؛ بنابراین با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشی از سهام خود به عنوان IPO ، به تأمین سرمایه مورد نیاز خود می‌پردازند. به این ترتیب این شرکت‌ها سهام خود را برای اولین بار در بازار بورس به فروش می‌گذارند و طی آن، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود.
بر اساس اطلاع‌رسانی فرابورس، تعداد کل سهام قابل عرضه ۶۲۵ میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت خواهد بود که در مرحله اول تعداد سهام قابل عرضه به سرمایه‌گذاران واجد شرایط به روش حراج ۲۵۰ میلیون سهم معادل ۲ درصد از سهام شرکت است و  قیمت ارزش‌گذاری ۲۴۲۲ ریال تعیین شده است. حداکثر سهام قابل‌ خریداری توسط هر کد معاملاتی ۳ میلیون و ۱۲۵ هزار سهم است.
در مرحله دوم نیز حداقل تعداد سهام قابل عرضه به سایر سرمایه‌گذاران به روش ثابت ۳۷۵ میلیون سهم معادل ۳ درصد است که حداکثر سهام قابل‌خریداری توسط کد حقیقی و حقوقی ۷۵۰ سهم است.
صعود شاخص  کل بورس درمیان  مناظرات   انتخاباتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه