نامه ایران به سازمان ملل و شورای امنیت درباره تهدیدهای ترامپ
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامهای رسمی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، اظهارات اخیر رئیسجمهور آمریکا را مصداق آشکار تحریک به خشونت، دانست.
به گزارش اقتصادسرآمد، «امیر سعید ایروانی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامهای رسمی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، اظهارات اخیر رئیسجمهور آمریکا را مصداق آشکار تحریک به خشونت، تهدید به مداخله نظامی و نقض صریح اصول بنیادین منشور سازمان ملل متحد دانست و خواستار واکنش فوری نهادهای مسئول بینالمللی شد.
در این نامه تأکید شده است که رئیسجمهور آمریکا با صراحت بیثباتی سیاسی را تشویق و خشونت را تحریک و دعوت و حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید میکند و خواستار «تصرف نهادها» شده است.
متن کامل نامه نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل به شرح زیر است:
بنا به دستور دولت متبوعم، مایلم توجه فوری شما را به بیانیهای که امروز توسط رئیس جمهور ایالات متحده صادر شد، جلب کنم. در این بیانیه، او آشکارا خشونت در داخل ایران را تحریک و تهدید به مداخله نظامی میکند. او خطاب به معترضان ایرانی اظهار داشت: «میهنپرستان ایرانی، به اعتراض خود ادامه دهید - نهادهای خود را به دست بگیرید! ... کمک در راه است.»
این بیانیه بیملاحظه، صراحتاً بیثباتی سیاسی را تشویق میکند، خشونت را تحریک و دعوت میکند و حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید میکند. این بیانیه نقض آشکار اصول اساسی حقوق بینالملل مندرج در منشور سازمان ملل متحد، به ویژه ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور طبق ماده ۲ (۴) و اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها طبق ماده ۲ (۷) است. این لفاظیهای مداخلهجویانه بخشی از یک الگوی مداوم و رو به افزایش با هدف بیثباتسازی سیاسی توسط رئیس جمهور ایالات متحده در هفتههای اخیر است که طی آن او بارها تهدید به استفاده از زور علیه ایران کرده است، همانطور که در مکاتبات قبلی ما به تاریخهای ۳۰ دسامبر ۲۰۲۵، ۲ ژانویه ۲۰۲۶ و ۹ ژانویه ۲۰۲۶ مستند شده است.
بیانیه صریح رئیسجمهور ایالات متحده که خواستار «تصرف نهادها» شده است، باید در چارچوب شکست جنگ تجاوزگرانه ۱۲ روزه علیه جمهوری اسلامی ایران در ژوئن ۲۰۲۵ و به عنوان جزء جداییناپذیر یک سیاست گستردهتر تغییر رژیم که از طریق کمپین به اصطلاح "فشار حداکثری"، تشدید تحریمهای یکجانبه غیرقانونی، بیثباتسازی عمدی اجتماعی و اقتصادی، گسترش سیستماتیک ناامنی و تحریک جوانان برای مقابله با دولت جمهوری اسلامی ایران دنبال میشود، درک شود. ایالات متحده و رژیم اسرائیل مسئولیت قانونی مستقیم و غیرقابل انکاری در قبال از دست رفتن جان غیرنظامیان بیگناه، به ویژه در میان جوانان، دارند. با توجه به این نقضهای آشکار منشور سازمان ملل متحد و حقوق بینالملل توسط ایالات متحده و پیامدهای وخیم آن بر صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی، جمهوری اسلامی ایران مصرانه از شما میخواهد:
۱. دبیرکل، شورای امنیت و به ویژه اعضای مسئول آن، با محکومیت صریح همه اشکال تحریک به خشونت، تهدید به استفاده از زور و دخالت در امور داخلی ایران توسط ایالات متحده، به مسئولیتهای خود بر اساس منشور عمل کنند؛ از ایالات متحده و رژیم اسرائیل بخواهند که فوراً سیاستها و اقدامات بیثباتکننده را متوقف کرده و به طور کامل به تعهدات خود تحت قوانین بینالمللی عمل کنند؛ و به ایالات متحده در مورد هرگونه محاسبه اشتباه احتمالی برای انجام هرگونه اقدام تجاوز نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران هشدار دهند.
۲. همه کشورهای عضو از اظهارات یا اقدامات تحریکآمیز و غیرمسئولانهای که منشور سازمان ملل متحد، از جمله اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران را نقض میکند، خودداری کنند.
سپاسگزار خواهم بود اگر نامه حاضر را به عنوان سند رسمی شورای امنیت منتشر کنید. عالیجنابان، لطفاً احترامات فائقه مرا بپذیرید.
به گزارش اقتصادسرآمد، «امیر سعید ایروانی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامهای رسمی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، اظهارات اخیر رئیسجمهور آمریکا را مصداق آشکار تحریک به خشونت، تهدید به مداخله نظامی و نقض صریح اصول بنیادین منشور سازمان ملل متحد دانست و خواستار واکنش فوری نهادهای مسئول بینالمللی شد.
در این نامه تأکید شده است که رئیسجمهور آمریکا با صراحت بیثباتی سیاسی را تشویق و خشونت را تحریک و دعوت و حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید میکند و خواستار «تصرف نهادها» شده است.
متن کامل نامه نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل به شرح زیر است:
بنا به دستور دولت متبوعم، مایلم توجه فوری شما را به بیانیهای که امروز توسط رئیس جمهور ایالات متحده صادر شد، جلب کنم. در این بیانیه، او آشکارا خشونت در داخل ایران را تحریک و تهدید به مداخله نظامی میکند. او خطاب به معترضان ایرانی اظهار داشت: «میهنپرستان ایرانی، به اعتراض خود ادامه دهید - نهادهای خود را به دست بگیرید! ... کمک در راه است.»
این بیانیه بیملاحظه، صراحتاً بیثباتی سیاسی را تشویق میکند، خشونت را تحریک و دعوت میکند و حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید میکند. این بیانیه نقض آشکار اصول اساسی حقوق بینالملل مندرج در منشور سازمان ملل متحد، به ویژه ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور طبق ماده ۲ (۴) و اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها طبق ماده ۲ (۷) است. این لفاظیهای مداخلهجویانه بخشی از یک الگوی مداوم و رو به افزایش با هدف بیثباتسازی سیاسی توسط رئیس جمهور ایالات متحده در هفتههای اخیر است که طی آن او بارها تهدید به استفاده از زور علیه ایران کرده است، همانطور که در مکاتبات قبلی ما به تاریخهای ۳۰ دسامبر ۲۰۲۵، ۲ ژانویه ۲۰۲۶ و ۹ ژانویه ۲۰۲۶ مستند شده است.
بیانیه صریح رئیسجمهور ایالات متحده که خواستار «تصرف نهادها» شده است، باید در چارچوب شکست جنگ تجاوزگرانه ۱۲ روزه علیه جمهوری اسلامی ایران در ژوئن ۲۰۲۵ و به عنوان جزء جداییناپذیر یک سیاست گستردهتر تغییر رژیم که از طریق کمپین به اصطلاح "فشار حداکثری"، تشدید تحریمهای یکجانبه غیرقانونی، بیثباتسازی عمدی اجتماعی و اقتصادی، گسترش سیستماتیک ناامنی و تحریک جوانان برای مقابله با دولت جمهوری اسلامی ایران دنبال میشود، درک شود. ایالات متحده و رژیم اسرائیل مسئولیت قانونی مستقیم و غیرقابل انکاری در قبال از دست رفتن جان غیرنظامیان بیگناه، به ویژه در میان جوانان، دارند. با توجه به این نقضهای آشکار منشور سازمان ملل متحد و حقوق بینالملل توسط ایالات متحده و پیامدهای وخیم آن بر صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی، جمهوری اسلامی ایران مصرانه از شما میخواهد:
۱. دبیرکل، شورای امنیت و به ویژه اعضای مسئول آن، با محکومیت صریح همه اشکال تحریک به خشونت، تهدید به استفاده از زور و دخالت در امور داخلی ایران توسط ایالات متحده، به مسئولیتهای خود بر اساس منشور عمل کنند؛ از ایالات متحده و رژیم اسرائیل بخواهند که فوراً سیاستها و اقدامات بیثباتکننده را متوقف کرده و به طور کامل به تعهدات خود تحت قوانین بینالمللی عمل کنند؛ و به ایالات متحده در مورد هرگونه محاسبه اشتباه احتمالی برای انجام هرگونه اقدام تجاوز نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران هشدار دهند.
۲. همه کشورهای عضو از اظهارات یا اقدامات تحریکآمیز و غیرمسئولانهای که منشور سازمان ملل متحد، از جمله اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران را نقض میکند، خودداری کنند.
سپاسگزار خواهم بود اگر نامه حاضر را به عنوان سند رسمی شورای امنیت منتشر کنید. عالیجنابان، لطفاً احترامات فائقه مرا بپذیرید.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



