«تک نرخی شدن ارز» شفافیت و رقابت در بازار
یکپارچه سازی نظام ارزی و خداحافظی با ارز چندنرخی با وجود مشکلاتی که در مسیر اجرا دارد و نیازمند مدیریت دقیق برای هدایت بازارهاست، اقدامی ضروری برای اقتصاد ایران بود زیرا به باور کارشناسان و فعالان اقتصادی در بلندمدت منجر به حذف رانت، فساد و بی ثباتی در تجارت خواهد شد و در نهایت همه ارکان اقتصاد از آن بهره مند می شوند.
از پانزدهم دی ماه، وعده دولت برای تک نرخی شدن ارز عملیاتی شد و نزدیک دو هفته از ادغام تالارهای اول و دوم ارزی می گذرد؛ اقدامی که نه فقط عرضه ارز از سوی صادرکنندگان را شدت بخشیده، بلکه نرخ ها را نیز تعدیل کرده است.
تک نرخی شدن ارز، مطالبه چندین ساله بخش خصوصی بود که هر بار به دلایلی اجرایی نمی شد اما این بار نه تنها ارز چند نرخی از نظام تامین ارزی برچیده شده، بلکه ارز ترجیحی نیز حذف شده است زیرا به باور کارشناسان وجود ارز به نام های مختلفی چون ترجیحی، نیمایی، مبادله ای، تالار دوم و ... سبب شده بود تا برخی از شکاف قیمتی موجود بهره ببرند. معضلی که حتی با نظارت های سختگیرانه هم قابل رسیدگی نبود.
بیشاظهاری واردات، کماظهاری در صادرات و رواج کارت های بازرگانی یکبار مصرف و اجاره ای سبب شده بود تا ارز حاصل از صادرات به کشور باز نگردد و منجر به بی ثباتی در اقتصاد و محدودیت در منابع ارزی کشور شود که این امر بی ثباتی را در بازارهای اقتصادی کشور نیز ایجاد می کرد.
در باره تک نرخی شدن ارز با فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی و صدرالدین نیاورانی، نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به گفت و گو نشستیم.
فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز در کوتاه مدت شفافیت و در بلند مدت رقابت در بازار را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: وقتی قیمت ارز چندنرخی باشد کالا در بازار به بالاترین قیمت ارز فروخته می شود. هر قدر هم که کنترل و نظارت صورت بگیرد اما باز امکان سوءاستفاده در بازار وجود دارد چرا که حجم زیادی متقاضی وجود دارد.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران با بیان اینکه تصمیم رئیس جمهور در تحقق ارز تک نرخی درخواست فعالان اقتصادی بود، گفت: با این اقدام ریشه فساد خشکانده می شود و انگیزه را برای خروج کالای ارزانقیمت و قاچاق کم خواهد کرد.
وی عنوان کرد: به خاطر ارزهای چند نرخی و ارزان بودن ریال، کالاهای ایرانی توسط پاکستانی ها و عراقی ها از کشور خارج می شود و یارانه جریان معکوس به خود گرفته است که به نفع اقتصاد ما نیست.
شکرخدایی تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه تعادل باید در مرحله نخست چالش های حوزه صادرات برداشته شود تا با تک نرخی شدن ارز و تقویت ارزش ریال، ارزآوری به کشور را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه تعیین کننده قیمت ارز، بازار و مردم هستند گفت: یکی از مهمترین نگرانی های مسئولان در بانک مرکزی بحث خروج ارز از کشور است که این امر باعث شد تا سیاست شکست خورده ارزهای چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی شکل بگیرد.رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران تاکید کرد: قیمت واقعی ارز بر اساس تقاضاست، در صورتی که عرضه کالا در بازار زیاد شود منجر به فروکش کردن تقاضای کاذب و ارزان شدن کالا میشود.
وی با اشاره به اینکه عده ای معتقدند صادرات کالای ایرانی باعث کمبود می شود، گفت: این نوع صادرات زمانی اتفاق می افتد که فاصله ارزی با بازار آزاد زیاد باشد و وقتی که شکاف ارزهای تجاری با بازار کم باشد به طور قطع منجر به عرضه زیاد کالا در بازار و صادرات کالا می شود.شکرخدایی تاکید کرد: سوبسید دولت باید صرف مصرف کننده واقعی شود تا از رانت و فساد جلوگیری کند. از سوی دیگر نیز باید قدرت خرید و توان درآمدی مردم به صورت پلهای افزایش پیدا کند، چراکه درآمد ماهیانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلاری در شان ملت ما نیست.
از پانزدهم دی ماه، وعده دولت برای تک نرخی شدن ارز عملیاتی شد و نزدیک دو هفته از ادغام تالارهای اول و دوم ارزی می گذرد؛ اقدامی که نه فقط عرضه ارز از سوی صادرکنندگان را شدت بخشیده، بلکه نرخ ها را نیز تعدیل کرده است.
تک نرخی شدن ارز، مطالبه چندین ساله بخش خصوصی بود که هر بار به دلایلی اجرایی نمی شد اما این بار نه تنها ارز چند نرخی از نظام تامین ارزی برچیده شده، بلکه ارز ترجیحی نیز حذف شده است زیرا به باور کارشناسان وجود ارز به نام های مختلفی چون ترجیحی، نیمایی، مبادله ای، تالار دوم و ... سبب شده بود تا برخی از شکاف قیمتی موجود بهره ببرند. معضلی که حتی با نظارت های سختگیرانه هم قابل رسیدگی نبود.
بیشاظهاری واردات، کماظهاری در صادرات و رواج کارت های بازرگانی یکبار مصرف و اجاره ای سبب شده بود تا ارز حاصل از صادرات به کشور باز نگردد و منجر به بی ثباتی در اقتصاد و محدودیت در منابع ارزی کشور شود که این امر بی ثباتی را در بازارهای اقتصادی کشور نیز ایجاد می کرد.
در باره تک نرخی شدن ارز با فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی و صدرالدین نیاورانی، نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به گفت و گو نشستیم.
فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز در کوتاه مدت شفافیت و در بلند مدت رقابت در بازار را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: وقتی قیمت ارز چندنرخی باشد کالا در بازار به بالاترین قیمت ارز فروخته می شود. هر قدر هم که کنترل و نظارت صورت بگیرد اما باز امکان سوءاستفاده در بازار وجود دارد چرا که حجم زیادی متقاضی وجود دارد.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران با بیان اینکه تصمیم رئیس جمهور در تحقق ارز تک نرخی درخواست فعالان اقتصادی بود، گفت: با این اقدام ریشه فساد خشکانده می شود و انگیزه را برای خروج کالای ارزانقیمت و قاچاق کم خواهد کرد.
وی عنوان کرد: به خاطر ارزهای چند نرخی و ارزان بودن ریال، کالاهای ایرانی توسط پاکستانی ها و عراقی ها از کشور خارج می شود و یارانه جریان معکوس به خود گرفته است که به نفع اقتصاد ما نیست.
شکرخدایی تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه تعادل باید در مرحله نخست چالش های حوزه صادرات برداشته شود تا با تک نرخی شدن ارز و تقویت ارزش ریال، ارزآوری به کشور را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه تعیین کننده قیمت ارز، بازار و مردم هستند گفت: یکی از مهمترین نگرانی های مسئولان در بانک مرکزی بحث خروج ارز از کشور است که این امر باعث شد تا سیاست شکست خورده ارزهای چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی شکل بگیرد.رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران تاکید کرد: قیمت واقعی ارز بر اساس تقاضاست، در صورتی که عرضه کالا در بازار زیاد شود منجر به فروکش کردن تقاضای کاذب و ارزان شدن کالا میشود.
وی با اشاره به اینکه عده ای معتقدند صادرات کالای ایرانی باعث کمبود می شود، گفت: این نوع صادرات زمانی اتفاق می افتد که فاصله ارزی با بازار آزاد زیاد باشد و وقتی که شکاف ارزهای تجاری با بازار کم باشد به طور قطع منجر به عرضه زیاد کالا در بازار و صادرات کالا می شود.شکرخدایی تاکید کرد: سوبسید دولت باید صرف مصرف کننده واقعی شود تا از رانت و فساد جلوگیری کند. از سوی دیگر نیز باید قدرت خرید و توان درآمدی مردم به صورت پلهای افزایش پیدا کند، چراکه درآمد ماهیانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلاری در شان ملت ما نیست.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



