مدیر عامل آب منطقهای یزد مطرح کرد:
اجتماعی شدن آب راهبرد کلیدی برای نجات یزد از بحران کمآبی
گروه استان ها- دانشی ، یزد- مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد گفت: امروز آب در یزد باید به یک مسئله اجتماعی تبدیل شود و عبور از شرایط موجود تنها با اجتماعی شدن آب و مدیریت منابع موجود امکانپذیر است.
به گزارش اقتصادسرآمد، جواد محجوبی در نشست اجتماعی شدن آب در یزد پایدار که با حضور مدیران کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و دیگر مسئولان استان برگزار شد، گفت: بر اساس مبانی علمی، یک موضوع زمانی به مسئله اجتماعی تبدیل میشود که چهار ویژگی داشته باشد؛ نخست این که مشکلزا باشد و ادراک عمومی مردم ناظر بر شرایط منفی باشد، دوم این که شایع و گسترده باشد، و جمعیت زیادی را درگیر کند. سوم، دید خوشبینانه برای امکان تغییر آن وجود داشته باشد و در آخر باور این که باید شرایط تغیر کند.
وی با تاکید بر این که امروز میبایست به گونهای تبیین کنیم تا باور تغییر شرایط به فعلیت برسد، افزود: بیش از یک دهه خشکسالی مستمر، کاهش منابع آب انتقالی و فشار بیسابقه بر سفرههای زیرزمینی باعث شده آب به دغدغه نخست مردم استان تبدیل شود.
وی گفت: البته زمانی که در شرایط نرمال باید چندین متر ذخیره برفی در حوضههای تأمینکننده وجود داشته باشد اما اکنون بخش قابل توجهی از آن کاهش یافته، طبیعی است که نگرانی نسبت به تأمین آب افزایش یابد.
محجوبی با اشاره به آمار مصرف استان، تصریح کرد: یزد سالانه حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف میکند که تنها حدود ۶۵ میلیون مترمکعب آن از منابع بیرونی تأمین و بیش از ۸۳۰ میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی استان برداشت میشود بنابراین پایداری یزد از زیر پای خودش میگذرد و حفظ این منابع، اولویت نخست مدیریت آب استان است.
وی با بیان این که اصلاح وضعیت موجود نیازمند اراده جمعی است، گفت: اجتماعی شدن آب به این معناست که همه بخشها اعم از دستگاههای اجرایی و شهرداریها تا صنایع، کشاورزان، دانشگاهها، رسانهها و مردم، در مدیریت مصرف و افزایش بهرهوری نقش فعال داشته باشند.
به گزارش اقتصادسرآمد، جواد محجوبی در نشست اجتماعی شدن آب در یزد پایدار که با حضور مدیران کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و دیگر مسئولان استان برگزار شد، گفت: بر اساس مبانی علمی، یک موضوع زمانی به مسئله اجتماعی تبدیل میشود که چهار ویژگی داشته باشد؛ نخست این که مشکلزا باشد و ادراک عمومی مردم ناظر بر شرایط منفی باشد، دوم این که شایع و گسترده باشد، و جمعیت زیادی را درگیر کند. سوم، دید خوشبینانه برای امکان تغییر آن وجود داشته باشد و در آخر باور این که باید شرایط تغیر کند.
وی با تاکید بر این که امروز میبایست به گونهای تبیین کنیم تا باور تغییر شرایط به فعلیت برسد، افزود: بیش از یک دهه خشکسالی مستمر، کاهش منابع آب انتقالی و فشار بیسابقه بر سفرههای زیرزمینی باعث شده آب به دغدغه نخست مردم استان تبدیل شود.
وی گفت: البته زمانی که در شرایط نرمال باید چندین متر ذخیره برفی در حوضههای تأمینکننده وجود داشته باشد اما اکنون بخش قابل توجهی از آن کاهش یافته، طبیعی است که نگرانی نسبت به تأمین آب افزایش یابد.
محجوبی با اشاره به آمار مصرف استان، تصریح کرد: یزد سالانه حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف میکند که تنها حدود ۶۵ میلیون مترمکعب آن از منابع بیرونی تأمین و بیش از ۸۳۰ میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی استان برداشت میشود بنابراین پایداری یزد از زیر پای خودش میگذرد و حفظ این منابع، اولویت نخست مدیریت آب استان است.
وی با بیان این که اصلاح وضعیت موجود نیازمند اراده جمعی است، گفت: اجتماعی شدن آب به این معناست که همه بخشها اعم از دستگاههای اجرایی و شهرداریها تا صنایع، کشاورزان، دانشگاهها، رسانهها و مردم، در مدیریت مصرف و افزایش بهرهوری نقش فعال داشته باشند.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
ابلاغ رسمی سند اجرایی توسعه سیستان و بلوچستان با افق ۱۴۰۷
-
پروژههای صنعت آب و برق گلستان به بهرهبرداری رسید
-
کالاهای اساسی رمضان در کرمانشاه تأمین شد
-
کاهش زمان صدور کارت سوخت از ۴۰ روز به یک روز با تکیه بر توان متخصصان داخلی
-
اجتماعی شدن آب راهبرد کلیدی برای نجات یزد از بحران کمآبی
-
تسهیلات فرزندآوری در انتظار تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۵
-
تورج امانی مدیر نمونه حوزه انرژی استان مازندران شد
-
تشریح اقدامات شاخص منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران در سال ۱۴۰۴ به مناسبت ایام دهه مبارك فجر
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



