خسارت حملات آمریکا به صادرکنندگان منطقه؛
خریداران نفت آسیایی جایگزینهای خاورمیانه را ارزیابی میکنند
دولتها و پالایشگاههای آسیایی در پی حملات آمریکا و اسرائیل به ایران که باعث اختلال در کشتیرانی در تنگه حیاتی هرمز شده است، به سرعت در حال ارزیابی ذخایر نفت و همچنین مسیرهای کشتیرانی و منابع جایگزین هستند و انتظار میرود قیمت نفت با از سرگیری معاملات در روز دوشنبه افزایش یابد.
آسیا بیشترین تاثیر را از هرگونه اختلال در عرضه نفت خاورمیانه خواهد دید زیرا دو سوم نفت خام خود را از خلیج فارس خریداری میکند و نیمی از عرضه چین، بزرگترین واردکننده جهانی نفت و ۹۰ درصد عرضه ژاپن از این منطقه میآید.
تنگه هرمز، آبراه باریکی میان ایران و عمان است که خلیج فارس را به دریای عرب متصل میکند و در یک روز معمولی، نفتکشهای حامل ۲۰ درصد از مصرف جهانی نفت، محمولههایی از تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی، عراق، ایران، امارات متحده عربی، کویت و قطر را از این مسیر منتقل میکنند.
شرکتهای کشتیرانی ژاپنی اعلام کردند که عملیاتشان را در اطراف تنگه هرمز متوقف میکنند، اگرچه مینورو کیهارا، دبیر ارشد کابینه، گفت که توکیو هیچ گزارشی مبنی بر تاثیر فوری بر عرضه برای ژاپن دریافت نکرده است.
با این حال، دو مقام پالایشگاهی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: پالایشگاههای دولتی هند جستجوی منابع جایگزین را آغاز کردهاند. هند، دومین واردکننده بزرگ نفت در جهان، واردات از خاورمیانه را برای جایگزینی نفت خام روسیه افزایش داده است.
یکی از مقامات گفت: تیم ما در حال حاضر با سایر تامینکنندگان در ارتباط است. او افزود: پالایشگاههای دولتی هند ذخایری به اندازه ۲۰ روز نفت خام و گاز مایع دارند که در صورت بهبود اوضاع در روزهای آینده کافی است.
جون گو، تحلیلگر ارشد شرکت «اسپارتا کامودیتیز» گفت: قیمت نفت احتمالا بالاتر خواهد رفت و تاثیر آن با افزایش پیشبینی شده تولید از سوی گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس تعدیل خواهد شد و در عین حال خاطرنشان کرد که زیرساختهای نفتی هنوز تحت تاثیر قرار نگرفتهاند.
این تحلیلگر گفت: این صنعت در حال حاضر به دلیل بیمه، نه محاصره کامل، با کاهش فعالیت حمل و نقل از طریق تنگه هرمز دست و پنجه نرم میکند. چندین مالک نفتکش، شرکتهای بزرگ نفتی و شرکتهای تجاری، حمل و نقل نفت خام، سوخت و گاز طبیعی مایع از طریق تنگه را به حالت تعلیق درآوردهاند.
کره جنوبی و تایوان
وزارت صنعت کره جنوبی روز یکشنبه پس از یک جلسه اضطراری در بیانیهای اعلام کرد که در صورت طولانی شدن هرگونه اختلال در عرضه، دولت کره جنوبی از ذخایر خود نفت به صنایع داخلی عرضه خواهد کرد.
یک مقام از یک پالایشگاه کره ای گفت: ذخایر نفت کره جنوبی که به طور مشترک با شرکت ملی نفت کره نگهداری میشود، میتواند هفت ماه دوام بیاورد. او افزود: «ما در حال بررسی این هستیم که آیا کشتیهایی هنوز اجازه عبور از تنگه را دارند یا خیر. اما اگر تنگه هرمز بسته شود، ما به دنبال تامین فوری در آسیا خواهیم بود. باید ببینیم کدام کشورها در آن زمان چنین عرضه فوری را آزاد میکنند.»
پالایشگاههای اچدی هیوندای اویلبنک و جیاس کالتکس کره جنوبی اعلام کردند وضعیت را زیر نظر دارند. هیوندای اویلبنک اعلام کرد که هنوز بارگیری نفت در خاورمیانه را متوقف نکرده است.
بر اساس گزارش رویترز، چین در ماههای اخیر ذخایر نفت خام خود را افزایش داده و وارداتش در دسامبر به رکورد جدیدی رسیده است. وزارت اقتصاد تایوان اعلام کرد که در این کشور، تامینکنندگان نفت و گاز طبیعی مایع طبق برنامه در حال واردات محمولهها هستند و افزود که سهم واردات نفت و گاز از خاورمیانه بر مبنای سالانه در حال کاهش است.
با وجود حملات تجاوزکارانه آمریکا به ایران
اوپک پلاس با افزایش ملایم تولید نفت موافقت کرد
پنج منبع اوپک پلاس اعلام کردند که اعضای اوپک پلاس در جلسه روز یکشنبه خود، با افزایش اندک تولید نفت در آوریل موافقت کردند.
اوپک پلاس سابقه افزایش تولید نفت برای جبران اختلالات عرضه را دارد، اما تحلیلگران میگویند که این گروه در حال حاضر ظرفیت اضافی کمی برای افزایش عرضه دارد و فقط عربستان سعودی و امارات متحده عربی ظرفیت مازاد تولید دارند که آنها هم تا زمانی که کشتیرانی در خلیج فارس به حالت عادی برنگردد، برای صادرات نفت با مشکل مواجه خواهند بود.
پنج منبع آگاه روز یکشنبه به رویترز گفتند که اوپک پلاس پس از بحث در مورد گزینههای افزایش تولید ۱۳۷ هزار بشکه در روز تا ۵۴۸ هزار بشکه در روز، در اصل با افزایش تولید به میزان ۲۰۶ هزار بشکه در روز در آوریل موافقت کرده است.
قیمت نفت جمعه گذشته، به ۷۳ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین سطح از ژوئیه گذشته بود زیرا بیم درگیری گستردهتر در خاورمیانه و اختلال در عرضه از طریق تنگه هرمز میرود که مهمترین مسیر نفتی جهان است و بیش از ۲۰ درصد از ترانزیت نفت جهانی از این مسیر عبور میکند.
هلیما کرافت، تحلیلگر باسابقه اوپک در شرکت «آر بی سی» به رویترز گفت: رهبران خاورمیانه به واشنگتن هشدار دادهاند که جنگ علیه ایران میتواند به افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه منجر شود.
تحلیلگران بانک بارکلیز نیز گفتند که قیمتها میتوانند به ۱۰۰ دلار افزایش یابند. کرافت گفت: تاثیر هرگونه افزایش زیاد تولید اوپک بر بازار به دلیل فقدان ظرفیتهای تولید واقعی در خارج از عربستان سعودی محدود خواهد بود.
در جلسه روز یکشنبه تنها هشت عضو اوپک پلاس شامل عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، قزاقستان، کویت، عراق، الجزایر و عمان شرکت داشتند. اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانی مانند روسیه است، اما بیشتر تغییرات تولید در سالهای گذشته توسط این هشت عضو انجام شده است.
بر اساس گزارش رویترز، این هشت عضو سهمیه تولید خود را از آوریل تا دسامبر ۲۰۲۵، حدود ۲.۹ میلیون بشکه در روز افزایش دادند که تقریبا معادل سه درصد از تقاضای جهانی است، اما به دلیل ضعف فصلی تقاضا، توافق کردند افزایش تولید را به مدت سه ماه، از ژانویه تا مارس ۲۰۲۶ متوقف
کنند.
آسیا بیشترین تاثیر را از هرگونه اختلال در عرضه نفت خاورمیانه خواهد دید زیرا دو سوم نفت خام خود را از خلیج فارس خریداری میکند و نیمی از عرضه چین، بزرگترین واردکننده جهانی نفت و ۹۰ درصد عرضه ژاپن از این منطقه میآید.
تنگه هرمز، آبراه باریکی میان ایران و عمان است که خلیج فارس را به دریای عرب متصل میکند و در یک روز معمولی، نفتکشهای حامل ۲۰ درصد از مصرف جهانی نفت، محمولههایی از تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی، عراق، ایران، امارات متحده عربی، کویت و قطر را از این مسیر منتقل میکنند.
شرکتهای کشتیرانی ژاپنی اعلام کردند که عملیاتشان را در اطراف تنگه هرمز متوقف میکنند، اگرچه مینورو کیهارا، دبیر ارشد کابینه، گفت که توکیو هیچ گزارشی مبنی بر تاثیر فوری بر عرضه برای ژاپن دریافت نکرده است.
با این حال، دو مقام پالایشگاهی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: پالایشگاههای دولتی هند جستجوی منابع جایگزین را آغاز کردهاند. هند، دومین واردکننده بزرگ نفت در جهان، واردات از خاورمیانه را برای جایگزینی نفت خام روسیه افزایش داده است.
یکی از مقامات گفت: تیم ما در حال حاضر با سایر تامینکنندگان در ارتباط است. او افزود: پالایشگاههای دولتی هند ذخایری به اندازه ۲۰ روز نفت خام و گاز مایع دارند که در صورت بهبود اوضاع در روزهای آینده کافی است.
جون گو، تحلیلگر ارشد شرکت «اسپارتا کامودیتیز» گفت: قیمت نفت احتمالا بالاتر خواهد رفت و تاثیر آن با افزایش پیشبینی شده تولید از سوی گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس تعدیل خواهد شد و در عین حال خاطرنشان کرد که زیرساختهای نفتی هنوز تحت تاثیر قرار نگرفتهاند.
این تحلیلگر گفت: این صنعت در حال حاضر به دلیل بیمه، نه محاصره کامل، با کاهش فعالیت حمل و نقل از طریق تنگه هرمز دست و پنجه نرم میکند. چندین مالک نفتکش، شرکتهای بزرگ نفتی و شرکتهای تجاری، حمل و نقل نفت خام، سوخت و گاز طبیعی مایع از طریق تنگه را به حالت تعلیق درآوردهاند.
کره جنوبی و تایوان
وزارت صنعت کره جنوبی روز یکشنبه پس از یک جلسه اضطراری در بیانیهای اعلام کرد که در صورت طولانی شدن هرگونه اختلال در عرضه، دولت کره جنوبی از ذخایر خود نفت به صنایع داخلی عرضه خواهد کرد.
یک مقام از یک پالایشگاه کره ای گفت: ذخایر نفت کره جنوبی که به طور مشترک با شرکت ملی نفت کره نگهداری میشود، میتواند هفت ماه دوام بیاورد. او افزود: «ما در حال بررسی این هستیم که آیا کشتیهایی هنوز اجازه عبور از تنگه را دارند یا خیر. اما اگر تنگه هرمز بسته شود، ما به دنبال تامین فوری در آسیا خواهیم بود. باید ببینیم کدام کشورها در آن زمان چنین عرضه فوری را آزاد میکنند.»
پالایشگاههای اچدی هیوندای اویلبنک و جیاس کالتکس کره جنوبی اعلام کردند وضعیت را زیر نظر دارند. هیوندای اویلبنک اعلام کرد که هنوز بارگیری نفت در خاورمیانه را متوقف نکرده است.
بر اساس گزارش رویترز، چین در ماههای اخیر ذخایر نفت خام خود را افزایش داده و وارداتش در دسامبر به رکورد جدیدی رسیده است. وزارت اقتصاد تایوان اعلام کرد که در این کشور، تامینکنندگان نفت و گاز طبیعی مایع طبق برنامه در حال واردات محمولهها هستند و افزود که سهم واردات نفت و گاز از خاورمیانه بر مبنای سالانه در حال کاهش است.
با وجود حملات تجاوزکارانه آمریکا به ایران
اوپک پلاس با افزایش ملایم تولید نفت موافقت کرد
پنج منبع اوپک پلاس اعلام کردند که اعضای اوپک پلاس در جلسه روز یکشنبه خود، با افزایش اندک تولید نفت در آوریل موافقت کردند.
اوپک پلاس سابقه افزایش تولید نفت برای جبران اختلالات عرضه را دارد، اما تحلیلگران میگویند که این گروه در حال حاضر ظرفیت اضافی کمی برای افزایش عرضه دارد و فقط عربستان سعودی و امارات متحده عربی ظرفیت مازاد تولید دارند که آنها هم تا زمانی که کشتیرانی در خلیج فارس به حالت عادی برنگردد، برای صادرات نفت با مشکل مواجه خواهند بود.
پنج منبع آگاه روز یکشنبه به رویترز گفتند که اوپک پلاس پس از بحث در مورد گزینههای افزایش تولید ۱۳۷ هزار بشکه در روز تا ۵۴۸ هزار بشکه در روز، در اصل با افزایش تولید به میزان ۲۰۶ هزار بشکه در روز در آوریل موافقت کرده است.
قیمت نفت جمعه گذشته، به ۷۳ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین سطح از ژوئیه گذشته بود زیرا بیم درگیری گستردهتر در خاورمیانه و اختلال در عرضه از طریق تنگه هرمز میرود که مهمترین مسیر نفتی جهان است و بیش از ۲۰ درصد از ترانزیت نفت جهانی از این مسیر عبور میکند.
هلیما کرافت، تحلیلگر باسابقه اوپک در شرکت «آر بی سی» به رویترز گفت: رهبران خاورمیانه به واشنگتن هشدار دادهاند که جنگ علیه ایران میتواند به افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه منجر شود.
تحلیلگران بانک بارکلیز نیز گفتند که قیمتها میتوانند به ۱۰۰ دلار افزایش یابند. کرافت گفت: تاثیر هرگونه افزایش زیاد تولید اوپک بر بازار به دلیل فقدان ظرفیتهای تولید واقعی در خارج از عربستان سعودی محدود خواهد بود.
در جلسه روز یکشنبه تنها هشت عضو اوپک پلاس شامل عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، قزاقستان، کویت، عراق، الجزایر و عمان شرکت داشتند. اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانی مانند روسیه است، اما بیشتر تغییرات تولید در سالهای گذشته توسط این هشت عضو انجام شده است.
بر اساس گزارش رویترز، این هشت عضو سهمیه تولید خود را از آوریل تا دسامبر ۲۰۲۵، حدود ۲.۹ میلیون بشکه در روز افزایش دادند که تقریبا معادل سه درصد از تقاضای جهانی است، اما به دلیل ضعف فصلی تقاضا، توافق کردند افزایش تولید را به مدت سه ماه، از ژانویه تا مارس ۲۰۲۶ متوقف
کنند.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



