سفیر ایران در ژنو:
پایگاهها و منافع آمریکا اهداف مشروع دفاع ایران است
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در نامهای رسمی به دبیرکل کنفرانس خلع سلاح، تجاوز نظامی ایالات متحده آمریکا و رژیم اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را بهشدت محکوم و با تأکید بر حق ذاتی دفاع مشروع، اعلام کرد که پایگاهها، تأسیسات، اموال و منافع آمریکا در چارچوب این دفاع اهدافی مشروع خواهند بود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در این نامه که درخواست شده بهعنوان سند رسمی کنفرانس خلع سلاح نیز توزیع شود، حملات صورتگرفته در ۹ اسفند ۱۴۰۴ «اقدامی از پیش طراحیشده و مجرمانه» و «نقض فاحش اصول بنیادین حقوق بینالملل» توصیف و تصریح شده است که این اقدامات تجاوزکارانه با ماده ۲ بند ۴ منشور ملل متحد و قاعده آمره منع توسل به زور در تعارض آشکار قرار دارد، همچنین تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی و نظم حقوقی بینالمللی محسوب میشود.
در این مکاتبه همچنین به تلفات گسترده غیرنظامیان در نتیجه حملات کور و غیرقانونی اشاره شده و آمده است، در یکی از حملات، یک مدرسه ابتدایی در شهر میناب هدف قرار گرفته و بر اثر آن بیش از ۱۶۰ دانشآموز دختر کشته و شمار زیادی دیگر مجروح شدهاند.
علی بحرینی سفیر کشورمان تأکید کرده است که این حملات در حالی صورت گرفت که ایران در پاسخ سازنده به درخواستهای جامعه بینالمللی درباره برنامه هستهای صلحآمیز خود، با حسن نیت و هوشیاری وارد مذاکرات شده بود و با وجود سوابق بدعهدی آمریکا، با هدف دستیابی به نتیجهای متقابلاً سودمند در گفتوگوها مشارکت داشت.
در این نامه تصریح شده است که جمهوری اسلامی ایران هرگز در پی سلاح هستهای نبوده و هدف آن، اثبات ماهیت صرفاً صلحآمیز فعالیتهای هستهای و رفع هرگونه بهانه برای تجاوز غیرقانونی بوده است. ایالات متحده بار دیگر نشان داد که از موضوع برنامه هستهای صلحآمیز ایران بهعنوان بهانهای برای تجاوز استفاده میکند.
نماینده کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغازگر جنگ نبوده و همواره مسیر دیپلماسی را دنبال کرده است، اعلام کرد که اکنون با تحمیل جنگی دیگر از سوی آمریکا و رژیم اسرائیل، ایران بدون تردید از حق ذاتی خود در دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد استفاده خواهد کرد. در این چارچوب تصریح شده است که با آغاز جنگ تجاوزکارانه از سوی آمریکا، تمامی پایگاهها، تأسیسات و داراییهای آن کشور در منطقه، در چهارچوب اعمال حق دفاع مشروع ایران، اهداف مشروع محسوب میشوند.
در این نامه تأکید شده است که این جنگ تنها علیه ایران نیست، بلکه تعرضی به صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی، حقوق بینالملل و منشور ملل متحد است. از این رو، از دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواسته شده است که در چارچوب مسئولیتهای خود، این حملات غیرقانونی را به شدیدترین وجه محکوم کرده و اقدامات لازم برای صیانت از صلح و امنیت بینالمللی را اتخاذ کنند.
در پایان، جمهوری اسلامی ایران ضمن تجدید تعهد خود به حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات از طریق ابزارهای دیپلماتیک، تصریح کرده است که دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را، کاملاً منطبق با حقوق بینالملل و ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تا زمان تداوم تجاوز ادامه خواهد داد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در این نامه که درخواست شده بهعنوان سند رسمی کنفرانس خلع سلاح نیز توزیع شود، حملات صورتگرفته در ۹ اسفند ۱۴۰۴ «اقدامی از پیش طراحیشده و مجرمانه» و «نقض فاحش اصول بنیادین حقوق بینالملل» توصیف و تصریح شده است که این اقدامات تجاوزکارانه با ماده ۲ بند ۴ منشور ملل متحد و قاعده آمره منع توسل به زور در تعارض آشکار قرار دارد، همچنین تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی و نظم حقوقی بینالمللی محسوب میشود.
در این مکاتبه همچنین به تلفات گسترده غیرنظامیان در نتیجه حملات کور و غیرقانونی اشاره شده و آمده است، در یکی از حملات، یک مدرسه ابتدایی در شهر میناب هدف قرار گرفته و بر اثر آن بیش از ۱۶۰ دانشآموز دختر کشته و شمار زیادی دیگر مجروح شدهاند.
علی بحرینی سفیر کشورمان تأکید کرده است که این حملات در حالی صورت گرفت که ایران در پاسخ سازنده به درخواستهای جامعه بینالمللی درباره برنامه هستهای صلحآمیز خود، با حسن نیت و هوشیاری وارد مذاکرات شده بود و با وجود سوابق بدعهدی آمریکا، با هدف دستیابی به نتیجهای متقابلاً سودمند در گفتوگوها مشارکت داشت.
در این نامه تصریح شده است که جمهوری اسلامی ایران هرگز در پی سلاح هستهای نبوده و هدف آن، اثبات ماهیت صرفاً صلحآمیز فعالیتهای هستهای و رفع هرگونه بهانه برای تجاوز غیرقانونی بوده است. ایالات متحده بار دیگر نشان داد که از موضوع برنامه هستهای صلحآمیز ایران بهعنوان بهانهای برای تجاوز استفاده میکند.
نماینده کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغازگر جنگ نبوده و همواره مسیر دیپلماسی را دنبال کرده است، اعلام کرد که اکنون با تحمیل جنگی دیگر از سوی آمریکا و رژیم اسرائیل، ایران بدون تردید از حق ذاتی خود در دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد استفاده خواهد کرد. در این چارچوب تصریح شده است که با آغاز جنگ تجاوزکارانه از سوی آمریکا، تمامی پایگاهها، تأسیسات و داراییهای آن کشور در منطقه، در چهارچوب اعمال حق دفاع مشروع ایران، اهداف مشروع محسوب میشوند.
در این نامه تأکید شده است که این جنگ تنها علیه ایران نیست، بلکه تعرضی به صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی، حقوق بینالملل و منشور ملل متحد است. از این رو، از دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواسته شده است که در چارچوب مسئولیتهای خود، این حملات غیرقانونی را به شدیدترین وجه محکوم کرده و اقدامات لازم برای صیانت از صلح و امنیت بینالمللی را اتخاذ کنند.
در پایان، جمهوری اسلامی ایران ضمن تجدید تعهد خود به حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات از طریق ابزارهای دیپلماتیک، تصریح کرده است که دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را، کاملاً منطبق با حقوق بینالملل و ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تا زمان تداوم تجاوز ادامه خواهد داد.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
پایگاهها و منافع آمریکا اهداف مشروع دفاع ایران است
-
بازارها خالی نیست، تولیدکنندگان پای کار ایستادهاند
-
وضعیت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و دارو خوب است
-
تاکید بر تسهیل در ترخیص کالای اساسی از مناطق آزاد کشور
-
ترخیص کالاهای اساسی از گمرک چابهار در ۴۸ ساعت گذشته
-
تا اطلاع ثانوی انجام میشود لغو یک مصوبه دیگر برای تسریع در ترخیص کالا از گمرکات
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



