اما و اگرهای پیمان شانگهای و بستر پیشرفت اقتصادی کشور« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

«گشایش اقتصادی» با شانگهای تحقق می یابد؟

اقتصادسرآمد - همکاری شانگهای از جمله سازمان‌های منطقه ای است که در آغاز هزاره سوم ميلادی با هدف اعتمادسازي بين کشورهای عضو و مبارزه با تروريسم، افراط گرايي مذهبي و جدايي طلبي و نيز به منظور مقابله با هژموني يک جانبه گراي ايالات متحده آمريکا در نظام بين الملل، با عضويت کشورهاي چين، روسيه، کشورهاي آسياي مرکزي (به استثناي ترکمنستان) و عضويت ناظر ايران، هند، پاکستان و مغولستان تشکيل شده است. به موازات پويايي هاي سال هاي اخير در حوزه هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي، ايده تشکيل «باشگاه انرژي» با هدف هماهنگ ساختن خط مشي هاي عرضه و تقاضا، تامين امنيت خطوط انتقال، رشد همکاري هاي اقتصادي بين کشورهاي عضو و نيز سازگاري با تحولات جديد در عرصه اقتصاد جهاني در نشست سال 2006 سران در آستانه قزاقستان به تصويب رهبران کشورهاي عضو رسيد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، ایران با طرح پیشنهاد تشکیل باشگاه انرژی سازمان همکاری شانگهای در پی روزنه ای برای ورود به این سازمان و نقش آفرینی در پرتو بازار چالش‌ برانگیز انرژی و نیز عبور از حصار تحریم های اقتصادی غرب علیه بخش انرژی ایران است. 
ایران در مقام عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای، طی سال های اخیر به موازات اظهار تمایل شدید در تبدیل شدن عضویت ایران از عضو ناظر به عضو اصلی، پیشنهادات مختلفی را نیز مطرح ساخته است. در مورد پیشنهادات ایران در اجلاس بیشکک توجه به دو نکته شایان توجه است. نکته اول این‌که در سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور هیچ‌گونه اشاره ای به موضوع تبدیل عضویت ایران از ناظر به اصلی صورت نگرفت؛ مساله‌ای که در سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در پکن نیز به چشم می خورد که حاکی از نوعی واقع بینی و احتیاط مقامات ایرانی در ارتباط با موضوعی است که ملاحظات سیاسی و امنیتی برخی از اعضا مانع جدی بر سر راه تحقق آن به‌شمار می آید.
عبور از تحریم‌ انرژی با عضویت 
درپیمان شانگهای
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است فعال کردن باشگاه انرژی در زیرمجموعه پیمان شانگهای عبور از تحریم‌های نفتی را برای ایران به همراه دارد.
هادی بیگی نژاد در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادسرآمد، درباره فعال کردن باشگاه انرژی در زیرمجموعه پیمان شانگهای که ایران به تازگی به آن پیوسته است با هدف تقویت مبادلات انرژی و عبور از تحریم های اقتصادی غرب به خبرنگارما گفت: بارها مشاهده کردیم فردی با  ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه توانسته از این موقعیت نهایت استفاده را کرده شغلی را برای خود راه‌اندازی کند اما فردی دیگر در شرایط مشابه چنین توانمندی ندارد بنابراین باید گفت؛ پیمان شانگ‌های نیز برای ایران همین گونه است چراکه این پیمان به خودی خود برای ما امکانات به همراه ندارد بلکه منتفع شدن از آن به میزان استفاده از فرصت عضویت در آن منتهی می‌شود.
ایران در حوزه انرژی مزیت‌های بسیاری دارد
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که ایران در حوزه انرژی مزیت‌های بسیاری دارد باید در وزارت خارجه مشاور و مسئول بخش انرژی منتسب شود و ساختار وزارت خارجه را بر مبنای مبادلات اقتصادی طراحی کنیم، ضمن آنکه رویکرد وزارت نفت برای برقراری ارتباطات اقتصادی در حوزه بین‌الملل نیازمند تغییر است.
پیمان شانگهای بستر پیشرفت اقتصادی کشور
وی با بیان اینکه باید از پیمان شانگهای به‎عنوان یک بستر برای پیشرفت اقتصادی کشور استفاده شود، اضافه کرد: درواقع باید وزارتخانه‌های نفت، امورخارجه و حدودی صمت مشخصا بر روی حوزه انرژی سرمایه‌گذاری کرده و با فعال‌سازی بخش خصوصی از این فرصت نهایت استفاده را کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است فعال کردن باشگاه انرژی در زیرمجموعه پیمان شانگ‌های عبور از تحریم‌های نفتی را برای ایران به همراه دارد.
ایده تشکیل باشگاه انرژی نخستین‌بار به پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور وقت روسیه در نشست سال 2006 سران در آستانه قزاقستان به تصویب رهبران کشورهای عضو رسید. در آن اجلاس، اعضا تصمیم گرفتند به منظور تحقق اهداف مندرج در مواد 1 و 3 اساسنامه که در آن به «تشویق همکاری کارآمد منطقه ای در حوزه انرژی و کاربرد موثر زیرساخت های موجود و توسعه بخش انرژی» اشاره شده است و نیز هماهنگ ساختن خط‌مشی های عرضه و تقاضا ، تامین امنیت خطوط انتقال ، رشد همکاری های اقتصادی بین کشورهای عضو و نیز سازگاری با تحولات جدید در عرصه اقتصاد جهانی نهاد جدیدی را با عنوان «باشگاه انرژی» در سازمان همکاری شانگهای تصویب نمایند.
در این بین ایران ترجیح می‌دهد به‌جای تاکید فراوان و البته بدون نتیجه بر مساله تبدیل عضویت، تمرکز خود را معطوف به موضوعات دیگری نماید. نکته دوم، پیشنهادات متنوع ایران در اجلاس بیشکک بود که موضوعات متنوعی مانند تشکیل بانک مشترک، باشگاه انرژی، مشارکت در تشکیل صندوق ویژه تامین مالی پروژ ه‌های مورد توافق سازمان شانگهای و ایجاد ساختاری در چارچوب سازمان شانگهای جهت کمک به صلح و ثبات در افغانستان را شامل می شد. در بین پیشنهادات مطرح شده، طرح تشکیل باشگاه انرژی در سازمان همکاری شانگهای بسیار شایان توجه است چرا که ایده تشکیل چنین باشگاهی سال‌هاست که در سطح سازمان مطرح بوده اما ملاحظات مختلف مانع از تحقق عینی آن شده است.
«گشایش اقتصادی» با شانگهای تحقق می یابد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه