بررسی« اقتصاد سرآمد» از اهمیت شکل گیری تجارت دریایی با سوریه

خلا شکوفایی اقتصاد دریایی ایران

گروه اقتصاد دریا- بتول صادقی -  کرونا و تحریم‌های آمریکا علیه ایران علاوه بر تحت تاثیر قراردادن اقتصاد ایران صنعت حمل‌ونقل دریایی را نیز تحت تاثیر قرارداد بطوریکه  کاهش ترافیک کالا درتمامی بنادرکشور، قطع ارتباط خطوط کشتیرانی با شرکای داخلی، به همراه کناره‌گیری شرکای خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و افزایش هزینه‌های تجارت دریایی، را در پی داشت  اما، این روزها خبرها حاکی از آن است که اقتصاد دریایی در حال شکوفا شدن است ایا این اخبار واقعیت دارد و  صنعت حمل و نقل دریایی اوج می گیرد؟
به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته ایران هیچ منعی برای پهلوگیری کشتی‌های تجاری ایرانی در بنادر هند و چین وجود ندارد.
مسعود پل مه،با اشاره به آخرین وضعیت پهلوگیری کشتی‌های ایرانی درهند می گوید: درحال حاضر پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بندر موندرای هند مانعی ندارد و در این زمینه مشکلی نداریم.
پل مه همچنین درخصوص بنادرچین نیز گفت: برای بنادر چین، تناژکشتی مهم است و تناژ بالا ارجحیت بیشتری دارد، اما، درحال حاضر چین سه بندربه کشتی‌های ایرانی اختصاص داده است که امکان پهلو گیری، بارگیری وتخلیه دراین بنادربرای کشتی‌های ایرانی فراهم است.
دبیرکل انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته ایران افزود: هم اکنون ۸۰ درصد تعاملات تجاری در دنیا بر پایه دلار است و این میزان در تجارت دریایی به ۱۰۰ درصد می‌رسد و در تمام دنیا، این هزینه براساس دلار محاسبه می‌شود و دموراژ طبق قوانین و مقررات باید بر پایه دلار محاسبه شود، اما وصول آن در ایران به صورت ریالی است.
وی از افزایش سه برابری هزینه حمل درمسیر ایران وچین در طول سه ماه گذشته خبر داد و گفت: این افزایش قیمت تنها شامل مسیر ایران و کشتی‌های ایرانی نیست و تمام دنیا با این میزان افزایش قیمت مواجه هستند.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیان کرد: درحال حاضر کشتی‌های کانتینربردردنیا با کاهش تقاضا مواجه شده اند و دردوران کرونا به دلیل کاهش سفارشات، شرکت‌های کشتیرانی به دلیل اینکه متوجه خسارت بالایی نشوند، سفارشات را لغو کردند تا هزینه بیشتری متحمل نشوند.
وی افزود: پس ازاتمام دوره کرونا رویه اقتصادی در بازار‌ها تغییرکرد و با افزایش تقاضا مواجه شدیم و در حالیکه تعداد کشتی‌های کانتینربر زیاد نبود، یک رقابت منفی شکل گرفت و به همین دلیل در طول سه ماه قیمت حمل کالا در مسیر ایران و چین تا سه برابر و درمسیر‌های اروپایی در ۹ ماه گذشته تا ۲۰ برابر افزایش یافت.
 آمادگی ایران برای تجارت دریایی با سوریه  
معاون وزیر ورئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران هم ازآمادگی ایران برای گسترش صادرات خود درمسیر‌های دریایی، خبرداده و گفته رفت و آمد منظم کشتی‌های تجاری برای تجارت دریایی با سوریه شکل می گیرد. هرچند ایران از شمال و جنوب به دو دریای مهم منطقه دسترسی دارد اما در سال‌های گذشته، کمتر از ظرفیت دریای خزر چه در امور مسافرتی و چه در حوزه تجاری استفاده شده و همین موضوع فعال کردن برخی ظرفیت‌های تجاری را دشوار کرده است.
علی رضا پیمان پاک ،گفته ایران برای فعال کردن ظرفیت تجارت دریایی درخزر آمادگی دارد و برقراری ارتباط منظم دریایی با تعدادی از دیگر کشورهای منطقه نیز در دستور کار است.
به گفته وی بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه برقراری خطوط منظم دریایی با نرخ‌های ترجیحی حمل و نقل کالاهای صادراتی در حوزه دریای خزر اقدام خواهد شد و با تمهیدات در نظر گرفته شده تلاش می‌شود کالاهای ایرانی با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر در بازارهای هدف وارد شوند.
وی افزود: در گام اول، خطوط، منظم و کشتیرانی از مبدا بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به مقاصد بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه برقرار و سپس در خصوص برقراری این خطوط، به مقاصد سایر کشورهای حوزه دریای خزر، خلیج فارس، سوریه و شرق آفریقا اقدام خواهد شد.
وی ازدیگر اقدامات و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران را کمک به تامین کشتی‌های رورو یا کامیون‌بر در حوزه دریای خزر دانست و گفت: به زودی کارگروهی با حضور سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امورخارجه، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با هدف تامین کشتی‌های رورو مورد نیاز تشکیل و تلاش خواهد شد تا مشکلات پیش رو رفع شود.
دبیرکارگروه توسعه صادرات غیر نفتی در پایان خاطرنشان کرد: اولویت سازمان توسعه تجارت ایران در حمل کالاهای دریایی به ویژه کالاهای فسادپذیر، برقراری خطوط منظم دریایی بوده تا صادرکننده بتواند به تعهدات خود در قبال خریدار خارجی عمل کرده و بتواند با طیب خاطر فعل صادرات خود را انجام دهد؛ لذا حمایت‌های سازمان توسعه تجارت ایران و تخصیص یارانه‌های حمل و نقل دریایی منوط به رعایت مفاد تفاهم‌نامه‌های منعقده با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رعایت زمان‌بندی اعلامی به جامعه صادرکنندگان است.
توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریا و تجارت دریایی  یک ضرورت برای کشور محسوب می شود  چرا که  حرکت در این مسیر می تواند گره گشای اقتصاد ایران در دوران پسا تحریم باشد.
خلا شکوفایی اقتصاد دریایی ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه