جایگاه مشارکت اقتصادی زنان «اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

اولویت های دولت در راستای اقتصاد مقاومتی

گروه شعارسال - فاطمه عباسی راد - شعار اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف آن سال هاست که سرلوحه اقتصاد کشور قرار دارد. حال این که چه مقدار از اهداف این شعار تا به امروز محقق شده است خود  جای بحث دارد اما آن چه مهم است این است که محوری بودن اهداف اقتصاد مقاومتی باید همچنان در رأس برنامه های دولت ها قرار داشته باشد. از این رو با توجه شرایط اقتصادی امروز کشور، دولت نیز می بایست بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر تولید ملی و حمایت از کالای داخلی را در اولویت کاری خود قرار دهد و برای دستیابی به اهداف و سیاست های کلی نظام در تمامی حوزه ها از افراد متخصص، متعهد، با انگیزه استفاده نماید. همچنین ورود زنان به عنوان خیل عظیم جامعه در ستاد اقتصاد مقاومتی نیز رکن مهم دیگری است که باید در برنامه های دولت جدید جای بگیرد.
اولویت های دولت جدید باید در راستای اقتصاد مقاومتی باشد
به گزارش اقتصادسرآمد، بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و اشتغال، اصلاح ساختار و قوانین نظام بانکی را از دیگر  اولویت های کاری دولت ها است. بنابراین برنامه های تیم اقتصادی دولت باید به نحوی چیده شود تا نظام بانکی بیشتر از گذشته در خدمت تولید و اشتغال مملکت باشد.
نماینده ادوار مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی حمایت از تولید ملی را از مهمترین برنامه های اساسی وزیر اقتصاد دولت برمی شمرد و به خبرنگار اقتصاد سرآمد، یادآورمی شود: حمایت در این حوزه مشتمل بر دو گروه است. نخست «تقویت شرایط رقابت پذیری مانند حمایت مالیاتی، بیمه ای، بانکی و ...» و دیگری «رفع موانع تولید مانند مقررات زدایی، بهبود فضای کسب و کار و...» است.
فولادگر در ادامه با تاکید بر اینکه حرکت اجرایی دولت در مجموع باید برنامه محور باشد، به خبرنگار ما می افزاید: توجه به این اصل مهم رمز موفقیت درهمه عرصه ها به خصوص حوزه اقتصادی است.
مشارکت اقتصادی زنان، محور مهم برنامه دولت 
بهبود فضای کسب و کار برای زنان یکی از مهمترین اولویت های هر دولتی است. تا جاییکه یکی از نظریه‌پردازان توسعه اعلام کرده است که فرایند رسیدن به توسعه با به کارگیری ظرفیت‌های زنان آغاز خواهد شد و اگر این وضعیت را نداشته باشیم موتور محرکه توسعه روشن نمی‌شود. از این رو دولت نیز باید این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهد. در برنامه‌ای که رئیس جمهور برای دولت ارائه کرده است؛ یکی از محورهای مهم مربوط به مشارکت اقتصادی زنان است که مجموعه‌ای از اقدامات مفید برای توسعه مشارکت اقتصادی زنان را شامل می‌شود.
در آغاز دولت اشتغال پایدار که بخش‌هایی از آن هم زنان و دختران را در بر خواهد گرفت در دستور کار است و امیدواریم بتوانیم به مطالبات و انتظارات آنان پاسخ دهیم. در این زمینه نیز با فراکسیون زنان مجلس کارگروهی مشترک تشکیل شده است که در آن جا خواسته‌های زنان مشخص گردیده است. از این رو باید به سمت عملیاتی کردن آن خواسته‌ها برویم.باید به توانمندی اقتصادی زنان کمک کنیم، ما در چارچوب عدالت جنسیتی به تعادل و توازن در کار زندگی زنان هم پرداختیم و از این مسئله غفلت نکردیم.موانع اجرایی و اعتباری افزایش مرخصی زایمان زنان و کاهش ساعت کاری زنان شاغل را بررسی کردیم و پیشنهادهای جایگزینی ارائه دادیم منتظر پاسخ دستگاه‌های مربوطه در این زمینه هستیم. 
اقتصاد و فرهنگ دو زنجیر به هم پیوسته 
اقتصاد مقاومتی
فرهنگ و اقتصاد پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند به گونه ای که بسیاری از رفتارهای اقتصادی ریشه فرهنگی دارند و حتی بالعکس. از این رو دولت باید در جهت آگاهی و گفتمان سازی صحیح اقتصاد مقاومتی از هر ابزاری کمک گیرد تا بتواند بر فرهنگ مردم و به دنبال آن بر رفتار اقتصادی مردم تاثیر گذارد.
اگر دولت و نهادهای علمی، فرهنگی و اقتصادی همانطور که مقام معظم رهبری در بند 20سیاستهای کلی تاکید کردند وظیفه خود را در جهت آموزش صحیح و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به درستی انجام دهند از این پس وظیفه مردم است که در اجرای آن نقش ایفا کنند.ما امروز نیاز به رسانه ای داریم که در رفتار اقتصادی مردم دخیل باشد و موجب اصلاح الگوهای غلط گردد و مردم را به سمت اقتصاد مقاومتی سوق دهد.دولت باید در جهت آگاهی و گفتمان سازی صحیح اقتصاد مقاومتی از هر ابزاری کمک گیرد تا بتواند بر فرهنگ مردم و به دنبال آن بر رفتار اقتصادی مردم تاثیر گذارد.مردم باید به فرهنگ اقتصادی اسلامی-ایرانی دست یابند و به آن عمل کنند.  همه ما امروز از وضع اقتصاد کشور آگاهیم و می دانیم خرید کالای ایرانی سبب تحکیم اقتصاد کشور و افزایش تولیدات با کیفیت می شود اما باید این اعتقاد را به مرحله عمل برسانیم.از سوی دیگر مردم باید به جای انباشت پول در بانک‎ها و دریافت سود، پول خود را وارد چرخه سرمایه گذاری و تولید کنند و حتی با کسب وکارهای کوچک موجب افزایش تولید شوند و اشتغال زایی کنند. همچنین وظیفه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان نیز تولید محصول با کیفیت و حرکت بسوی کسب دانش و فناوری برای تولیدات بهتر و با صرفه تر به جهت جلب رضایت وحمایت مشتری می باشد.در پایان... بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و اشتغال، توجه به جایگاه زنان در جامعه و سهیم کردن آن ها در مشارکت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین آگاهی و گفتمان سازی صحیح اقتصاد مقاومتی از اولویت های دولت جدید  در راستای اقتصاد مقاومتی است که باید به آن توجه گردد. 
 اولویت های دولت در راستای اقتصاد مقاومتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه