عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

عملکرد وزرا را در یک‌سالگی دولت بررسی می کنیم

گروه اقتصادسرآمد- محمد آیتی-حدود یک ماه و نیم دیگر تا یک‌سالگی دولت سیزدهم باقیست و همچنان نارضایتی مخصوصاً در حوزه اقتصاد در چهره عموم مردم موج می‌زند.سیدابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم ماه‌ها پیش اعلام کرده بود پایان هر سال کاری دولت، ارزیابی دقیق از عملکرد وزرا خواهیم داشت و حال که در آستانه یک‌سالگی دولت هستیم باید ببینیم که این ارزیابی به چه صورتی انجام خواهد شد و آیا رییس جمهور رسماً دست به تغییر و تحول در بدنه دولت خواهد زد یا نه؟
بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: در این 10 ماه، روزهای سختی به دولت سیزدهم تحمیل شد و از این‌رو، شاهد برخی جابجایی‌ها در دولت و از سوی دیگر، تفویض اختیارها از بخشی به بخش دیگر بودیم؛ مثل  بعضی اختیاراتی که از وزارت صمت گرفته و به وزارت جهادکشاورزی داده شد.
وی افزود: تصمیم‌گیری در خصوص ارز یارانه‌ای یا همان ارز 4200 تومانی، کاری سخت بود که بالاخره نیاز بود، دولت روند نادرست گذشته را تغییر دهد. در حال حاضر هم، از این‌دست تصمیمات وجود دارد که باید به مرور و با خردجمعی انجام شود.
نماینده سبزوار تصریح کرد: هفته‌هاست شاهد تغییر قیمت کالاها هستیم که این موضوع به ما می‌گوید که دولت باید تسلط خود را بر بازار بیشتر کند تا مردم مغلوب این فضا نشوند. به طور مثال، وقتی قیمتی روی کالایی درج می‌شود، سوال پیش می‌آید که این قیمت، چقدر واقعی است و چقدر هزینه تمام شده و سود متعارف آن بوده است؟ از این‌رو ضرورت دارد که دولت به طور شفاف و دقیق و در جهت حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، پاسخ دهد. این پاسخ‌دهی، یک مطالبه به حق عمومی است و به باور من، طراحی یک سیستم را می‌طلبد تا با آن مکانیزم، کار جلو برود.محبی به اقتصاد سرآمد اظهار داشت: هدف، رفاه و رضایت نسبی عموم مردم است. اگر قیمت‌ها مرتباً تغییر کنند، قشر آسیب‌پذیر جامعه کارشان برای اداره زندگی روزمره، سخت‌تر از همیشه خواهد شد و این یک نمره منفی برای تصمیم‌گیران است، زیرا بناست مردم و مخصوصاً دهک‌های پایین جامعه با امیدواری بیشتری به زندگی‌شان ادامه دهند.عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: من یکی از نمایندگانی بودم که از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، گفتم که باید به دولتمردان برای پیاده کردن برنامه‌هایشان، زمان داد. حال که کمتر از دو ماه دیگر به یک‌سالگی دولت مانده، فرصت آن رسیده که عملکرد وزرا توسط نمایندگان به دقت بررسی شود.
وی یادآور شد: عملکرد همه وزرا باید بدون رودربایسی ارزیابی شود و در این بین، کار بررسی برخی وزرا را باید با دقت بیشتری جلو برد، زیرا حساسیت روی آن‌ها در جامعه بالا است. به طور مثال، وزیر صمت، ویژه می‌باید برنامه‌هایش را با عملکردش تطبیق داد. اتفاقاتی در حوزه خودرو، معدن و... افتاده که ضرورت دارد کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم جهت کمک به دیگر نمایندگان، گزارش مبسوطی را به دست ما برسانند.
محبی افزود: باید دید وزیر راه و شهرسازی در بخش ساختمان، نظام مهندسی و... چه کرده است، مخصوصاً که در هفته‌های گذشته، جامعه نسبت به این موضوعات بیش از پیش حساس شدند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملکردش برای مردم و ما نمایندگان بسیار مهم است، زیرا خیلی از امورات جامعه، به رسالت این وزارتخانه گره خورده است. از سوی دیگر، وضعیت کاری و تصمیم‌گیری در دانشگاه‌های علوم پزشکی هم مورد بحث و بررسی است که باید دقت‌نظر داشت تا بیشتر به واقعیت‌ها پی برد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متر اندازه‌گیری ما، شعارهای این افراد در زمان گرفتن رای اعتماد است. از این‌رو، اگر مجلس با بررسی‌های خود احساس کند که هر وزیری در ادامه برنامه‌هایش، انحراف داشته است یا به جای حل مسئله، خود مسئله‌ساز شده است، دست به کار خواهد شد و از اهرم‌های نظارتی‌اش استفاده خواهد کرد. این روند، وظیفه تاریخی و قانونی ما است و مردم هم، از ما این را می‌خواهند و به اعتقاد من، اگر این کار درست صورت بگیرد، کمک قاطع به دولت و شخص رییس جمهور است.
وی در پایان و در پاسخ به پرسش اقتصادسرآمد مبنی بر اینکه، تفاوت ارزیابی رییس جمهور و مجلس، نسبت به وزرا می‌تواند باعث اختلاف زاویه بین این دو قوه شود، گفت: آقای رئیسی، مسئول درجه یک کشور است و حتماً باید نظارت دائمی بر کابینه خود داشته باشد، زیرا انحراف در کابینه، او را در مقام پاسخگویی قرار می‌دهد. ما می‌دانیم که آقای رییس جمهور پرتلاش و با اخلاص در حال کار کردن است، اما مجلس یک قوه مستقل است و باید عالمانه و مجاهدانه، وظیفه نظارت خود را انجام دهد. ما مرتب در حوزه‌های انتخابیه خود هستیم و از نزدیک، درد مردم را می‌بینیم و می‌شنویم. مردم، هم نگرانند و هم شکایت‌هایی دارند، پس ما باید قاطعانه و بدون ملاحظه، کارمان که در جهت منافع مردم است را دنبال کنیم. از این‌رو، امیدوارم در اوج تعامل و آرامش، هم مجلس کارش را جلو ببرد و هم آقای رییس جمهور؛ و اگر اختلاف‌نظری هم پیش آمد،  باعث کدورت نشود، زیرا مردم اولویت ما هستند.
عملکرد وزرا را در یک‌سالگی دولت بررسی می کنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه