خطاب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تفاوت آشکار دریاچه ارومیه  با جنگل های زاگرس


چرانمایندگان مجلس برای مراقبت از پهنای زاگرس که دچار آفت زدگی شده است طرح دو فوریتی  بقا زاگرس را به مجلس ارائه نمی دهند 600 هزار هکتار از جنگل های زاگرس دچار آفت زدگی شده و باید با استقرار و پایش مستمر، از مناطق آلوده زاگرس مراقبت شود
افکار عمومی منتظر پاسخ چرای تفاوت و اختلاف رویکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره ی یازدهم هستند؟ چرا طرح تحقیق و تفحص ستاد دریاچه ارومیه تصویب میشود اما تا به امروز حتی برای ارزیابی شکل گیری آلودگی جنگل های بلوط در بستر زاگرس ، طرح ملی نجات زاگرس ، مطرح و تصویب نمی شود؟ چرا در برنامه چهارم توسعه بند ( الف) ماده ۶۷ برنامه مدیریتی برای دریاچه ارومیه را تهیه و تصویب می کنند اما علیرغم از بین رفتن جنگل های زاگرس، روالی حتی کندتر  از روال عادی مطالعه و تدوین برنامه ها در مراقبت و صیانت از زاگرس در پیش گرفته نمی شود؟ چرا علیرغم اینکه استان های پهنه ی زاگرس از سه استان حوضه ی آبریز دریاچه ارومیه ، تعدادشان بیشتر می باشد اما تا کنون طرح دو فوریتی صیانت و بقای زاگرس در مجلس یازدهم تصویب نگردیده است؟ 
افکار عمومی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره ی این سطح از اختلاف رویکرد دولت و مجلس در قبال بلاد لرنشین انتظار شفافیت سازی دارند؟
این تفاوت آشکار دولت و مجلس در قبال بلادلرنشین بارها و بدفعات انجام گرفته است همین چند ماه پیش نیز در بدعتی غیر قابل قبول، هیات دولت در سفر به آذربایجان شرقی ، درآمد معدن بزرگ سونگون را به استان آذربایجان شرقی اختصاص دادند در حالیکه روستای #نرگسه که یکی از مهمترین نقاط استخراج سنگ در کشور می باشد حتی از نیازمندی های اولیه همچون آب آشامیدنی در رنج می باشند؟
چرا باید درآمدهای یک استان را اختصاصی کنند و هزینه های آن را از بودجه عمومی برداشت کنند؟ چرا باید احیای دریاچه ارومیه را در برنامه های توسعه بعنوان یک طرح ملی تصویب و اجرا نمایند اما حتی حقوق دولتی دوازده درصدی معادن را از مردم ما دریغ کنند و در قبال  آلودگی و از بین رفتن جنگل های زاگرس ،اقدامی همطراز دریاچه ارومیه انجام نگیرد؟
درختان بلوط به عنوان بخشی از نعمت های خداوند که شامل کشور و استان ما شده، به عنوان نمادی برای لرستان است،حیات 20میلیون اصله درخت بلوط در لرستان بعد از مرحله ی خشکسالی و خشک شدن و آتش سوزی های پی در پی در خطر است، ارزش هر درخت بلوط 200هزار دلار است و در استان لرستان یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل وجود دارد.هر هکتار 68 تن گرد و غبار هوا توسط درختان رسوب گیری می شود، هر هکتار جنگل بلوط سالانه قادر به ذخیره سازی 500 تا دو هزار متر مکعب آب در خاک در فصل بارندگی است،سرعت نفوذ بارش در خاكهاي جنگلي بلوط 40 برابر بيشتر از اراضي بدون جنگل است. 
هنگام كربن گيري درختان از 264 گرم گاز كربنيك هوا مقدار 192 گرم اكسيژن آزاد كه از اين نظر هر هكتار جنگل بلوط قادر است سالانه 5/2 تن اكسيژن آزاد كه اين مقدار توليد اكسيژن مي تواند براي تنفس يكصد انسان در سال كافي باشد. 
درختان بلوط چاه های آب ایران
چرا کسی متوجه نیست؟چرا طرحی دوفوریتی برای مراقبت از جنگل های بلوط وارد صحن علنی مجلس نمی شود؟
در جنگل های زاگرس ؛ بواسطه ی پستی و بلندی های ایجاد شده در سطح خاک توسط درختان بلوط ،باعث افزایش سرعت نفوذ آب در خاک میشود  که زمان نفوذ یک لیتر آب در زمین هایی که دارای پوشش بلوط هستند هفت دقیقه می باشد در اراضی کشاورزی 46دقیقه و در مناطق غیر جنگلی این زمان به چهار ساعت می رسد.
آقای نماینده ی کوهدشت، تخریب جنگلها و تاثیر آن بر تغییرات اقلیمی باعث شده که سطح آب های زیر زمینی در شهرستان کوهدشت نزدیک به 100 متر کاهش یابد. در کوهدشت بدفعات در مناطق دالاب ، ارتفاعات چنگری، هرین خلیفه و شماش کشماهور و به تازگی در مناطق چله بان در نزدیکی وسکور ، وسعت آتش سوزی و آلودگی در این مناطق سبب نابودی بیش از 6 هزار هکتار از عرصه های طبیعی این منطقه شده است،چرا اقدامی انجام نمی دهید چرا به نظاره نشسته اید، چرا در مجلس شورای اسلامی با استناد به  قابلیت های درختان بلوط بعنوان چاه های آب ایران دفاع نمی کنید؟ چرا نسبت به مهمترین قابلیت در منابع بالقوه و خدادادی استان، اقدامی عاجل و پایدار انجام نمی گیرد.
در خاتمه خاطرنشان میشود تا  آماده شدن سندجامع حفاظت و مدیریت پایدار زاگرس و تصویب آن در کارگروه ملی و رساندن ان به دست دولت، مناطق آلوده ، پهنه ی زاگرس را آلوده کرده ، پس شما را به خالق درخت قسم تا دیر نشده طرح دوفوریتی بقای زاگرس را تصویب نمایید ، از وعده های  پوشالی پشیمان شده ایم لااقل جلوی نابودی موهبت و عطای خدادادی مان را بگیرید.
خطاب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تفاوت آشکار دریاچه ارومیه  با جنگل های زاگرس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه