عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید: در تکنولوژی معادن، ۵۰ سال عقب هستیم

ایران در حوزه معدن، قبرستان ماشین‌آلات دیگر کشورها است

گروه صمت - محمد آیتی-حال و روز حوزه معدن به سنوات گذشته خوب نیست و حتی رفت و آمد دولت‌ها هم، تاکنون چاره کار نشده است.مشکلات ما در حوزه معدن تنها معطوف به یک یا دو بخش نیست و با بررسی دقیق متوجه می‌شویم که همه ساختارهای این حوزه درآمدزا با ایرادات بزرگ توام است.
همه قسمت‌های حوزه معدن با مشکلات زیادی روبروست
در همین خصوص، شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: بدون تردید، همه قسمت‌های حوزه معدن با مشکلات زیادی روبروست و یکی از مصائب و مشکلات کشور این است که ما در برنامه ششم توسعه و همچنین در برنامه بودجه سالانه آورده‌ایم که معادن باید پیشران اقتصاد کشور باشند، اما امروز بیش از پنج هزار معدن بلاتکلیف در ایران داریم یا افرادی آمدند و معادن کشور را تحت کنترل خود در آوردند و در ادامه به بهره‌برداری نرساندند و نهایتاً تاکنون خروجی لازم از آن معادن گرفته نشده است.
در بخش اکتشاف در مملکت بسیار ضعیف عمل کردیم
وی افزود: از طرفی در بخش اکتشاف در مملکت بسیار ضعیف عمل کردیم. به نوعی در این بخش، ضعیف‌ترین مسیر را در ادوار گذشته دنبال می‌کنیم. یعنی در ۲۰ و ۳۰ سال گذشته، کمترین سرمایه‌گذاری را در اکتشاف معادن داشتیم. مهم‌تر از همه این‌ها، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی می‌بایست کار به مردم سپرده می‌شد، اما متاسفانه شاهد این اتفاقی بزرگ نبودیم و کار بیشتر در اختیار شرکت‌های خصولتی که اساساً حیاط خلوت دولت‌ها می‌باشد، قرار گرفته است.
وقتی دولت شعار عدالت‌محوری می‌دهد، می‌باید این عدالت را در کارش به منصه ظهور برساند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بنده سه بار با آقای رییس جمهور، رییس دفتر و معاونانش صحبت کردم و اعلام داشتم که ساختمان‌های نوساز، شیک و سر به فلک کشیده در پایتخت در حوزه‌های نفت، پتروشیمی، معدن، صنعت و غیره چه می‌کنند؟ هیئت مدیره معادن به جای اینکه در ساختمان‌های شیک در تهران تشکیل جلسه بدهند باید به منطقه بروند و در کنار کارگران، بسیاری از اوقات کاری خود را بگذرانند. فردی که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز است باید در معرض کار تولید باشد. وقتی دولت شعار عدالت‌محوری می‌دهد، می‌باید این عدالت را در کارش به منصه ظهور برساند. اینکه اعضای هیئت مدیره گاهی در طول یک سال، یک بار هم در بین کارگران حضور پیدا نمی‌کنند، هیچ شباهتی با شعار عدالت‌محوری ندارد.
برای پیشرفت معادن، نیازمند مدیران جسور، شجاع، تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز و علاقه‌مند هستیم
حسن‌پور اظهار داشت: اعضای هیئت مدیره وقتی در میدان عمل قرار می‌گیرند، مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنند و برای آن نقشه راه می‌کشند. ما در معادن، نیازمند مدیران جسور، شجاع، تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز و علاقه‌مند و با انگیزه بالا برای پیشرفت در کار هستیم. اکنون ما در موضوعات ابتدایی معدن مانده‌ایم چه برسد به اینکه برویم به سراغ کمبود تکنولوژی در این حوزه
 تاثیرگذار.
ما در تکنولوژی معادن، ۵۰ سال از تکنولوژی برتر کشورهای پیشرفته عقب 
وی در ادامه بیان کرد: ما در تکنولوژی معادن، ۵۰ سال از تکنولوژی برتر کشورهای پیشرفته عقب هستیم که دلیلش این است که به نیروهای نخبه داخلی خود اعتماد نکردیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان غافل بودیم. اکنون ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه بیداد می‌کند. ما در بحث تولید ماشین‌آلات معدنی، همچنان توان لازم را برای تولید نداریم. معادن کشور، نیاز مبرم به واردات ماشین‌آلات دارند، اما در بخش قطعات می‌توانیم موضوع بومی‌سازی را در دستور کار قرار دهیم که متاسفانه در همین بخش هم، شاهد اتفاقات خوبی تاکنون نبودیم. اکنون ایران در حوزه معدن، قبرستان ماشین‌های دیگر کشورهاست که به دلیل تحریم‌های اقتصادی که در کنار مدیریت ضعیف اتفاق افتاده، قطعات این ماشین‌ها هم در طول این سال‌ها وارد کشور نشده است. یعنی این سرمایه‌ها خیلی به فعل تبدیل نشده و از طرفی وقتی محصول هم تولید می‌شود با بخشنامه‌های خلق‌الساعه از سوی برخی وزارتخانه‌ها که به زیرمجموعه‌هایشان ابلاغ می‌گردد، عملاً جلوی پیشرفت کار گرفته می‌شود.نماینده سیرجان افزود: ما در بخش واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی در حوزه معدن مشکل داریم، اما نه خیلی زیاد. تحریم‌ها تاثیر دارد، اما تحریم‌های داخلی و بی‌برنامگی و آشفتگی که در بین افراد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز وجود دارد، کار را به این نقطه رسانده است.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کارخانه‌های داخلی تولید ماشین‌آلات معدنی به وزارت صمت اعلام می‌کنند که ما می‌توانیم ماشین‌آلات معدنی را بسازیم، اما پس از گذشت یک سال، کار خاصی صورت نمی‌گیرد که این خود نشان از سوءمدیریت دارد. اگر بنا باشد ماشین‌آلات معدنی وارد کشور شود باید این ماشین‌ها با تکنولوژی روز دنیا ساخته و کار کنند. یعنی نباید ارز را برای ماشین‌آلاتی صرف کنیم که دوره آن گذشته است.وی در پایان خاطرنشان کرد: مطابق برنامه می‌بایست تاکنون ۲۰۰ هزار ماشین‌آلات فرسوده معدنی را اسقاط و ماشین‌آلات به روز را وارد این صنعت می‌کردیم، اما اکنون شاهد ماشین‌آلاتی در حوزه معدن هستیم که در ۷۰۰ کیلومتر جاده، ۶۰ لیتر گازوئیل می‌سوزانند، در حالی که در ماشین‌آلات روز دنیا، این مصرف به کمتر از ۲۵ لیتر رسیده است. کاملاً روشن است که هزینه‌ها و سرمایه‌های هنگفتی در کشور در حال اسراف است و متاسفانه کسی هم پاسخگو این وضعیت نیست.
 ایران در حوزه معدن، قبرستان ماشین‌آلات دیگر کشورها است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه