تاریخ انتشار:1402/8/16
۷۰ درصد مسائل فنی خط آهن رشت - آستارا نهایی شد
اقتصادسرآمد - حدود ۷ ماه پس از امضای قرارداد ۱.۶ میلیارد یورویی خطآهن رشت - آستارا با روسیه، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از نهایی شدن ۷۰ درصد مسائل فنی این پروژه خبر داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، اواخر اردیبهشت ماه امسال طی مراسمی با حضور رؤسای جمهوری ایران و کشور روسیه قرارداد طراحی و ساخت خط آهن رشت ـ آستارا امضا شد.
سقف قرارداد امضا شده بین ایران و روسیه 1.6 میلیارد یورو اعلام شد و تا این مبلغ تأمین مالی پروژه صورت خواهد گرفت.
براساس قرارداد، پس از انجام مطالعات طرح، رقم دقیق سرمایهگذاری پروژه طراحی و ساخت خط آهن رشت- آستارا مشخص خواهد شد.
امروز پس از حدود 7 ماه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از نهایی شدن 70 درصد مسائل فنی راهآهن رشت- آستارا توسط روسیه خبر داده است.
وی در اینباره گفته است: توافقنامهای با کشور روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راهآهن رشت- آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد و این توافقنامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینهها، برنامه زمان بندی اجرا و... است.
وی از امضای نقشههای اجرایی راه آهن رشت-آستارا خبر داد و افزود: پس از نشستهای فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامههایی پیشبینی شده که در صورت تاخیر روسها، هزینههای این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روسها نباشد.
خادمی بیان کرد: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمتها و به توافق رسیدن دو کشور در خصوص آنها، 6 ماه به روسیه فرصت داده است.از این فرصت 2.5 ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقهای و بازدیدهای محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام میشود تا در صورت تایید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود.
وی افزود: همچنین نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسیده است.
وی با اعلام اینکه 70 درصد مسائل فنی این پروژه حل شده است، گفت: در جلسه اخیر برنامه زمانبندی برای 30 درصد باقیمانده و کارهای اولیه و امور فنی نیز از سوی روسیه تهیه و تحویل شده تا در مدت 6 ماه تعیین شده تعهدات خود را اجرا کنند.
سقف قرارداد امضا شده بین ایران و روسیه 1.6 میلیارد یورو اعلام شد و تا این مبلغ تأمین مالی پروژه صورت خواهد گرفت.
براساس قرارداد، پس از انجام مطالعات طرح، رقم دقیق سرمایهگذاری پروژه طراحی و ساخت خط آهن رشت- آستارا مشخص خواهد شد.
امروز پس از حدود 7 ماه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از نهایی شدن 70 درصد مسائل فنی راهآهن رشت- آستارا توسط روسیه خبر داده است.
وی در اینباره گفته است: توافقنامهای با کشور روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راهآهن رشت- آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد و این توافقنامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینهها، برنامه زمان بندی اجرا و... است.
وی از امضای نقشههای اجرایی راه آهن رشت-آستارا خبر داد و افزود: پس از نشستهای فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامههایی پیشبینی شده که در صورت تاخیر روسها، هزینههای این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روسها نباشد.
خادمی بیان کرد: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمتها و به توافق رسیدن دو کشور در خصوص آنها، 6 ماه به روسیه فرصت داده است.از این فرصت 2.5 ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقهای و بازدیدهای محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام میشود تا در صورت تایید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود.
وی افزود: همچنین نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسیده است.
وی با اعلام اینکه 70 درصد مسائل فنی این پروژه حل شده است، گفت: در جلسه اخیر برنامه زمانبندی برای 30 درصد باقیمانده و کارهای اولیه و امور فنی نیز از سوی روسیه تهیه و تحویل شده تا در مدت 6 ماه تعیین شده تعهدات خود را اجرا کنند.
برچسب ها : خط آهن رشت حملونقل کشور شرکت ساخت و توسعه
اخبار روز
-
منطقه آزاد انزلی، محور ترانزیت شمال به جنوب و نقطه امید دریای خزر است
-
آغاز تعمیرات اساسی در شرکت پالایش نفت تهران
-
سوت نخستین قطار گردشگری گیلان به صدا درمیآید
-
راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال تکمیل میشود
-
تاکید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و استاندار گیلان بر نقش محوری منطقه آزاد انزلی در اقتصاد شمال کشور
-
دیدار معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با سفیر قزاقستان در راستای توسعه دیپلماسی گردشگری
-
آغاز اصلاح مقررات فعالیت مهندسان در مناطق آزاد کشور با هدف تسهیل فعالیتهای حرفهای و ارتقای کیفیت ساختوسازها
-
بارگیری نخستین محموله صادراتی شمش فولادی از ایستگاه پرندک به مقصد ترکیه
-
حمایت از تولید کنندگان داخلی جهت تولید مشترک ماشین آلات مکانیزه زیر سایه دیپلماسی ریلی
-
توقف کریدورهای ایران پشت درب ستاد ملی ترانزیت
-
بهرهبرداری بیش از حد دریایی در تقابل با حفظ اکوسیستم
-
بیعملی در بهینهسازی مصرف انرژی
-
شفاف سازی حکشتی در خصوص ایفای تعهدات ارزی
-
امضای دو تفاهمنامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه تهران و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
-
ردِ پای پوپولیسم اقتصادی در حکمرانی
-
پشت پرده غیبت راهبردی ایران در اقتصاد دریا
-
التهاب یا تلاش برای توسعه دریایی ایران
-
توسعه گردشگری دریایی در استانهای ساحلی
-
چتر حمایتی دولت بر سر صیادان؛ آغاز بیمه فراگیر برای فعالان دریا
-
همدلی و نشاط، رمز موفقیت خانواده بزرگ وزارت راه و شهرسازی است
