لایحه تفصیلی شکایت از تحریم های غیر قانونی روی میز لاهه

لایحه تفصیلی شکایت از تحریم های غیر قانونی ایالات متحده به دیوان بین المللی دادگستری لاهه تسلیم شد
سرپرست مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران امروز - سوم خرداد- لایحه تفصیلی خود مربوط به شکایت از تحریم های غیرقانونی ایالات متحده را به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه تسلیم کرد. محمدجعفر قنبری جهرمی افزود: این لایحه مشتمل بر ۷ جلد ادله و مستندات و بالغ بر حدود ۳ هزار صفحه است که دلایل نقض معاهده ۱۹۵۵ توسط ایالات متحده به علت وضع مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان و همچنین آثار زیانبار تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده بر اقتصاد و تجارت و زندگی روزمره مردم ایران را تشریح می‌کند.
وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷ در پی تصمیم رئیس جمهور آمریکا به خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های آن کشور علیه ایران به علت نقض معاهده ۱۹۵۵ بین دو کشور توسط آمریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد، بر اساس تصمیم فوق، ایالات متحده تمام تحریم‌های آن دولت علیه ایران را که به موجب برجام رفع شده بودند، مجدداً به مورد اجرا گذاشت.
قنبری جهرمی اضافه کرد: مطابق شکایت کشورمان تحریم‌های ایالات متحده مغایر با تعهدات متعدد آن دولت به موجب معاهده ۱۹۵۵ از جمله تعهد به رفتار عادلانه و منصفانه با اتباع و شرکت‌های ایرانی، عدم ایجاد محدودیت بر پرداخت و نقل و انتقالات مالی و بانکی، آزادی واردات، صادرات و حمل و نقل کالا و آزادی تجارت و کشتیرانی است.
وی ادامه داد: درخواست ایران از دیوان بین‌المللی دادگستری در این پرونده شامل محکومیت ایالات متحده به نقض معاهده ۱۹۵۵ دو کشور و الزام آن دولت به توقف این اقدامات مغایر با حقوق بین‌الملل و همچنین جبران خسارات وارده به ایران است.
سرپرست مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری گفت: همزمان با ارایه دادخواست فوق و با توجه به فوریت امر، دولت ایران با استناد به ماده ۴۱ اساسنامه دیوان درخواست صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از اعمال مجدد تحریم ها توسط ایالات متحده تا رسیدگی نهایی را نیز به دیوان تقدیم کرد. در پی این درخواست، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری ابتدا طی نامه مورخ اول مرداد ماه ۱۳۹۷ با قید فوریت به ایالات متحده اعلام کرد که از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید اوضاع شود، خودداری کند و سپس طرفین را برای ارایه دفاعیات خود نزد دیوان در خصوص درخواست دستور موقت ایران دعوت کرد.
قنبری جهرمی اضافه کرد: پس از برگزاری جلسات استماع، دیوان در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ایالات متحده را ملزم کرد تا از ایجاد هرگونه مانع بر سر راه واردات آزاد دارو و تجهیزات درمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و همچنین قطعات و تجهیزات و خدمات مرتبط لازم برای امنیت هوانوردی به ایران خودداری کند اما ایالات متحده نه تنها این موانع را برطرف نکرد بلکه با وضع تحریم های بیشتر علیه کشورمان این دستور دیوان را نیز نادیده گرفته است.
وی تاکید کرد: با ثبت لایحه تفصیلی دولت نزد دیوان، اکنون ایالات متحده طبق برنامه تعیین شده از سوی دیوان تا تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۸ فرصت دارد که پاسخ خود را به شکایت ایران ارایه کند. لایحه تفصیلی دولت با مسئولیت و دخالت مستقیم مرکز امور حقوقی بین‌المللی و با همکاری وکلا و کارشناسان مجرب داخلی و خارجی پس از حدود ۷ ماه فعالیت مستمر و با همکاری تعدادی از دستگاه ها و شرکت های دولتی و بانک ها تهیه شده است.
لایحه تفصیلی شکایت از تحریم های  غیر قانونی روی میز لاهه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه