فروش نفت درهر شرایطی


برخلاف خیال واهی ترامپ، مسوولان ایرانی بر این نکته تاکید دارند که نه تنها میزان صادرات نفت ایران به صفر نزدیک نشده بلکه در حال افزایش است و ایران به‌هیچ عنوان از صادرات نفت دست نمی‌کشد.
به‌گزارش اقتصادسرآمد، اگرچه بازار جهانی نفت از آن زمان که آمریکا پس از خروج از برجام اعلام کرد قصد دارد میزان صادرات نفت ایران را به صفر برساند و به‌طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک هم درخواست کرد تولیدشان را افزایش دهند، شرایط پرتلاطمی را پشت سر گذاشت، اما تیر ترامپ به سنگ خورد و نتیجه مطلوبش حاصل نشد.
پس از آن، آخرین وضعیت فروش نفت ایران سوالی بوده که زیاد پرسیده شده و همچنان ادامه دارد و مسؤولان نفتی ایران هم در پاسخ به آن، هر بار تاکید دارند که با همه توان برای فروش نفت تلاش می‌کنیم، اما بر این موضوع هم تاکید می‌شود که اعلام ارقام صادرات نفت سخت است. چرا که به گفته زنگنه، اگر بگوییم وضع‌مان خوب است، آمریکایی‌ها ناراحت می‌شوند و فشار را زیاد می‌کنند و اگر بگوییم خوب نیست، مردم نگران می‌شوند. او همچنین درباره این‌که آیا شرایط صادرات نفت به سمت بهتر شدن می‌رود؟ اظهار امیدواری کرده است.
در این شرایط، صفر کردن صادرات نفت ایران گرچه آرزوی آمریکایی‌هاست اما واهی بوده و به نتیجه نخواهد رسید؛ این اظهارات زنگنه درباره خواسته‌های ترامپ برای صفر شدن صادرات نفت ایران است که تاکید دارد که ایران در منطقه با هیچ کشوری دشمنی ندارد اما دو کشور منطقه به دنبال آن هستند که با صدور بیانیه و صحبت‌های مختلف اعلام کنند که خروج ایران از بازار نفت تأثیری بر بازار ندارد و ظرفیت‌های اعلامی آن‌ها می‌تواند جایگزین نفت ایران شود؛ اما این صحبت‌ها حقیقت ندارد و در صورت اعلام، برداشت و ذخیره‌سازی این کشورها به تأیید رسمی هیچ سازمان و ارگانی نرسیده است. از سوی دیگر، این نکته که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده و هر کسی که از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند، باید تاوان جبران خسارت‌های آن را بپردازد هم موضوع روشنی است اما به گفته وزیر نفت، برخی کشورها به دنبال آن هستند تا سه عضو پایه‌گذار اوپک را تضعیف کنند که این موضوع منجر به از بین رفتن اوپک خواهد شد. بر این اساس، نه تنها عربستان و امارت بلکه هیچکس نمی‌تواند خلاء نفتی ایران را جبران کند و کشورها نمی‌توانند برای جبران خلاء نفتی ایران اقداماتی را انجام دهند. بازار بی‌ثبات و شکننده است و این کشورها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا با تبلیغات و کوچک‌نمایی اتفاقات، اجازه ندهند قیمت نفت افزایش یابد و قیمت را به زور پایین نگه می‌دارند که این اقداماتی است که در بازار توسط عده‌ای در جهت منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی و به خواست این دو کشور در حال انجام است.
اما این موضوع به ضرر مردم، کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت و حتی به ضرر مصرف‌کنندگان نیز است، چراکه به اعتقاد زنگنه، در بازار ایجاد بی‌ثباتی می‌کند و شکنندگی در بازار برای هیچ کشوری سودی ندارد و این نوسانات قیمتی که ظرف ۲۴ ساعت ۵ تا ۶ دلار قیمت نفت کاهش می‌یابد، به نفع هیچکس نیست. این فکر درست نیست که این به نفع مصرف‌کننده است چراکه در این شرایط، هیچ فردی تکلیف خود را نمی‌داند و کشوری که تولیدکننده نفت بوده نمی‌داند نفت را نگه دارد یا بفروشد، لذا نوسان کم بازار نفت به نفع همه است و نوسان زیاد به نفع هیچکس نیست.
مسؤولان دیگر کشور در سایر حوزه‌ها نیز یک‌صدا بر افزایش فروش نفت ایران تاکید دارند، به طوری که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده ایران قله مقاومت تحریمی را پشت سر گذاشته و باوجود ادعای آمریکا مبنی بر صفر شدن فروش نفت، روند صادرات نفت در حال افزایش است.
هرچند ما به اروپا صادراتی نداریم، در نتیجه نمی‌توانیم وارداتی داشته باشیم، اما عبدالناصر همتی یک راه‌حل را این می‌داند که از ما نفت بخرند که در این باره گفته‌اند در این موضوع مشکل دارند. راه دوم اما این است که اروپایی‌ها خط اعتباری بدهند تا بتوانیم از آن‌ها کالا خریداری کنیم و چنانچه هر کدام از این کارها انجام شود، راه‌اندازی اینستکس حتی یک هفته نیز طول نمی‌کشد. هم‌چنین مهرداد لاهوتی - سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی - به نقل از وزیر نفت اعلام کرده که فضا در مورد صادرات و فروش نفت رو به بهبود است./ایسنا
فروش نفت درهر شرایطی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه