«اقتصادسرآمد» ضرورت داخلی سازی صنعت قطعه سازی را بررسی می کند؛ 

بومی سازی،نیازصنعت خودرو

گروه صنعت و تجارت- خروج شرکت های اروپایی از ایران و قطع همکاری آن ها به سبب فشار ها و تحریم های آمریکا با شرکت های خودروساز و قطعه ساز ایرانی نگرانی های زیادی را برای صنعتگران به وجود آورد اما اکنون کارشناسان این حوزه راه برون رفت از شرایط فعلی را خودکفایی در تولید می دانند و عنوان می کنند ساخت قطعات خودرویی از انرژی هسته ای ، صنعت اورانیوم ،صنعت نانو تکنولوژی ،بیو تکنولوژی و سلول های بنیادی و ساخت موشک پیچیده تر نیست و این موضوع با همت و بسیج خودروسازان، وزارت صنعت و دولت میسر است.برای خودکفایی نیاز به کمک وزارت صنعت، نفت و بانک‌ها داریم که در این صورت واردات بسیاری از مواد اولیه کاهش می یابد.
فرهاد به نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: صرفنظر از اقتصادی بودن یا نبودن، داخلی سازی قطعات حساس خودرویی مانند یی. سی. یو (كامپیوتر خودرو) در شرایط كنونی لازم است.
وی افزود: این مهم با استفاده از تجارب مراكز دانش بنیان با تخصص بالا كه حتی توان صادرات فناوری دارند امكانپذیر است. 
به گفته این مقام صنفی، در این زمینه می توان از تجهیزات كم مصرف و قابل استفاده نیروهای مسلح كه در نوع خود پیشرفته هستند، استفاده كرد و ضلع سوم این مثلث بكارگیری تجارب خوب قطعه سازان و خودروسازان كشور است. 
وی تاكید كرد: لازم است این سه عامل را به خوبی با یكدیگر تركیب و از توان و تخصص آنها با ملزومات یاد شده استفاده كنیم؛ در این زمینه دفتر معاون اول رییس جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهان تحقق موضوع هستند. 
به نیا خاطرنشان كرد: تولید خودرو پژو 301 كه تا پایان سال آینده به تولید انبوه می رسد، با همین محوریت در دستور كار است. 
پژو 301 به عنوان دومین محصول شركت مشترك ایران خودرو و پژو كه باید در پی اجرای برجام با داخلی سازی بیش از 50 درصد ساخته می شد، با تلاش متخصصان و قطعه سازان داخلی تا پایان سال آینده به تولید انبوه می رسد. 
وی یادآور شد: اكنون كیت الكترونیكی یی. سی. یو توسط یكی از شركت های توانمند داخلی در حال تولید است، اما مشكل اصلی در تولید این قطعه در بحث نرم افزار آن است.
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در این خصوص می گوید:این پروژه نخستین پروژه‌ای است که مبنای انتخاب سازندگان آن بر اساس ماژولیک بود که از این رو بیشترین سطح خودکفایی در تولید صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه پیگیری خاص این پروژه و هم افزایی که پس از سال‌ها بوجود آمده است، افزود: ساخت این پروژه در شرایطی سخت برای قطعه سازان و خودروسازان  آغاز و به نتیجه رسید.
بیگلو با اشاره به اینکه تحریم‌ها موثر نبودند و توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم، گفت: برای نخستین بار است که در زمان آغاز تولید یک خودرو هیچ شریک خارجی وجود ندارد و این مایه مباهات است.دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان اینکه برای تولید به نقدینگی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی مصوبه پرداخت تسهیلات را اجرایی نکرده و این موضوع ارتباطی به تحریم ندارد.
وی با اشاره به انتقاداتی که به صنعت خودروسازی مبنی بر ارزبر بودن آن می‌رود، گفت: این وابستگی به دلیل همکاری نکردن صنایع زیرساختی است و ما تقصیری نداریم.
بیگلو با بیان اینکه صنعت خودرو نقطه اتصال ۶۰ بخش صنعتی و خدماتی است، گفت: برای خودکفایی نیاز به همکاری این  ۶۰بخش داریم.دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در پایان تاکید کرد: برای خودکفایی نیاز به کمک وزارت صنعت، نفت و بانک‌ها داریم و در صورتی که شرایط مهیا باشد علاقه‌ای به واردات بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز نداریم.
در عین حال، به نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه درخصوص واردات برخی قطعات و فناوری ها به نام و آرم «ساخت ایران» در سال های گذشته به جای تمركز بر داخلی سازی آنها از سوی برخی قطعه سازان گفت: در این زمینه باید در گمرك جلو متخلفان گرفته شود. 
وی یبان داشت: باید اسامی چنین شركت هایی وارد یك «فهرست سیاه» شود و حتی خودروسازانی كه از آنها خرید می كنند با جریمه مواجه شوند. 
به نیا همچنین درباره سرنوشت همكاری قطعه سازان بزرگ ایرانی كه در دوره پسابرجام مورد تایید رنو و پژو قرار گرفته و مقرر بود در زنجیره تامین جهانی با آنها همكاری كنند، گفت: به دلیل فشارها و تحریم های آمریكا، روابط این شركت ها با خودروسازان یاد شده تیره و تار شده است.
بومی سازی،نیازصنعت خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه