نیاز به افزایش سالانه آب برای صفر کردن تنش آبی

در پروژه‌های ارتقای کیفی بنا داریم که علاوه بر بهبود کیفیت آب، تنش آبی را نیز صفر کنیم. برای این منظور نیاز داریم که ‏سالانه 100 میلیون متر مکعب آب اضافه کنیم. یعنی پروژه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت که مربوط به حفر و تجهیز چاه‌ها باید به ‏گونه‌ای باشد تا بتوانیم این میزان آب را تامین کنیم.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، شاهین پاکروح، معاون برنامه‌ریزی و توسعه آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: وظیفه ما تامین آب سالم و پایدار است که باید برای آن زیرساخت ایجاد کنیم.
وی افزود: طی 15 سال گذشته تنش جدی آبی و خشکسالی را داشتیم که اثر نامطلوبی بر منابع آب سطحی و زیرزمینی داشتیم بنابراین باید اقداماتی مثل سدسازی و حفر چاه سامانه تصفیه و انتقال داشته باشیم تا بتوانیم این مسئله را جبران کنیم.
وی افزود: براساس آمار سال 97، 99.6 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آب قرار دارند در حالی که این رقم در ابتدای انقلاب 74.6 درصد بود. تعداد تصفیه‌خانه‌های شهری در ابتدای انقلاب 27 تصفیه‌خانه بود که اکنون این رقم به 140 تصفیه‌خانه رسیده است. ابتدای انقلاب 1.9 میلیون متر مکعب در روز آب تصفیه می‌شد که این رقم اکنون به 11 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در حال حاضر 99.5 درصد جمعیت شهری که 16.7 میلیون مشترک را شامل می‌شود، تحت پوشش شبکه آب شهری قرار دارند.
وی ادامه داد: اکنون 140 تصفیه‌خانه در مدار قرار دارد. 32 مدول تصفیه‌خانه در دست اجرا داریم. در حوزه شبکه فاضلاب 51 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند که 7.6 میلیون نفر در 330 شهر کشور را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه ما در 216 تصفیه‌خانه خدمات فاضلاب را ارائه می‌دهیم، افزود: 103 مدول تصفیه‌خانه نیز در دست اجرا داریم که به این ترتیب جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب تا پایان برنامه پنج ساله پنجم 25 درصد ارتقاء خواهد یافت.
وی با اشاره به بخش بهره‌مندی جمعیت روستایی از شبکه آب و فاضلاب تصریح کرد: 82 درصد مشترکین تحت پوشش شبکه آب روستایی قرار دارند. 5.7 میلیون فقره انشعاب در روستاها داریم و سالانه 1.5 میلیارد متر مکعب آب جهت تامین آب شرب روستایی تخصیص می‌یابد که از این میزان 85 درصد از منابع آب زیرزمینی و 15 درصد از آبهای سطحی تامین می‌شود.
پاکروح با بیان اینکه جهت تامین آب برای شرایط پایدار مطالعات جمعیت‌شناسی انجام دادیم، افزود: برای تامین آب در کوتاه‌مدت به 9 میلیارد متر مکعب ظرفیت آبی نیاز داریم. ما در حال حاضر به لحاظ کمی کمبودی نداریم. در تعدادی از شهرها منابع آبی کمتر و در تعدادی از شهرها بیشتر است. رسالت ما تامین آب سالم و
 بهداشتی است.
نیاز به افزایش سالانه آب برای صفر کردن  تنش آبی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه