هیچ مدرسه خشتی در مازندران وجود ندارد

مازندران-خبرنگار اقتصاد سرآمد : مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: هیچ مدرسه خشتی دایر و فعال در مازندران وجود ندارد
قربان‌علی شیرزاد با اشاره به آمادگی ایمنی مدارس مازندران در فصل بازگشایی اظهار کرد: در خصوص ایمنی مدارس موضوع سازه‌ای و استحکام بنای مدارس و سیستم گرمایشی باید مورد توجه قرار گرفته شود.
وی با بیان شناسایی 130 مدرسه که از نعمت گاز بهره‌مند شدند، تصریح کرد: هرجا عملیات گاز رسانی صورت گرفته و دارای علمک گاز باشد تا پایان مهر ماه بخاری نفتی جمع‌آوری و به جای آن بخاری استاندارد جایگزین می‌شود.
 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران با تاکید بر اینکه مدرسه خشتی و گلی نباید وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در گذشته یک مدرسه در روستای لوت لاریجان به صورت خشتی فعال بود که جایگزین شد و اکنون در سطح استان چنین مدرسه‌ای وجود ندارد.
شیرزاد با اشاره به اینکه مدارس تخریبی در تمامی مناطق و شهرستان‌ها وجود دارد، یادآورشد: تقریبا 30 درصد کلاس‌های درس مازندران یا نیازبه بازسازی مجدد دارند و یا باید مقاوم سازی شود. احسان شعبان‌زاده عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه خزرمحمودآباد در گفت‌و گوبا ایسنا، با اشاره به اینکه در یک ساختمان از لحاظ ایمن بودن باید نکاتی مورد توجه قرارگیرد، اظهار کرد: ساختگاه ساختمان مدارس اولین مسئله در رعایت ایمنی است که باید مورد توجه قرار گیرد یعنی ساختمان نباید روی گسل یا خاک ریزشی و رانشی ساخته شود زیرا ازنظرساختگاه آن ساختمان دیگر مورد اعتماد نیست.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از مدارس علیرغم بنای خوب و مستحکم اما به دلیل عدم ساختگاه مناسب امکان تخریب آن با هر سیل یا زلزله وجود دارد که نمونه چنین ساختمان‌هایی را درسیل و زلزله سال‍های گذشته شاهد بودیم.
عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه خزرمحمودآباد استفاده مناسب از لوازم با کیفیت در ساخت ساختمان را یکی دیگر از نکات ایمنی ساختمان دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از مدارس کشور از سازه‌های بنّایی ساخته شده‌اند و چون در سال‌های گذشته آیین نامه سازه‌های بنّایی وجود نداشت آن ساختمان‌ها داری ایمنی نیستند.
شعبان‌زاده با اشاره به اینکه عدم اسکلت در ساختمان‌های بنّایی باعث نا ایمن بودن آن می‌شود، افزود: کوچکترین لرزش در این ساختمان‌ها به علت سنگینی بیش از حد سقف و دیوارها و فاقد پی بودن، خطر آوار شدن را به همراه دارد.
وی عدم نظارت درست از سوی نهادهای نظارت کننده بر مهندسین ناظررا یکی دیگر از دلایل ایمنی مدارس عنوان کرد و ادامه داد: ساختمان‌های جدید علیرغم اینکه شاید براساس آیین نامه‌های بروزساخته شده باشند اما به دلیل عدم نظارت درست ازسوی افراد ناظر در بکارگیری مصالح مناسب به عدم ایمنی یک ساختمان می‌افزاید.
هیچ مدرسه خشتی در مازندران  وجود ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه