بررسی بازارمقوا سازی در گزارش «اقتصادسرآمد»؛

تولید مقوا برای رونق تولید و اشتغال

گروه تولید و اشتغال-  سالانه ۴۰هزار تن کاغذ گلاسه در ایران مصرف می شود و همین حجم کم مصرف و بازار محدود باعث شده هیچ تولیدکننده ای به سمت تولید در این حوزه نرود و واردات بر تولید ترجیح داده شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، بازار مقوا اما بازار بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری تلقی می شود،  گرچه عمده این بازار نیز دست واردات است و تنها ۳۰درصد بازار را تولیدکنندگان ایرانی تامین می کنند.
یک واحد تولیدی کاغذ گلاسه باید درنظر داشت که هیچ گونه واحد تولیدی در داخل در این حوزه فعالیت نمی کند و۱۰۰ درصد کاغد گلاسه مورد مصرف کشور وارداتی است؛ به همین جهت هیچ گونه برآورد قیمتی برای راه اندازی یک واحد تولیدی وجود ندارد.
اما برخی کارشناسان معتقدند برای راه اندازی یک واحد تولیدی این چنینی داشتن حداقل ۸۰ میلیون یورو ضروری است. مواد اولیه مورد نیاز این صنعت خمیر سفید است که هم در داخل و هم از کشورهایی مثل چین،  کره و اندونزی وارد می شود. ماشین آلات نیز از ۶ میلیاردتومان گرفته به بالا (بسته به ظرفیت تولید) از کشورهای اروپایی، کره و ژاپن وارد می شود. برای شروع فعالیت در یک واحد ۱۷ هزار متر مربعی، داشتن ۱۵۰ نیروی کار ضروری به نظر می رسد که از این تعداد باید ۱۰۰ نفر آنها نیروی متخصص و با مهارت های کافی باشند.
ابوالفضل روغنی در رابطه با بازار مقوا می گوید: بازار مقوا بازار بسیار مناسبی به جهت سرمایه گذاری و تولید است. در حال حاضر یک واحد تولیدی در اصفهان در این حوزه مشغول به کار است که سالانه ۱۰۰ هزار تن مقوا تولید می کند، در صورتی که ظرفیت و کشش بازار ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن در سال است. اما چیزی که در این بازار هم مثل بازار کاغذ گلاسه شایان توجه است حجم بالای واردات است، به گونه ای که ۷۰درصد نیاز بازار وارد شده و تولیدکنندگان داخلی تنها ۳۰درصد بازار را تامین می کنند.
وی با بیان این جملات می افزاید: بازار ایران ظرفیت بالایی برای تولید مقوا دارد، اما در این بین باید به چند نکته توجه داشت؛ اول اینکه بازار داخلی ما  خارجی پسند است و میل بالایی به مصرف گرایی داریم. دیگر اینکه اقتصاد ما اقتصاد شفافی نیست و وضعیت ارز متغیر است. همین شرایط مزیت سرمایه گذاری این حوزه را کاهش می دهد.
رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا با اشاره به اینکه قاچاق در این حوزه به دلیل ارزش پایین محصول رایج نیست،  می گوید: معمولا کم اظهاری یا بد اظهاری هایی در این بخش رخ می دهد اما با قاچاق عمده ای در این حوزه مواجه نیستیم. وی در رابطه با آسیب های سرمایه گذاری در این حوزه می گوید: مهم ترین مشکل این صنعت کمبود مواد اولیه در کشور است. دیگر اینکه واحدهای کاغذسازی به آب بسیار زیادی نیاز دارند و همین مسئله باعث شده انگیزه ایجاد چنین واحدهای تولیدی کاهش یابد.
روغنی با بیان این جملات می افزاید: حجم سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بالا بوده، در صورتی که بازده سود آن بسیار پایین است.  این دلیل و مجموع دلایل ذکر شده باعث می شود مزیت سرمایه گذاری در این حوزه کاهش یابد.
کارتن سازی یکی از زیرشاخه های صنعت بسته بندی به شمار می آید و جزو صنایع مهم و پرسود نام برده می شود. کارتن سازی یک حرفه بسیار گسترده است و شامل موارد متعددی می شود. اقلام تولیدی آن فراوان است، ضمن اینکه این صنعت، مشاغل دیگری را هم با خود همراه می کند که از نظر اشتغال زایی، سودآوری و تولیدات متنوع حائز اهمیت است. با اینکه بسته بندی کالاها در آخر کار صورت می گیرد، اما تولید کارتن هم یک مسیر مشخصی دارد و از ابتدا تا انتهای کار باید فعالیت های مختلفی انجام شود تا اقلام کاغذی مورد نیاز تهیه شوند.
تولید مقوا برای رونق تولید و اشتغال
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه