بررسی عبور و مرورمحصولات غیر نفتی در گزارش«اقتصادسرآمد»؛

ایران شاهراه ترانزیت کالا

گروه حمل و نقل- عبور ۶ میلیون تن کالا از مسیر ایران، عملکرد فعلی ثبت‌شده ترانزیت کشورمان است که با در نظر گرفتن میزان حمل کالاهای سوختی به ۱۲ میلیون تن در سال می‌رسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، فعالان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی می‌گویند ترانزیت ایران در سال‌های گذشته بسیار بیشتر از این رقم بوده و درواقع در این زمینه عقب‌گرد داشته‌ایم. از سوی دیگر دولت با اعتراف به موانع ترانزیت در ایران، اعلام کرده ظرفیت واقعی ترانزیت کشورمان تا چند برابر رقم ۱۲ میلیون تنی فعلی و بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن است اما موانع پیش روی ترانزیت، کشور را از درآمدهای بیشتر در این بخش محروم کرده است.
به گزارش صمت براساس آمار اعلام‌شده از‌سوی معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، با در نظر گرفتن کالاهای سوختی، مجموع آمار ترانزیت کالا از ایران به ۱۲ میلیون تن در سال می‌رسد، در حالی که این رقم باید بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن باشد. باتوجه به موقعیت جغرافیایی ایران، کشور ما مسیر مناسبی برای کالاهای عبوری کشورهای دیگر از جمله هند، چین و حتی اروپاست اما آنطور که فعالان عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی می‌گویند موانعی در کار است که بهره‌برداری از این فرصت را دشوار کرده است.
کشورمان به دلیل همجواری آبی ـ خاکی با ۱۵ کشور و جمعیتی قریب به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر در اطراف خود، بصورت بالقوه بالاترین ظرفیت برای ترانزیت درون منطقه ای را داراست. همچنین کشورمان به دلیل قرار گرفتن در جنوب دریای خزر و وضعیت آب و هوایی گرمسیری نسبت به کشورهای واقع در شمال، شرق و غرب این دریاچه که می تواند انتقال کالا را راحت تر کند، بهترین مسیر برای عبور کالا از کشورهای تولیدکننده در شرق جهان (چین و شبه قاره هند) به کشورهای مصرف کننده در اروپا است. وضعیت مشابهی (از نظر استراتژیک بودن کشورمان) نیز در خلیج فارس و ورودی اقیانوس هند داریم که در میان کشورهای تولیدکننده نفت در غرب آسیا، کم نظیر یا حتی بی نظیر محسوب می شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که با استفاده از دیپلماسی فعال‌تر حمل و نقل می‌توان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ترانزیت کالایی را تا حدود ۵۰ میلیون تن افزایش داد که البته میزان دقیق و فنی آن به زودی اعلام می‌شود.
شهرام آدم نژاد اظهار کرد: ایران به عنوان یک بخش جغرافیایی محل تلاقی دو کریدور مهم بین المللی شمال-جنوب و شرق-غرب است که می‌توان از این پتانسیل و ظرفیت برای افزایش میزان ترانزیت کالا در سال استفاده کرد. افزایش ترانزیت نه تنها در آمدزایی بیشتری برای ایران به همراه خواهد داشت، بلکه میزان اشتغال سهم جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) از ترانزیت کالایی میزان مبادلات و تعاملات بین المللی امنیت روانی و غیره نیز رشد قابل توجهی نسبت به گذشته خواهد داشت.
وی افزود: هم اکنون ظرفیت حدود ۱۲ میلیون تنی ترانزیت در کشور وجود دارد که سالانه تقریباً به همین میزان کالا در کشور ترانزیت می‌شود اما عددهای زیادی به عنوان هدف‌گذاری مشخص شده که از حدود ۳۰ میلیون تن در سال تا ۵۰ میلیون تن متفاوت است و ما هم اکنون در حال بررسی فنی و تخصصی پتانسیل‌های ترانزیتی کشور هستیم و به زودی عدد دقیق آن را اعلام می‌کنیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعاً رسیدن به ۳۰ میلیون تن ترانزیت در سال راحت تر از ۵۰ میلیون تن است، گفت: تلاش می‌کنیم میزان هدف‌گذاری دقیق و فنی برای ارتقاء و رشد ترانزیت کالایی در کشورمشخص کرده و  زمینه‌ها و بستر آن را نیز فراهم کنیم که این مسئله با دیپلماسی حمل و نقل فعال‌تر قابل تحقق است.
آدم نژاد همچنین از راه‌اندازی چند کریدور دیگر در کشور مانند کریدور افغانستان-ایران-ترکیه خبر داد و گفت: این کریدورها می‌توانند به افزایش ترانزیت کالایی در کشور کمک کنند و تمام هدف‌گذاری وزارت راه و شهرسازی در این زمینه در راستای افزایش ترانزیت کالایی است.
ایران شاهراه ترانزیت کالا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه