بررسی «اقتصادسرآمد» از شرایط آلودگی نفتی خلیج فارس و دریای عمان؛

آژیر آلودگی

گروه انرژی- طی سال‌های گذشته، ۲۱ مورد نشت نفت بزرگ با بیش از صد میلیون بشکه در دنیا داشتیم که هفت مورد آن در منطقه خلیج فارس رخ داده است.به علت شرایط برداشت نفت و گاز و تردد نفتکش‌ها وضعیت محیط زیست خلیج فارس بسیار حساس شده است؛ در چند سال گذشته 21 مورد نشت نفت بزرگ با بیش از صد میلیون بشکه در دنیا داشتیم که هفت مورد آن در منطقه خلیج فارس رخ داده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، بزرگ‌ترین فاجعه نفتی در خلیج فارس در سال 1991 رخ داد که براثر حمله عراق به کویت،11 میلیون بشکه نفت در این دریا تخلیه شد.علاوه بر این مسایل، وجود کشتی‌های غرق شده نیز مشکلاتی را به وجود آورده است که خارج کردن آنها نیازمند داشتن یک برنامه جامع است در غیر این صورت برای محیط زیست خطرساز خواهند بود.
هزاران نوع پراکنده کننده نفت در دنیا وجود دارد که فقط به 9 مورد از آنها اجازه مصرف در خلیج فارس و دریای عمان داده‌ایم؛ این‌ها کمتر آسیب به محیط زیست دریایی وارد می‌کنند. پراکنده‌کننده نفت موادی هستند که در صورت نشت عظیم نفت در منطقه‌ای از دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد با اضافه شده به نفت غلظت آن را کم و خاصیت تخریبی آن را کاهش می‌دهد .ما تنها منطقه در دنیا هستیم که کمیسیون هیدروگرافی به اسم راپمیرا با کمک سازمان هیدروگرافیک بین‌المللی ایجاد کرده‌ایم.
800 چاه نفتی در منطقه وجود دارد که بیش از 700 چاه فعال است، میزان آب همراه با نفت 400 درصد بیش‌تر از میزان نفت تولیدی در عمر یک چاه نفت است، بنابر این نحوه استخراج و تصفیه آنها برای حفظ محیط زیست بسیار مهم است.
همچنین برخی از چاه‌های نفت به طور طبیعی حاوی مواد رادیواکتیو هستند که تمام این‌ها باید تصفیه شوند در غیر این صورت آب همراه نفت صدها متر از دریاها را از زندگی ساقط می‌کند.
در این خصوص، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه خلیج فارس جزو مناطق حساس و به‌ویژه حساس از نظر زیست محیطی اعلام شده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر بخش‌ها اقدام به آنالیز و پایش خلیج فارس کرده است.
احمد لاهیجان‌زاده با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی دریانوردی، خلیج فارس جزو مناطق حساس از نظر زیست محیطی اعلام شده است، اظهار کرد: برخی از قسمت‌های شمال غرب آن - در محدوده خورموسی و اروند کنار - نیز جزو مناطق به‌ویژه حساس از نظر زیست محیطی به حساب می‌آید.
وی با اشاره به اینکه خلیج فارس از نظر زیست‌محیطی و تنوع زیستی بسیار مهم و با ارزش است، تصریح کرد: برای مثال آب‌سنگ‌های مرجانی و جنگل‌های حرا از جمله اکوسیستم‌های ارزشمند این منطقه محسوب می‌شوند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از طرفی دیگر خلیج فارس بزرگترین آبراهه انرژی در دنیاست، گفت: تردد تعداد زیادی نفتکش در حوزه خلیج فارس سبب می‌شود که مقدار زیادی آلاینده مرتبط با ترکیبات آلی مواد نفتی به آن وارد شود همچنین میدان‌های نفتی و گازی که در بستر خلیج فارس قرار گرفته است انتقال آلودگی به آن را در پی دارد.
وی در ادامه ضمن اشاره به جنگ‌ تحمیلی و جنگ آمریکا و عراق که سبب شد آلودگی‌های شدیدی به خلیج فارس وارد شود، تصریح کرد:‌ تمام این‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل نظامی و سیاسی نیز سبب تشدید آلودگی در منطقه خلیج فارس می‌شود. لاهیجان زاده در ادامه ضمن اشاره به سایر اقداماتی که سبب آلودگی خلیج فارس شده است، اظهار کرد: کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس تقریبا ۶۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا را به خودشان اختصاص داده‌اند. این کشورها بدون رعایت حداقل الزامات زیست‌محیطی نسبت به احداث آب‌شیرین‌کن‌ها و تخلیه شورابه به خلیج فارس اقدام می‌کنند که بر کاهش کیفیت خلیج فارس اثرگذار است. از سوی دیگر تخلیه فاضلاب‌ شهرهای حاشیه خلیج فارس یکی دیگر از منابع آلودگی این حوزه است همچنین برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و قطر اقدام به ایجاد مراکز تفریحی در خلیج فارس کرده‌اند که این اقدام آن‌ها خارج از توافق‌های کنوانسیون‌های بین‌المللی و استانداردهای علوم محیط زیستی است.
 آژیر آلودگی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه