کندو کاو «اقتصاد سرآمد» از چرایی مخالفت با تشکیل یک بورس جدید؛

دست رد به سینه بورس حمل و نقل

گروه حمل و نقل-  در نخستین روز مرداد طرحی که امضای ۲۷ نماینده را پای خود داشت، از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، این طرح که با نام بورس حمل بار و مسافر به کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون های اقتصادی و صنایع به عنوان کمیسیون های فرعی ارسال شده، در ۵ ماده و ۸ تبصره تنظیم شده و در مقدمه توجیهی آن آمده که وجود نابسامانی در حوزه حمل بار و مسافر باعث شده تا علی رغم آنکه رانندگان بیشترین زحمات را در این صنعت متحمل می شوند، از کمترین منافع آن بهره مند شوند.
در ادامه مقدمه این طرح می افزاید: درآمد حاصله از بخش حمل و نقل با هزینه های آن متناسب نیست و در عوض دلالان بیشترین سود را با کمترین زحمت به دست می آورند. با این حساب راه اندازی بورس حمل بار و مسافر می تواند نقش مؤثری در ایجاد شفافیت و اجرای عدالت داشته باشد.
در حالی که بخش حمل و نقل در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، سهمی بین 6 تا 12درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، اما در ایران‌ این سهم بین سال‌های 1370 تا 1393 به‌طور متوسط 5.6 درصد بوده، در واقع سهم حمل و نقل در اقتصاد سهم قابل توجهی است، اما در ایران افزایش این سهم چندان جدی گرفته نشده است. 
البته ناگفته نماند که نظم بخشیدن به صنعت حمل و نقل از اساسی‌ترین اولویت‌ها برای ارتقای این صنعت و رشد سهم آن در رشد اقتصادی است، یکی از اقداماتی که می‌تواند در ساماندهی این صنعت نقش مهمی بازی کند، ورود شرکت‌های حمل و نقل به بورس است؛ با ورود شرکت‌های حمل و نقلی به بورس هم شاهد شفاف‌سازی دفاتر مالی این شرکت‌ها خواهیم بود هم اینکه سرمایه‌های خرد جذب می‌شود و از سوی دیگر ارزش شرکت‌ها به‌روزرسانی می‌شود. بر همین اساس و با توجه به اهمیت ورود این صنعت به بازار سرمایه روزنامه تعادل گزارشی از وضعیت شرکت‌های هوایی و ریلی (با توجه به حضور کمرنگ‌تر شرکت‌های وابسته به این حمل و نقل در بورس) در بورس تهیه کرده است.
ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه همواره نشان‌دهنده رشد شرکت و معرفی آنها در سطح کشور است. شرکت‌هایی که سهام شان در بازار‌های مالی مورد داد و ستد قرار می‌گیرد از درجه اعتبار بالاتری برخوردار هستند.
بخش حمل و نقل به دلیل اهمیت ویژه و جایگاه مهمی که در اقتصاد جوامع بشری دارد، باعث شده  بیشتر اندیشمندان و صاحبنظران عرصه اقتصادی، رشد و توسعه همه جانبه کشورها را مشروط به توسعه بخش حمل و نقل بدانند و این صنعت را به عنوان محور فعالیت های اساسی و زیربنایی و لازمه تحول به حساب آورند.
در این رابطه ورود شرکت‌های حمل و نقلی به بازار سرمایه می تواند همواره نشان‌دهنده قدرت شرکت های فعال دراین صنعت باشد.
باید گفت بر اساس آمار از اولین ورود شرکت های حمل و نقلی به بازار سرمایه که در سال 1375 بوده است تعدادی از شرکت هایی که مستقیما در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی فعالیت می کنند - غیر از صنایع و خدمات وابسته به حمل و نقل مانند خودرو و... - این مسیر را طی کرده و در جهت ورود به بورس گام نهاده اند.
در این خصوص، محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و از امضاکنندگان این طرح در گفت وگو با مهر با تکذیب امضای این طرح اظهار داشت: اجرای چنین بورسی عملا غیر ممکن است.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با بیان اینکه راه اندازی انواع بورس ها، اشتباه است و ارتباطی به شفافیت ندارد، گفت: من حتی با راه اندازی بورس ارز هم مخالفم.
وی ادامه داد: در کجای دنیا چنین بورس هایی وجود دارد که ما بخواهیم در ایران آنها را راه اندازی کنیم؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ساعات فعالیت بورس در کشور که از ساعت ۹ تا ۱۳ است، گفت: اگر فردی بخواهد ساعت ۱۹ بلیت هواپیما بخرد، باید صبر کند تا فردا ساعت ۹ صبح که بورس بازگشایی می شود، بلیت خریداری کند؟ یا روزهای تعطیل مردم امکان خرید بلیت ندارند؛ آیا چنین چیزی شدنی است؟
وی تأکید کرد: من در جریان چنین طرحی نیستم و قطعا ذکر نام و امضای من ذیل این طرح، اشتباه بوده است.
دست رد به سینه بورس حمل و نقل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه