رییس جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

18 ماه سخت برای ایرانیان

گروه سیاسی- حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدای  نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین اظهار کرد: از همه دستگاه‌ها، نیروهای مسلح، دولت و ملت عراق و همه کسانی که در این مراسم بزرگ حضور دارند، تشکر می کنم.
به گزارش اقتصادسرآمد، رییس جمهور گفت: از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی شرایط بسیار قوی و محکم تری دارد و در سازمان ملل هم برای ما کاملاً روشن بود و همه کشورهای دنیا اذعان داشتند که ایران از سال قبل قوی تر است. و همه ایستادگی و مقاومت ایران را تحسین می کردند.
روحانی خاطرنشان کرد: البته ۱۸ ماه سختی پشت سر گذاشته شد و شرایط خوبی برای مردم نبود و فشارها مخصوصا به کسانی که درآمد ثابتی داشتند بیشتر وارد می‌شد اما این کار عظیم دولت بود که در این ۱۸ ماه شاخص های اقتصادی را علیرغم فشارهای سنگین اقتصادی خارجی برگرداند.
رییس جمهور تصریح کرد: امروز ما می توانیم به این موضوع تکیه کنیم که از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخورده ایم و از این لحاظ راه گذشته را ادامه دادیم و تلاش مان این است که دولت شرایط را برای زندگی مردم برگرداند به قبل از این ۱۸ ماه.
وی با اشاره به پنج کشور باقی مانده در توافق برجام گفت: روابط ما با چین و روسیه خوب است اما سه کشور اروپایی به قول های خود نتوانستند عمل کنند. اقدامات ایران اتکا به ملت ایران و در قدم بعدی کاهش تعهداتش بوده است. از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را انجام دادیم. بعد آب سنگین را اعلام کردیم. در این دو ماه ضمن مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسیدیم، مرحله دوم را با افزایش غنی سازی آغاز کردیم و اعلام کردیم زمان‌بندی برجامی را انجام نمی دهیم.
روحانی در همین راستا ادامه داد: آی ار دو و شش و هشت ما هم امروز کار می کند. آی آر هفت و نه ما هم کار می کند به زودی. به نظر من گام سوم اقدام خوبی است که ایران آغاز کرده است. اگر در این میان برگردند ما هم بر می گردیم به توافقات، اگر نه ما این روند را ادامه می دهیم.
وی افزود: آنچه من به مردم وعده دادم این بود که ما تمام تلاش خود را می کنیم که برجام از جانب ایران لغو نشود و گفتم ما تلاش می‌کنیم که شرایط اقتصادی مردم بهبود یابد، اما نمی دانستم که عده‌ای بی خرد در سال ۹۶ ماجرایی راه می اندازند که بعد از آن دشمن هم از آنها سوءاستفاده کند و روی آن مانور  دهد و آن حد از تحریم ها علیه ما وضع شود.
روحانی تصریح کرد: ما فکر نمی کردیم در منطقه عده‌ای تا این حد دنبال شرارت باشند اما آنچه که ما امروز می توانیم به مردم ارائه دهیم این است که دولت خسته نیست و توانمند و کارآمد است و شاخص های اقتصادی را هم در این مدت بهبود بخشیده است.
رئیس جمهور گفت: مبارزه با فساد کاری ضروری است، اما به صورت موردی و هیجانی ما را به هدف نمی رساند و باید ریشه فساد را از بین ببریم. آنچه مهم است از بین رفتن فساد است و راه حلش هم آن سه لایحه ای است که اعلام کردم. سامانه ها هم اعلام می شود و هر سه قوه باید با هم باشند.
روحانی همچنین در پاسخ به پرسش درباره موضوع استیضاح ترامپ و اینکه در صورت تغییر ترامپ حاضر به مذاکره با آمریکا هستید؟ اظهار کرد: مشکل ما مواجه با رئیس جمهور آمریکا یا مذاکره نیست، این است که آیا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل شان تامین می شود یا نه.
وی تصریح کرد: برای ما مهم نیست که رئیس جمهوری در آمریکا چه کسی باشد. البته ویژگی های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می کند و یک روز کسی را واسطه می کند و فردا می گوید من به او چیزی نگفته ام! یا توییت می کند و در آن چیز دیگری می گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفاً برای ما بلکه برای همه دنیا کار را سخت کرده است.
رییس جمهور همچینین تصریح کرد: ترکیه زودتر باید این روند را پایان دهد که منافع منطقه در آن تامین شود و روند اصلی که بازگشت آوارگان، برقراری صلح و برگزاری انتخابات آزاد است انجام شود.
18 ماه سخت برای ایرانیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه