اهداف و نگاه متفاوت ایران و آمریکا  به منطقه

ادامه از صفحه اول
این حقیقت ناب بخشی از توئیت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، متنی عبرت آموز برای رهبران منطقه. نکته اساسی این توئیت واقعیتی است که در بیان ایشان با شفافیت کامل، بیان شد: «بگذارید سوریه و بشار اسد از کردها حمایت کند و به خاطر خاک‌شان با ترکیه بجنگند». این در حالی است که پیش از این آمریکا ضمانت کرده بود که مانع عملیات نظامی ترکیه در منطقه شود.  ترامپ در حالی به فاصلۀ ۷۰۰۰ کیلومتری بعنوان دلیلی برای عدم دخالت در عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، پیش از این در اقدامی بی سابقه و خلاف همه مقررات و قوانین بین المللی بخشی از خاک سوریه را به اسرائیل هدیه نمود. اقدامی در حمایت از فرزند و متحدی نامشروع که مورد تایید و قبول جامعه بین الملل قرار نگرفت.
ترامپ رئیس جمهور همان کشوری است که صدام را تحریک به حمله علیه کویت کرد تا اهداف خود را پشت این تجاوز دنبال کند. حال ترامپ به تاسی از اسلاف خود به عملیات نظامی ترکیه چراغ سبز نشان داده است تا ضمن درگیر کردن ملت‌های دو کشور ترکیه و سوریه، ترکیه را در باتلاقی گرفتار سازد و در پشت آن به اهداف خود برسد. بحران‌های بی پایان در منطقه نه تنها به ضرر تمامی کشورهای منطقه است، بلکه بیشترین نفع را برای رژیم صهیونیستی دارد. گسترش درگیری‌های منطقه‌ای می تواند به این رژیم در پیگیری اهداف توسعه طلبانه و تجاوزکارانه اش کمک کند.  
برخلاف نگرش آمریکا که بدنبال بی ثباتی، ناامنی و جنگ در منطقه است، ایران خواهان برقراری ثبات، صلح،  امنیت و  توسعه در منطقه است. این نگرش بخوبی از سخنان اخیر رئیس جمهوری کشورمان پیداست، دکتر روحانی رئیس جمهور ایران با لحنی متفاوت نسبت به ترامپ در مورد عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اظهار نظر می کند. روحانی ضمن اشاره به نگرانی های امنیتی ترکیه و اینکه در اصل آن مشکلی نداریم، بر این باور مهم تاکید دارد که «ترکیه دولت دوست ما است اما شیوه ای که انتخاب کردند را نمی پذیریم. شیوه خوبی نیست. شیوه های بهتری وجود دارد. راه حل امنیت ترکیه و نگرانی هایش نسبت به شمال سوریه برای این که رفع بشود حضور ارتش سوریه در شمال کشورشان است و همه باید کمک کنیم ارتش سوریه مستقر شود. اما شیوه ای که الان ترکیه انتخاب کرده است ورود به خاک سوریه است.
 امیدواریم دولت ترکیه بر مبنای هوشمندی و منافع منطقه به این روند ادامه ندهد و زودتر شاهد پایان این حرکت ترکیه باشیم و بتوانیم آن هدف اصلی را انجام دهیم. هدف اصلی ما مبارزه با تروریسم و بازگشت مردم سوریه به کشور و انتخابات آزاد است این ها باید اهداف اصلی ما باشد و آنها را باید دنبال کنیم».
تردیدی نیست که فتنه جنگ افروزی میان سوریه و ترکیه با اهداف چند وجهی و از جمله در جهت منافع صهیونیست ها طراحی و شعله ور شده است. بر این اساس چنانچه طرفین این ماجرا به ویژه برادران ترک هوشیارانه برخورد نکنند؛ بازنده میدان خواهند بود و برنده اصلی نیز کاخ سفید و متحدش صهیونیست‌ها می باشند. 
شایسته است که ترکیه ضمن توقف عملیات نظامی، دیپلماسی را برای حل و فصل مسایل با سوریه انتخاب کند. تامین امنیت مرزهای دو کشور هم از طریق قرارداد آدانا و استقرار ارتش سوریه و ترکیه در دو سوی مرز قابل حل خواهد بود. تردیدی نیست که منافع کشورهای منطقه بخصوص ترکیه و سوریه در دوستی میان آنها است و هر چه دوستی ها عمیقتر شود، دشمنان صلح و ثبات منطقه چون آمریکا و رژیم صهیونیستی ناکام خواهند ماند. باید راه کارهای پایدار مسالمت آمیز را برگزید تا به صلح، ثبات، امنیت و توسعه در منطقه رسید. در این مسیر روند آستانه بهترین الگو برای تنش زدایی در منطقه است و کشورهای منطقه و اروپایی باید از بعنوان موثرترین راه پایان دادن به مشکلات سوریه حمایت کنند.
اهداف و نگاه متفاوت ایران و آمریکا  به منطقه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه