تاثیر حمل و نقل ریلی بر توسعه در گزارش «اقتصادسرآمد»؛

ریل در خدمت رونق تولید

گروه حمل و نقل- حمل و نقل یکی از ارکان اصلی توسعه در هر کشور و جامعه ای محسوب می شود و برای ارزیابی و برآورد دقیق از میزان شکوفایی و پیشرفت هر کشوری شاخص های متعددی مد نظر قرار می‌گیرد که یکی از آنها، مشمول حمل و نقل می‌شود.حمل و نقل معطوف به عرصه های گوناگونی همچون دریایی، هوایی و زمینی می‌شود که در بخش زمینی یکی از بخش های حائز اهمیت و اساسی به حمل و نقل متکی بر خطوط آهن و یا همان ریل باز می‌گردد.
به گزارش اقتصادسرآمد، رئیس مجلس شورای اسلامی بر دو سطحی شدن پروژه های راه آهن در دو بخش خرد و کلان برای تامین مالی از طریق اتحادیه شرکت های داخلی و فاینانس تاکید کرد.
سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کردند.
لاریجانی در این نشست با اشاره به حجم بالای نقدینگی در کشور، گفت: پروژه های ملی و استانی راه آهن باید شفاف و روشن باشد تا مردم برای سرمایه گذاری در این پروژه ها انگیزه پیدا کنند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر دو سطحی شدن پروژه های راه آهن تاکید کرد و افزود: طرح های راه آهن جمهوری اسلامی ایران باید در دو سطح خرد و کلان تقسیم بندی شود که در پروژه های خرد از منابع داخلی  و در پروژه های کلان از تشکیل اتحادیه بین چند شرکت داخلی و یا فاینانس استفاده شود.
رسولی در این دیدار گزارشی از عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه و  با بیان این که ورودی واگن به ناوگان حمل و نقل ریلی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۹۳ درصد افزایش یافته است، گفت: حدود ۶۰ درصد قطعات لوکوموتیوها در داخل کشور ساخته می شوند.
یونس ریحانی، یکی از فعالان عرصه تولید و صنعت در گفتگو باخبرنگار راه و شهرسازی، با اشاره به لزوم تکیه حداکثری به ظرفیت های بومی و داخلی، اظهار کرد: نه تنها می‌توان در تولید راه آهن و خودکفایی آن به موفقیت رسید، بلکه با برنامه ریزی اصولی و هدفمند امکان صادرات این کالای استراتژیک نیز وجود خواهد داشت که البته حصول آن مستلزم خود باوری و افزایش هر چه بیشتر حمایت های داخلی است.
وی افزود: در حال حاضر کشورهایی همچون هند و ترکیه نیز به جرگه صادرکنندگان راه آهن و خطوط ریلی پیوسته اند که با عنایت به توانمندی ایران در بخش های گوناگون انتظار می رود، بستر لازم برای رفع موانع موجود در این حوزه نیز فراهم شود.
این فعال در عرصه صنعت گفت: با توسعه کالای مذکور،گامی اساسی در تحقق هر چه مطلوب تر سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهیم برداشت و باید این امر خطیر به عنوان یک اولویت جدی در صدر برنامه ها و دستورکارهای دستگاه های ذی ربط و متولی قرار گیرد.
ریحانی گفت: تولید و همکاری‌های مشارکتی در داخل کشور با تولیدکنندگان صاحب نام در این عرصه از راهکارهایی است که امکان دستیابی شایسته به این امر را به نحو مطلوبی فراهم می‌کند و به طور قطع با هم اندیشی می‌توان به راهکارهای سازنده دیگری نیز در این خصوص نائل شد.
چندی پیش، جواد حسینی کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس نیز در ارتباط با موضوع تولید ریل ملی به رسانه‌ها گفت: اهمیت این ضرورت بر هیچکس پوشیده نیست و با عنایت به ضرورت خودکفایی در حوزه های گوناگون تولیدی و صنعتی، این امر نیز در دستور کار کمیسیون قرار دارد و مقرر شده با همکاری نظام بانکی و استفاده از منابع مناسب شاهد تولید ریل ملی و کاهش واردات آن باشیم.
امیدواریم  این الزام اساسی با تسریع و عزم جدی‌تر مسئولان به نتیجه برسد، به طور قطع با تحقق آن، شاهد دستاوردهای بسیاری در بخش های متعدد اقتصادی، صنعتی، تولیدی و اشتغالزایی خواهیم بود.
 ریل در خدمت  رونق تولید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه