هیجان بازار سرمایه، موقتی است

از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۱۸۷ روز معاملاتی تعداد ۷۷۷ میلیارد و ۳۴۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۲۹۵۹ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال در ۷۲ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۷۸۷ دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.
شاخص کل در بازار بورس دیروز ۱۶ هزار و ۷۶۵ واحد کاهش داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۶۷ هزار و ۳۳۳ واحد رسید.
براساس معاملات دیروز  بیش از ۶ میلیارد و ۹۲۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با چهار هزار و ۷۹۷ واحد کاهش به ۱۱۶ هزار و ۶۹۰ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با سه هزار و ۲۰۴ واحد افت به ۷۷ هزار و ۹۲۹ واحد رسیدند.
شاخص آزاد شناور نیز با ۲۰ هزار و ۳۸۴ واحد کاهش به رقم ۴۳۳ هزار و ۳۲۸ واحد رسید، شاخص بازار اول ۱۲ هزار و ۷۶۳ واحد و شاخص بازار دوم ۳۱ هزار و ۴۹۵ واحد کاهش داشتند.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) با یک هزار و ۳۳ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۴۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۷۴۲ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۵۰۲ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۴۵۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۴۸ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.
برپایه این گزارش، در بین نمادهای نماد بانک ملت، سرمایه گذاری سایپا، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان،  صنایع شیمیایی ایران، پالایش نفت بندرعباس و سایپا در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
گروه فلزات اساسی در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۸۰۶ میلیون و ۹۵۹ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۶۱۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.
شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۲۳ واحد افت داشت و بر روی کانال چهار هزار ۷۹۷  واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۹ هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.در بین تمامی نمادها، نماد پتروشیمی مارون (مارون)، سهامی سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، ‌ تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) و بیمه کوثر (کوثر)  بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص این بازار داشتند.
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هیجان کنونی حاکم در بازار موقتی است، گفت: تا دو روز آینده شاهد اصلاح شاخص بورس در بازار خواهیم بود و بعد از آن بازار دوباره وارد فاز تعادل می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، مهدی طحانی به ریزش سنگین شاخص بورس در بازار اشاره و بیان کرد: جدا از اتفاق رخ داده و شهادت سردار قاسم سلیمانی، از چند وقت گذشته با ورود شاخص بورس به کانال ۳۶۰ هزار واحد پیش بینی اصلاح انجام شده بود تا از این طریق قیمت‌ها به سمت تعادل پیش روند.
وی با تاکید بر اینکه بهانه این اصلاح اتفاقی بود که بامداد روز جمعه  به وقوع پیوست، افزود: شاخص بورس حدود ۱۶ هزار واحد ریزش داشت و دوباره وارد کانال ۳۶۷ هزار واحد شد که به نظر می‌رسد بازار در معاملات روز آینده حدود هشت هزار واحد دیگر ریزش داشته باشد و سطح حمایتی ۳۶۰ هزار واحدی را در کوتاه‌مدت حفظ کند.
طحانی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی، روند حاکم در کشور به گونه‌ای شده که باید به اخبار به طور لحظه ای و ساعتی تمرکز کرد، گفت: ریسک سیاسی بر بازار، سایه انداخته است، جدا از اینکه سهم‌ها در بازار ارزنده هستند اما اتفاقات عجیب و ناخواسته‌ای در کشور رخ داده که غیر قابل کنترل هستند و بر روند بازار تاثیرگذارند.
 این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فقط به مدت دو روز شاهد اصلاح شاخص بورس در بازار خواهیم بود و بعد از آن بازار وارد فاز تعادل می‌شود، افزود: هیجان کنونی حاکم در بازار موقتی است و به نظر می‌رسد که ادامه‌دار نباشد به همین دلیل باید هر چه زودتر هیجان موجود را از بازار دور کرد.
وی با تاکید بر اینکه اتفاق رخ داده ممکن است باعث ورود بخشی از پول سهامداران به سمت بازارهای موازی شود، گفت: این اقدام سرمایه‌گذاران که سهام خود را از بازار خارج و به سمت بازار طلا و سکه و دلار وارد کنند اشتباه به نظر می‌رسد.
طحانی خاطرنشان کرد: بازارهای موازی با بازار سرمایه گنجایش زیادی برای ورود سرمایه و نقدینگی ندارند و نمی‌توان در این بازارها خرید کرد؛ به همین دلیل به غیر از بازار سرمایه جایی برای سرمایه‌های مردم به منظور سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند.
 این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون شرایط بازار در وضعیت خاص قرار گرفته است، افزود: سرمایه‌گذارانی که تصمیم به فروش سهام خود گرفتند، از دو روز آینده دوباره با قیمت پایین‌تر اقدام به خرید سهام خود می‌کنند./ایرنا
هیجان بازار سرمایه، موقتی است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه