سردار ایرانی، قهرمانی جهانی

امنیت مقوله‌ای اساسی در هر نظام اجتماعی محسوب می‌شود که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برقراری امنیت در جامعه یکی از اولویت‌های هر کشوری است، این امنیت در دو سطح داخلی و خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ طی چند سال اخیر با شکل گیری گروه‌های تکفیری داعش در منطقه خاورمیانه در کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق، پاکستان و سوریه صحنه ‌ای دیگر از استعمار همراه با بردگی زنان و قتل و عام مسلمان را به طرز وحشتناکی تجربه کردند. با این حال ایران تنها کشوری است که داعش نتوانست به آن نفوذ کند؛ این درشرایطی بود که رشد قارچ گونه داعش به بهانه حکومت خودخوانده با اعمال رفتارهای وحشی‌گری نه تنها در خاورمیانه حتی در اروپا سرتیتر خبرهای داغ رسانه شده بود‌.
بیشترین خسارات جانی و مالی داعش در کشورهای عربی از جمله عراق و سوریه بود. با پیشرویی غافلگیرانه و سریع عناصر وحشی داعش در عراق، این کشور در آستانه یک نسل ‌کشی بی‌سابقه و فرقه‌ای و تخریب حرم‌های مطهر در سامرا، کربلا، نجف و کاظمین قرار داشت. در  این میان سوریه هم از رفتارهای وحشی‌گری در امان نبود.
مهمترین موفقیت داعش در طول چندین سال‌ اخیر تصرف موصل و تکریت دو شهر عراق بود که  داعشی‌ها در عرض چند ماه پس از تصرف بخشی از موصل تا حدود نیمی از خاک سوریه و بخش‌هایی از شمال غربی عراق را به اشغال خود درآوردند. داعش پس از این پیروزی‌ها، ابوبکر البغدادی را به عنوان «خلیفه یا رهبر همه مسلمانان جهان» خواند و با تغییر نام خود به «دولت اسلامی» نشان داد در رویای تسلط بر قاره‌ها و کل جهان است، اما تشکیل حشدالشعبی براساس فتوای آیت‌الله العظمی علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق بود در این میان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، مسیر جنگ با داعش را تغییر داد،اما این تمام ماجرا نبود.
داعشی‌ها با تصرف موصل شهر اربیل را به محاصره خود درآورد در عمل بخش عظیمی از کردستان عراق به تصرف داعش درآمد. این تهدیدی جدی برای نفوذ داعشی به کشورمان محسوب می‌شد؛ در حالی که گام‌های آخر برای تصرف اربیل را برمی‌داشتند سردار قاسم سلیمانی به این سلطه‌گری پایان داد و با ورود حاج قاسم مسیر این وحشی گری تغییر کرد. سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شخصاً با 70 نفر از نیروهایش به اربیل رفت و طی عملیاتی که فرماندهی آن را به‌عهده داشت، موفق شد محاصره شهر اربیل را بشکند.
نیروی قدس به رهبری شهید سپهبد سلیمانی نقش تأثیرگذاری در روند جنگ عراق داشته، به طوری که موفق الربیعی ‌وزیر سابق امنیت ملی عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط، سپهبد سلیمانی را قدرت‌مندترین مرد در عراق خوانده بود. در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۷ میلادی آمریکایی‌ها مستقیما به نقش تاثیرگذار سردار قاسم سلیمانی در عراق اعتراف کردند. در این بین جان مگوایر افسر سابق سیا گفته بود: نبرد القصیر در ۲۰۱۳ میلادی‌ که منجر به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر به وسیله ارتش سوریه و نقطه عطفی در جنگ بود، تحت نظارت و فرماندهی [سردار]سلیمانی بوده است و این نبرد را یک پیروزی بزرگ برای او خوانده است.
سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در یکی از سخنرانی‌های خود در سال‌های اخیر گفته بود: «پیروزی در موصل برخاسته از یک مرد در خانه‌ای محقر است یعنی آیت‌الله سیستانی؛ این فقیه حکیم و موقعیت‌شناس نه تنها حامی شیعه بود بلکه حامی تک تک مردم عراق است. این مرجع جوانان عراق را به خروش وادار کرد و با فتوایش گروه‌های حشدالشعبی را به وجود آورد. خون جوانان شیعه برای نجات جوانان اهل سنت روی زمین ریخت و کار جوانان عراقی در حمایت از مردم بی‌نظیر بود که همه این‌ها تاثیر فتوای آیت‌الله سیستانی است.»
ارتش سوریه، در دیرالزور در شرق سوریه، به انبارهای تسلیحاتی ساخت آمریکا دست یافت. این ادعا تا پیش از آن، همواره از طرف آمریکا تکذیب می‌شد، اما پیدا شدن سلاح‌های ساخت کشور آمریکا فرضیه دست داشتن باراک اوباما و کلینتون در بنیانگذاری داعش را اثبات کرد. نوآم چامسکی؛ متفکر و زبان‌شناس مطرح آمریکایی در این مورد گفت: «پیدایش داعش و گسترش عمومی رادیکالیزم نتیجه دست‌اندازی واشنگتن در جامعه شکننده عراق است؛ جامعه‌ای که به سختی و بعد از یک دهه تحریم‌های شدید آمریکا و انگلیس در کنار هم مانده بود.»
نابودی داعشی و ورود مستقیم آمریکا به عراق اوضاع را بحرانی‌تر از قبل کرد تا جایی در چند روز اخیر شاهد تظاهرات مردم عراق و پیگیری برخی هشتگ های خاص در شبکه‌های اجتماعی بودیم. در این تظاهرات خود جوش مردم خواستار خروج نیروی نظامی آمریکا ازعراق شدند این ماجرا تهدیدی جدی برعلیه آمریکا بود خروج از عراق برابر با خروج آمریکا از منطقه است.
بامداد۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ تاریخی از قبل تعیین شده در گذر روزها با حمله موشکی پهپاد آمریکایی به ۲ خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق همان حشد شعبی و تنی چند از اعضای حشدشعبی در اطراف فرودگاه بغداد آنان را به شهادت رساندند.
سردار ایرانی، قهرمانی جهانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه