واکاوی «اقتصادسرآمد» درباره دلایل دپوی خودرو در گمرک

«رسوب» بلای جان خودرو

گروه صنعت و تجارت- وعده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور برای تعیین تکلیف خودروهای رسوب شده در گمرکات و بنادر، در شرایطی است که حدود یک سال و نیم از توقف واردات خودرو و بیش از یک سال نیز از اولین مصوبه هیات دولت مبنی بر ترخیص وارداتی‌ها می‌گذرد. با این حال هنوز تعداد 5 هزار و 100 دستگاه خودروی وارداتی امکان ترخیص نیافتند. آنچه مشخص است نامه‌نگاری واردکنندگان با مسوولان وزارت صنعت، بانک مرکزی و گمرک تاثیرگذار نبوده و در نهایت نامه‌ای برای تعیین تکلیف دپویی‌ها به ریاست جمهوری ارسال شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، وعده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور برای تعیین تکلیف خودروهای رسوب شده در گمرکات و بنادر، در شرایطی است که حدود یک سال و نیم از توقف واردات خودرو و بیش از یک سال نیز از اولین مصوبه هیات دولت مبنی بر ترخیص وارداتی‌ها می‌گذرد. با این حال هنوز تعداد 5 هزار و 100 دستگاه خودروی وارداتی امکان ترخیص نیافتند. آنچه مشخص است نامه‌نگاری واردکنندگان با مسوولان وزارت صنعت، بانک مرکزی و گمرک تاثیرگذار نبوده و در نهایت نامه‌ای برای تعیین تکلیف دپویی‌ها به ریاست جمهوری ارسال شده است.
در این بین حسن روحانی نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی را مامور پیگیری خودروهای رسوب شده در گمرکات کشور کرده است. فرهاد دژپسند نیز در جریان بازدید از بنادر و گمرکات بوشهر با برخی از صاحبان خودروهای دپو شده دیدار و آنها نیز درخواست خود برای تعیین تکلیف خودروها را مطرح کرده‌اند. دژپسند نیز بعد از مراجعه به تهران ظاهرا پیشنهاد‌هایی را به هیات دولت ارائه می‌کند تا بلکه تمامی خودروهای مانده در گمرک که به حدود 5100 دستگاه می‌رسد تعیین تکلیف شوند. طبق اظهارات برخی از مسوولان گمرک، پیشنهاد‌هایی که دژپسند به هیات دولت ارسال کرده از جمله مربوط به خودروهایی می‌شود که تشریفات گمرکی را پشت سر گذاشته و پروانه دریافت کرده‌اند ولی با توجه به پایان مهلت ترخیص امکان خارج شدن نداشتند. 
در این بین معاون گمرک نیز تاکید کرده بود که در صورت موافقت هیات دولت با پیشنهاد وزیر اقتصاد حتی وضعیت تمام خودروهای مربوط به جانبازان 70 درصد که از قبل از سال 1393 وارد گمرکات شده بود، مشخص می‌شود. به این ترتیب هم اکنون کمتر از یک ماه از طرح پیشنهادی وزیر اقتصاد به هیات دولت می‌گذرد این در شرایطی است که هنوز تکلیفی برای خودروهای دپو شده در گمرکات و مناطق ویژه و اقتصادی تعیین نشده است. از سوی دیگر بسیاری از وارد‌کنندگان به دلیل رسوب سرمایه میلیاردی شان آن هم با گذشت یک سال و نیم در گمرکات، با فشار به دولت خواهان اتخاذ تصمیمی روشن در این زمینه از سوی دولت هستند. در این بین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت با پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان برای تسویه بخشی از بدهی خود به قطعه سازان خبر داد و گفت: طی ۵ ماه آینده التهاب بازار خودرو از بین می رود.
رضا رحمانی با اشاره به پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفت: هفته گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده کنند. اگرچه ۵ هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست اما می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.
این عضو کابینه دولت اظهار کرد: مقرر است به هر خودروساز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعه سازان قرار گیرد؛ روند تخصیص این اعتبار همانند ۴ هزار میلیارد تومانی است که در سال گذشته پرداخت شد.
وی اضافه کرد: ۵ هزار میلیارد تومان در وهله نخست به قطعه سازانی پرداخت می‌شود که جزو زیرمجموعه خودروسازان نبوده و به معنای واقعی خصوصی هستند چراکه برخی از قطعه سازان زیر مجموعه خودروسازان هستند.
رحمانی، پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان برای تسویه بخشی از بدهی آنها به قطعه سازان را عاملی برای تحرک در صنعت خودروسازی دانست و ادامه داد: از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط کنونی خودور برای مردم به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و خرید به منظور حفظ ارزش پول صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر تولید خودروسازان از ۴ هزار دستگاه خودرو عبور کرده و در صورت ادامه این روند در ۵ ماهه آینده التهاب بازار خودرو از بین رفته و آرامش به بازار برمی‌گردد.
بابک دین پرست معاون امور اقتصادی وزیر کشور هم با اشاره به خودروهایی که در گمرک رسوب کرده اند، گفت: در گزارشی اعلام شد که ۵ هزار خودرو در گمرکات کشور وجود دارد که دستور بررسی این موضوع ابلاغ شد و پس از انجام بررسی و برگزاری جلسات پیشنهاد نهایی این بود که حدود ۵ هزار خودرو بلاتکلیف در گمرک با هماهنگی دستگاه های مرتبط ساماندهی شود.
«رسوب»  بلای جان خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه