سلب اختیارات نظامی ترامپ

گروه سیاسی- مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را که هدف آن محدود کردن اختیارات جنگی دونالد ترامپ، رئيس جمهور این کشور است، به تصویب رساند.براساس این طرح که از سوی الیسا سلوتکین، نماینده حزب دموکرات‌ به کنگره ارائه شده، اختیارات دونالد ترامپ، رئيس جمهور این کشور برای اقدامات نظامی بر ضد ایران بدون تصویب کنگره این کشور را محدود می‌کند.این طرح که با 224 رای موافق در برابر 194رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شده است، به مجلس سنا فرستاده می‌شود.نمایندگان دموکرات‌ مجلس نمایندگان ایالات متحده معتقدند که مقامات واشنگتن در توجیه حادثه کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله نیروهایی آمریکایی در بغداد، به مجوزی استناد کرده‌اند که در سال 2002 برای جنگ علیه عراق صادر شده بود. این نمایندگان در تلاش هستند این مجوز را لغو کرده و با طرحی جدید هرگونه جنگ با ایران را به مشورت با کنگره منوط کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ترامپ نیز در واکنش به این طرح، پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر اظهار امیدواری کرد که تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه این قطعنامه رأی دهند. وی در ادامه دموکرات‌ها را متهم کرد که با ارائه این طرح در کنار طرح استیضاح خود، تلاش دارند تا او را بترسانند.
در سال ۲۰۰۲ مجلس نمایندگان آمریکا مجوزی را برای دولت این کشور در خصوص جنگ عراق صادر کرد که بر اساس آن، این دولت می‌تواند بنا به صلاحدید بدون مجوز کنگره دست به اقدام نظامی بزند. همین مصوبه دست آویز ترامپ برای اقدام خودسرانه در ترور سردار سلیمانی بود و با این توجیه که سردار سلیمانی در هنگام ترور در کشور عراق حضور داشت. اما نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند.
در ابتدای تابستان امسال،تلاش کردند تا اختیارات نظامی ترامپ را سلب کنند اما طرح نمایندگان دموکرات سنای آمریکا برای محدود کردن اختیارات نظامی رئیس‌جمهور این کشور به تصویب نرسید.
در آن زمان، بیش از 40 نماینده به طرح مذکور رأی منفی دادند تا این طرح نتواند حد نصاب لازم برای افزوده شدن به قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا» را به عنوان یک متمم کسب کند.
پیش از این «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا -که اکثریت سنا را در اختیار دارند- اعلام بود که طرح دموکرات‌ها برای محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ صرفاً یک بازی سیاسی است و شکست خواهد خورد.
در قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور به عنوان رئیس کشور و رئیس دولت فعالیت می‌­کند. در بسیاری از دولت­‌های دیگر، (به عنوان مثال انگلیس و آلمان) این دو کارکرد، جدا هستند. در مقام رئیس کشور، رئیس‌جمهور، عملاً تجسم شخصیت آمریکا، یعنی تصویر آشکار، صدای رسمی و نماینده اصلی این کشور در جهان بیرونی است.
رئیس‌جمهور در مقام رئیس دولت، سیاست خارجی را تدوین می­‌کند؛ بر اجرای آن نظارت می­‌کند؛ و تلاش می­‌کند منابع لازم برای حمایت از آن را به دست آورد. وی هم‌چنین ادارات و سازمان‌­هایی را سازمان‌دهی و هدایت می­‌کند که در فرایند سیاست خارجی نقش ایفا می­‌کنند.
در ساختار سیاسی آمریکا رئیس‌جمهور و معاونش تنها مقاماتی هستند که با انتخاباتی در سطح کشور انتخاب می­‌شوند و بر همین اساس خود را در جایگاهی منحصر به فرد برای تعیین، بیان و پی‌گیری «منافع ملی» آمریکا می‌بینند.
در قانون اساسی، اختیارات خاص رئیس‌جمهور در زمینه سیاست خارجی در حقیقت محدود و اندک هستند.رئیس‌جمهور فرمانده کل ارتش و نیروی دریایی است، سفیران و سایر وزرای دولت را با توصیه و رضایت مجلس سنا کاندید کرده و منصوب می‌­کند، و در صورت موافقت دو سوم سناتورهای حاضر می‌تواند معاهده امضا کند. با آن‌که اختیارات خاصرئیس‌جمهور ممکن است اندک باشند، اما در عمل وی به موجب برخورداری از برخی قدرت‌ها می­‌تواند نقشی حیاتی در این میان ایفا کند.
سلب اختیارات نظامی ترامپ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه