گفتمان نوین ارتباطی ؛ تاثیرات آن بر اندیشه و فرهنگ ایرانی-اسلامی(بخش دوم)


نگارنده: میثم آل حبیب مدیر اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس
در شماره قبل به گفتمان نوین جهانی،نقش وسایل ارتباطاتی و سرعت سرسام آور آنها بر اندیشه و فرهنگ ایرانی-اسلامی  پرداختیم اما به سبب گستردگی بحث به ادامه آن در شماره پیش رو و شماره های آتی خواهیم پرداخت.
دین مبین اسلام بعنوان برترین دین و آیین الهی و یکی از پر پیرو ترین ادیان جهانی بمحض تولد و آغاز رسالت پیام آور رحمت(حضرت محمد ص) اندیشه و فرهنگ مختص خود را در شبه جزیره عربی و خارج از آن اشاعه داد.تفکر و اندیشه نابی که برابری و مساوات بندگان خدا و برتری آنان نسبت به سایرین به شرط زهد و تقوا،روزبه روز بر طالبان آن افزود طوری که مردمان بسیاری از کشورها بدون مقاومت در برابر لشکریان اسلام،به دین آینده ساز و مردمی اسلام گرویدند. تمدن نوین اسلامی همان احیاء تمدن اسلامی است که اوج و شکوفایی آن در سده چهارم هجری و با عنوان رنسانس اسلامی شناخته میشود. اگرچه آغاز شکل گیری تمدن اسلامی با محوریت دین اسلام از شبه جزیره عربستان بود، اما در پیشرفت و تعالی آن جوامع و ملل مختلف نقش داشتند. به همین دلیل گفته شده است؛ زبان آن عربی، فکرش ایرانی، خیالش هندی، بازویش ترکی، اما دل و جانش اسلامی و انسانی بود. بنابراین برای احیای تمدن اسلامی اهتمام تمام کشورها وملتهای اسلامی لازم و همه باید در بازشکوفایی آن شرکت فعال داشته باشند. رنسانس و سالهای شکوفایی فرهنگ ایرانی-اسلامی یکبار دیگر با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی آغاز شد.مردم و دولتهایی که تاکنون نامی از این دین و فرهنگ و نوع اندیشه آن نشنیده بودند با مبانی آن آشنا و بخاطر وجوه تمایز بسیاری که نسبت به سایر ادیان الهی و غیر الهی داشت مجبوب این فرهنگ شدند.با روی کارآمدن وسایلی که مردم دنیا را در قالب یک دهکده جهانی هر لحظه بهم نزدیک و نزدیکتر می کرد از نفوذ جهانبینی سیاسی به دور نماند و همانطور که اغلب پدیده های اجتماعی فارغ از جنبه های سیاسی و اقتصادی نیستند.ابتدا به ساکن این وسایل اتباطات گروهی در خدمت ترویج خواسته های سازندگان آنها و مقاومت در برابر اشاعه سایر ادیان قرارگرفت. این روند و چرخه هم اینک به جایی رسیده که اکثر قریب به اتفاق جمعیت هشت میلیاردی دنیا به وسیله تلفن های هوشمند از طریق شاهراه جهانی بهم مرتبط هستند.این شاهراه به کلاس درسی در یک دهکده بهم متصل می ماند که در آن آموزشهای گوناگون  متناسب با جذبه و قدرت گرایش آنها تدریس می شود. بدون اغراق و جدای از هرگونه تعصب دینی و مذهبی باید گفت چنانچه تلاشها و کوششهای مذبوحانه صهیونیسم جهانی در برابر گسترش بی وقفه دین و فرهنگ و اندیشه اسلامی نبود در نخستین سالهای صده نخست هزاره سوم فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در صدر آموزهای دینی قرار داشت و اسلام بعنوان کاملترین دین الهی بخش اعظم جمعیت دنیا را تحت تاثیر آموزهای ناب خود قرار داده بود. با اینکه  قصد داشتیم در شماره پیش رو به طبقه بندی عوامل تاثیرگذار وسایل ارتباط جمعی بر اشاعه فرهنگ و اندیشه ایرانی-اسلامی بپردازیم ولی وسعت و گستردگی این حوزه،دسته بندی و طبقه بندی مذکور را به شماره آینده موکول نمود.
گفتمان نوین ارتباطی ؛ تاثیرات آن بر اندیشه و فرهنگ ایرانی-اسلامی(بخش دوم)
ارسال دیدگاه
دیدگاه شما | 2 دیدگاه
رضا 1398/10/25 - 08:28
با عرض سلام مطلب درج شده به اسم این آقا کپی برداری محض از نویسنده دیگر است واین برخلاف اخلاق حرفه ای رسانه می باشد.در ضمن فرد مزبور که از ایشان به عنوان نگارنده نام برده اید توانایی قرار دادن چند کلمه در کنار هم و نوشتن یک جمله را ندارد چه رسد نوشتن یه مقاله.لطفاً بخاطر منافع شخصی خود کپی برداری نکنید./
rateup 0
 ratedown 0
رضا 1398/10/25 - 08:34
با سلام مطلب فوق الذکر که به نام این آقای بی سواد در روزنامه خود به چاپ رسانده اید مربوط به آقای دکتر علی اکبر ولایتی است.لطفا اخلاق حرفه ای رسانه را رعایت نمایید.این یک نوع دزدی مطالب است.افراد بی سواد را به عنوان نوسینده و نگارنده معرفی نکنید.
rateup 0
 ratedown 0
اخبار روز
ضمیمه