تهران؛ غول عظیم تخریب آب و خاک

دکتر جهانگیر پرهمت، دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در حوزه آب کشور ۳ محور اصلی مطرح است، یکی از این محورها را "حفاظت از منابع آب موجود"،‌ دانست و افزود: کشور منابع آب محدودی دارد و لازم است هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی حفاظت شود. از نظر کمی ما یکسری مخازن آب داریم که میلیاردها سال طول کشیده است تا آبخوانی در دل زمین ایجاد شود و میلیون‌ها سال نیز طول کشیده تا بر اثر بارندگی، آبخوان‌ها پر شوند و حفاظت از این منابع یکی از وظایف ما است.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه کشور در زمینه حفاظت از آب با کمبودهایی مواجه است، یکی از وظایف  ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی معاونت را توسعه فناوری‌ها در این زمینه دانست و اظهار کرد: محور دوم "تامین آب" است؛ چراکه زنده ماندن و امنیت غذایی هر جمعیتی به آب وابسته است.
پرهمت، شهر بزرگ تهران را یکی از منابع آلوده‌کننده و تخریب‌کننده خاک در پایین‌دست توصیف کرد و در این باره توضیح داد: با هر بار بارندگی، آلودگی‌های نفتی، آسفالت و سایر آلاینده‌ها از سطح شهر شسته شده و با جریان آب برده می‌شوند و این آلاینده‌ها موجب می‌شوند لایه‌های خاک پایین‌دست تخریب شده و از بین بروند. تخریب لایه‌های خاک تنها چالش‌ در این زمینه نیست، بلکه کیفیت خاک نیز از بین خواهد رفت؛ از این رو شهر بزرگ تهران به عنوان غول عظیم تخریب آب و خاک در پایین‌دست به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه همه آلاینده‌های کره زمین، به دلیل سیال بودن آب در حرکت است، گفت: متاسفانه شهرهای کشور در بالادست آبخوان‌ها و سفره‌های آب‌های زیر زمینی ایجاد شده، ضمن آنکه زباله‌ها نیز در بالادست آبخوان‌هایی است که آب آن‌ها را مستقیما مصرف می‌کنیم و این در حالی است که حفاظت از منابع آبی بسیار مهم است و لازم است روش‌هایی را به کار گیریم که قابلیت کنترل آلاینده‌ها را داشته باشد.
دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی، میزان فاضلاب شهر تهران را سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب دانست که این میزان معادل مخازن سد امیرکبیر می‌شود و افزود: این فاضلاب از بالادست شهر تهران به پایین‌دست می‌رود و لازم است این آب‌ها تصفیه شوند تا آلاینده‌های آن در آبخوان‌ها و سفره‌های آب‌های زیر زمینی پایین‌دست وارد نشوند. بر این اساس در این زمینه مطالعاتی را در دست اجرا داریم. در این طرح در صدد هستیم که یا منابع آلوده‌کننده آب را در بالادست کنترل کنیم و به پایین‌دست نرود و یا این منابع تصفیه شود. تصفیه این منابع یکی از ماموریت‌های اصلی ستاد به شمار می‌رود.
تهران؛ غول عظیم تخریب  آب و خاک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه