احتمال اصلاح شاخص بورس در بازار سرمایه

سازمان بورس در این زمینه با ارسال پیامک‌های آگاه سازی توجه سرمایه‌گذاران را به تنوع سرمایه‌گذاری به صورت سبد یا ‏صندوق‌های سرمایه گذاری جلب کرده به همین دلیل از سرمایه‌گذاران انتظار می‌رود تا با توجه بیشتری به انتخاب نمادها بپردازند ‏و برای سرمایه گذاری بر روی نمادها جانب احتیاط را رعایت کنند.‏جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه را عامل رشد بسیاری از سهم‌هاست، رشد کنونی ‏شاخص بورس نمی‌تواند تا ابد ادامه‌دار باشد و احتمال اینکه ایجاد اصلاح در بازار وجود دارد.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، شاخص کل در بازار بورس ۱۰ هزار و ۵۱۶ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۴۰۹ هزار و ۹۶۲ واحد رسید.براساس معاملات  بیش از ۹ میلیارد و ۲۶۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۹ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با سه هزار و ۹۹۸ واحد افزایش به ۱۲۶ هزار و ۱۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با دو هزار و ۶۶۸ واحد رشد به ۸۴ هزار و ۹۹ واحد رسیدند.
شاخص آزاد شناور نیز با ۱۳ هزار و ۴۳۲ واحد افزایش به رقم ۴۸۳ هزار و ۴۳۰ واحد رسید، شاخص بازار اول هفت هزار و ۳۹۱ واحد و شاخص بازار دوم ۲۲ هزار و ۵۱۷ واحد افزایش داشتند.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۴۷ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۴۳۹ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۴۲۹ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۳۵۹ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۳۳۱ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۲۳۴ واحد و فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) با ۲۰۶ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.
در مقابل نماد شیشه و گاز (کگاز) با ۶ واحد، دشت مرغاب (غدشت) با ۵ واحد و فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش (افق) با ۳ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات امروز بورس داشتند.
برپایه این گزارش، در بین نمادهای نماد بانک تجارت، بانک ملت، ماشین سازی اراک، سایپا، بانک اقتصاد نوین، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
گروه خودرو در معاملات  صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۱۹۳ هزار برگه سهم به ارزش بیش از چهار هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.
یک کارشناس بازار سرمایه جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه را عامل رشد در قیمت بسیاری از سهم‌ها دانست و گفت: رشد کنونی بازار سرمایه نمی‌تواند تا ابد ادامه‌دار باشد و احتمال ایجاد اصلاح درون کانالی در شاخص بورس وجود دارد.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۵ دی ماه) به عدد ۳۹۹ هزار و ۴۴۵ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۱۳ درصد رشد داشت.
ارزش بورس تهران در هفته‌ای که گذشت ۱۴ هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال بود که در مقایسه با هفته گذشته ۱۱ درصد افزایش را تجربه کرد، همچنین ارزش فرابورس در مدت ذکر شده چهار هزار و ۳۸۴ میلیارد بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با افزایش ۱۰ درصدی همراه شد.
امیرعلی امیرباقری به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: بعد از ترور سردار سپهبد سلیمانی بازار شاهد یک رفتار ریزشی و بیش واکنشی از سوی سرمایه گذاران نسبت به این اتفاق سیاسی بود.
وی افزود: بعد از رسیدن قیمت‌ها و شاخص هم وزن به سط,ح حمایتی قوی و همچنین به دلیل پاسخ قاطع ایران به آمریکا شاهد بازگشت بازار سرمایه به سمت صعود بودیم.
امیر باقری با بیان اینکه در همه روزهای هفته‌ گذشته شاهد رشد مداوم در بازار سرمایه بودیم، گفت: این رشد به دلیل هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به بازار سرمایه و کمرنگ شدن ریسک‌های  سیاسی و ریسک کل بر بدنه بازار سرمایه به دست آوردیم.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه نکته کنونی که مورد توجه بازار قرار گرفته افزایش P/E بازار به دلیل هجوم نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه است، افزود: با توجه به اینکه برخی از نمادها در حال فاصله گرفتن از ارزش ذاتی خود هستند؛ بنابراین دراین ارتباط باید احتیاط را رعایت کرد.
وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس در این زمینه با ارسال پیامک‌های آگاه سازی توجه سرمایه‌گذاران را به تنوع سرمایه‌گذاری به صورت سبد یا صندوق‌های سرمایه گذاری جلب کرده به همین دلیل از سرمایه‌گذاران انتظار می‌رود تا با توجه بیشتری به انتخاب نمادها بپردازند و برای سرمایه گذاری بر روی نمادها جانب احتیاط را رعایت کنند.
امیرباقری با تاکید بر اینکه جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه را عامل رشد بسیاری از سهم‌ها دانست و گفت: رشد کنونی شاخص بورس نمی‌تواند تا ابد ادامه‌دار باشد و احتمال اینکه ایجاد اصلاح در بازار وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود ضمن انتخاب سهام‌های کارشناسی شده برای سرمایه گذاری، منابع مالی و اعتباری خود را مدیریت کنند تا در صورت اصلاح بازار متضرر نشوند.
احتمال اصلاح شاخص بورس در بازار سرمایه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه