نفت و کرونا به جان بازارهای جهان افتادند 

شاخص‌های بورسی جهان دیروز از آمریکا تا آسیا شدیدترین افت را تجربه کردند. سرمایه‌گذاران از افت قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا ترسیده‌اند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، «نفت به پایین‌ترین قیمت خود از ۲۸ سال پیش تا کنون رسیده است. بورس‌های جهانی در حال سقوط هستند. طلا رکورد تاریخی زده است.» این جمله‌های کوتاه، خلاصه وضعیتی است که در اولین روز هفته کاری جهان، در بازارها می‌گذرد. از یک طرف جنگ نفتی عربستان و روسیه در آخرین اجلاس اوپک و از طرف دیگر سرعت شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف، بازارها را در وضعیت آشفته‌ای قرار داده است. 
بر اساس گزارش سی‌ان‌ان‌بیزینس، شاخص صنعتی داوجونز در بورس آمریکا بیش از ۱۲۰۰ واحد یا چیزی حدود۴.۷ درصد در معاملات روز دوشنبه فروریخت. شاخص آتی نزدک نیز ۴.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. در دیگر نقاط دنیا اوضاع بورسی به همین شکل است. در استرالیا،  شاخص S&P، ۷.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که بزرگترین سقوط این شاخص از اکتبر سال ۲۰۰۸ تا کنون بوده است. شاخص نیکی ژاپن ۵.۱ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک سال اخیر رسید. شاخص کاسپی کرده‌جنوبی نیز ۴.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد که بزرگترین زیان آن از اکتبر سال ۲۰۱۸ است. شاخص هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ، ۳.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد که بیشترین کاهش آن در یک سال اخیر بوده است. در چنین شرایطی، شاخص کامپوزیت شانگهای در چین بهترین عملکرد را در بورس‌های آسیایی داشت و ۲.۹ درصد پایین آمد. 
افت بورس‌های جهانی در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت نقت در یک شبانه‌روز بیش از ۳۰ درصد سقوط کرد و به کانال ۳۰ دلاری رسید. سی‌ان‌ان بیزینس می‌نویسد:«در این وضعیت، شیوع گسترده ویروس کرونا نیز همه چیز را بدتر کرده است. این مسئله روی سرمایه‌گذاران اثر مستقیم داشته، چرا که اقتصاد درگیر شوک غیرمنتظره شده است.» 
همچنین بر اساس گزارش رویترز، شاخص گسترده MSCI’s در آسیا و اقیانوسیه که وضعیت بورس‌های ۵ اقتصاد توسعه یافته‌ و ۹ اقتصاد نوظهور را نشان می‌دهد، امروز ۴.۴ درصد افت کرد و بدترین روز خود از آگوست ۲۰۱۵ در اروپا نیز تا کنون را گذراند. شاخص یورو استاکس ۶ درصد، شاخص آتی داکس آلمان ۵.۶ درصد و شاخص آتی اف‌تی‌اس‌ای نیز ۶.۵ درصد سقوط کردند. 
بر اساس گزارش رویترز، در این شرایط پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاری رشد کردند. در آسیا، ارزش ین ژاپن و دیگر ارزهای اقتصادهای نوظهور افزایش یافت. طلا بیشترین رکورد را زد و به قیمت ۱۷۰۰ دلار در هر اونس رسید. این قیمت برای طلا، پیک ۷ ساله به حساب می‌آید. 
«مارتین وتون» رئیس ارز و اوراق در بانک CBA استرالیا، به رویترز می‌گوید:«بعد از گذراندن یک هفته که در آن حمایت از اوراق قرضه و دستمال توآلت(شاره به کمبود این کالا در اروپا) به یک مسئله تبدیل شد، بیایید امیدوار باشیم که بتوانیم واکنش‌های مشخصی به این مسائل ببینیم. بانک‌های مرکزی سیاست‌هایشان را تغییر می‌دهند؛ نه به عنوان راهی برای توقف همه‌گیری ویروس، بلکه برای مهار همه‌گیری ترس.»
یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد به دلیل تحریم‌ها و عدم وابستگی زیاد درآمدهای کشور به نفت، اثر کاهش جهانی قیمت نفت بر بازار سرمایه هیجانی و کوتاه‌مدت باشد.
منصور کریمی گفت: بررسی شرایط معاملات بازار سرمایه و شاخص بورس در چند ماه گذشته نشان می‌دهد پس از هر رشد قابل توجهی، شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها به بهانه‌های مختلف اقدام به اصلاح می‌کنند.این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس در جریان معاملات امروز بازار سهام این بار کاهش جهانی نفت موجب اصلاح شاخص بورس و افت قیمت سهام برخی شرکت‌ها شده است که بنظر می‌رسد طی روزهای آینده شاهد بهبود و تعادل معاملات باشیم.
وی اضافه کرد: مولفه‌ای به نام قیمت جهانی نفت همواره برای اقتصاد جهانی و همچنین اقتصاد کشور ما که وابسته به نفت می‌باشد، موضوعی مهم و قابل توجه بوده است. بر این اساس باید در دو سطح جهانی و دخلی این مولفه مورد بررسی قرار گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در سطح جهانی علت اصلی ریزش قیمت نفت به این دلیل است که عربستان با کاهش قیمت نفت خود، و وعده افزایش عرضه به بازار، به اقدام روسیه در مخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد و همین موضوع نیز موجب شده تا این روزها شاهد کاهش قیمت جهانی نفت باشیم. البته باید به این موضوع افت تقاضای جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا را هم اضافه کرد.وی با مبهم خواندن وضعیت کنونی بازار جهانی نفت گفت: البته بنظر می‌رسد این تقابل عرضه کوتاه‌مدت باشد، چرا که قیمت‌های پایین نفت را هیچ کشور تولیدکننده نفت نمی‌پسندد. ضمن این که بنظر می‌رسد جنگ نفتی عربستان و روسیه احتمالا محدود و تاکتیکی باشد.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته این روزها بازار نفت تا حدودی هم تحت تاثیر بیماری کرونا باشد و به دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی در جهان، به‌صورت ناملموس تقاضای جهانی نفت نیز در کوتاه‌مدت کاهش یافته است که البته این امر موقتی می‌باشد.وی اضافه کرد: بر این اساس با توجه به عوامل یاد شده کاهش جهانی قیمت نفت اثر خود را بر گروه پالایشی و برخی دیگر از گروه‌های بورسی و فرابورسی خواهد گذاشت  و منفی بودن این گروه‌ها دور از ذهن نیست.
نفت و کرونا به جان بازارهای جهان افتادند 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه