بورس‌ یک روز پس از سقوط تاریخی

بورس‌های جهان سقوط تاریخی تجربه کردند. بعضی از شاخص‌ها اندکی بهبود یافته‌اند اما همچنان سرمایه‌گذاران از اوضاع این روزهای جهان وحشت‌زده‌اند.  
به گزارش اقتصادسرآمد، «تمام ایتالیا قرنطینه شده است. گیج و منگ بودن بازارهای مالی و شورش زندانیان در این کشور، نشان داد که گسترش همه‌گیری ویروس کرونا چطور همه ابعاد زندگی اقتصادی و اجتماعی را درگیر کرده است.» رویترز با این مقدمه، از «وحشی شدن بازارها» در سراسر جهان نوشته است.  
در روز گذشته، بورس‌های اصلی اروپا بیش از هفت درصد سقوط کردند، شاخص‌های اصلی ژاپن بیش از ۵ درصد فرو ریختند و بازارهای آمریکایی نیز بیشتر از هفت درصد سقوط کردند.  
رویترز می‌نویسد: «این اتفاقات بعد از جنگ قیمت نفت بین عربستان و روسیه رخ داد، در شرایطی که سرمایه‌گذاران هم‌زمان از همه‌گیری ویروس کرونا ترسیده‌اند.» بر اساس گزارش سی‌ان‌ان بیزینس، سقوط شدید بازارها که روز گذشته اتفاق افتاد، امروز(سه‌شنبه) اندکی جبران شد. در اولین ساعت‌های آغاز به کار بورس‌های اروپایی، شاخص‌های اصلی بورس انگلستان، فرانسه و آلمان حدود یک درصد رشد کردند.  قیمت نفت آتی آمریکا حدود ۶ درصد رشد کرد و به ۳۳ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام برنت نیز ۴.۹ درصد رشد کرد و به ۳۶ دلار در هر بشکه رسید.  
بورس ایتالیا نیز روز گذشته ۱۱ درصد سقوط کرده بود، اما امروز یک درصد رشد داشت. در این شرایط، شاخص‌های بورسی چین عملکرد بهتری داشتند. شاخص‌ هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ حدود ۱.۵ درصد رشد کرد و ارزش شاخص کامپوزیت شانگهای نیز ۱.۸ درصد افزایش یافت.  در ژاپن نیز روز دوشنبه اندکی وضعیت بهبود پیدا کرد. شاخص نیکی ژاپن، ۰.۹ درصد رشد کرد. قرار است که دولت ژاپن برنامه‌های فوری را برای حمایت از خانواده‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند، اجرا کند و همین اقدام، سیگنال مثبتی به بازار بورس داده است.  
اما کارخانه‌های بزرگ ژاپنی بیشترین درد را احساس می‌کنند؛ فروش کارخانه ژاپنی نیسان در چین در ماه فوریه، ۸۰ درصد افت کرد.  سی‌ان‌ان بیزینس سقوط بورس آمریکا را نیز «تاریخی» توصیف می‌کند و از بهبود اندک آن در معاملات روز سه‌شنبه خبر می‌دهد.، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های عمیق اقتصادی با شیوع ویروس کرونا، به قانون‌گذاران فشار می‌آورد که کاهش مالیات بر حقوق و دستمزد را تصویب کنند و همچنین کمکی برای کارگران ساعتی ایجاد کنند. بعد از این اظهارات، شاخص صنعتی داوجونز بزرگترین سقوط تاریخی خود را تجربه کرد؛ این شاخص ۲۰۱۴ واحد یا ۷.۸ درصد فروریخت که بدترین روز آن از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تا کنون بوده است.  
سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌نویسد: «ویروس کرونا مانند پتک بر سر بازارهای جهانی فرودآمده و در حال ضربه زدن به آن است. نه تنها بازارها که اقتصاد بزرگتر را نیز در امان نگذاشته است. بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر در سراسر جهان مبتلا شده‌اند.»
حمید کاوه با اشاره به افت کمتر از ۳ درصدی شاخص بورس در جریان معاملات بازار سرمایه در روز گذشته گفت: افت حدود ۳۰ درصدی قیمت جهانی نفت به دلیل اختلاف‌نظر میان عربستان و روسیه و افزایش عرضه نفت، یکی از دلایل اصلی افت شاخص بورس و ایجاد هیجان در کلیت بازار سهام بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: به دلیل تحریم‌ها حجم فروش نفت ایران به اندازه‌ای نیست که بخواهد ضربه شدیدی از کاهش قیمت جهانی نفت در مقطع کنونی بخورد. ضمن اینکه به این موضوع باید مشکلات در نقل و انتقال ارز را هم اضافه کرد.
وی اضافه کرد: هر چند سودآوری بخشی از گروه‌ها و صنایع حاضر در بازار سرمایه به نوسانات قیمت نفت وابسته بود و طبیعی است که از افزایش و یا کاهش قیمت جهانی نفت، اقتصاد کشور و برخی صنایع و شرکت‌ها دچار نوسان شوند، اما این وابستگی به اندازه‌ای نیست که کلیت بازار سرمایه نیز دستخوش تغییر شود.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با وجود این که نقدینگی خوبی به بازار سرمایه وارد شده و شاهد افزایش شمار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار سهام هستیم، اما کماکان بروز رفتارهای هیجانی در بازار سهام را شاهدیم. به عنوان مثال با کاهش قیمت جهانی نفت گروه بانکی و یارانه نیز صف فروش شد. این در حالی است که وابستگی این گروه‌ها به نفت به این میزان نیست که شاهد واکنش بسیار منفی سهامداران به این اتفاق باشیم.وی در ادامه عامل دیگر افت شاخص بورس را شایعاتی مبنی بر تغییر رئیس سازمان بورس عنوان کرد و افزود: به هر حال هر تغییر مدیریتی در بازار سرمایه می‌تواند در این بازار ایجاد ابهام کند. به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد با حمایت از رئیس فعلی سازمان بورس می‌تواند به این شایعات پایان دهد.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم دیگر در خصوص معاملات پایان سال بازار سهام به‌صورت سنتی این است که در روزهای پایانی اسفند شاهد افزایش فشار فروش برخی از سهامداران برای تسویه معاملات اعتباری هستیم. بر این اساس با پایان یافتن این موضوع نیز معاملات بازار سهام به تعادل خواهد رسید و از فشار فروش‌ها کاسته خواهد شود.
وی همچنین عامل دیگر افت معاملات را در روز گذشته، ابهامات موجود در کاهش دامنه نوسان معامله سهام عنوان کرد و گفت: هر چند وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تغییر دامنه نوسان سهام را قویا تکذیب کرده‌اند، اما این ابهام کماکان در بازار سهام وجود دارد./ایرنا
بورس‌ یک روز پس از سقوط تاریخی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه