جان تازه به بازارهای مالی عربی با افزایش قیمت نفت

ارزش درهم امارات در برابر دلار تقویت شد.همه سه ارز مهم عربی در معاملات دیروز در برابر دلار افزایشی بودند. همچنین آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش کرده است، شاخص های بورسی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز تحت تاثیر خبر افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از سقوط کم سابقه دیروز، افزایشی بودند. از سوی دیگر اما شمار مبتلایان به ویروس کرونا کماکان رو به افزایش است تا جایی که عربستان از قرنطینه یک استان خود خبر داده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در معاملات بازار ارز دوبی، نرخ برابری هر دلار معادل ۳.۶۸ درهم امارات، ۳.۶۴۱ ریال قطر و ۰.۳۸۵ ریال عمان اعلام شد که هر سه ارز نسبت به روز قبل خود کاهش داشته اند. علاوه بر دلار، ارزش دیگر ارزهای مهم جهانی در برابر سه ارز مهم عربی کاهشی بوده است تا جایی که نرخ برابری هر یورو برابر همتایان اماراتی، قطری و عمانی به ترتیب: ۴.۱۱، ۴.۱۵ و ۰.۴۳۲ و نرخ برابری هر پوند به ترتیب معادل: ۴.۷۷۴، ۴.۷۷۲ و ۰.۵۰۴ اعلام شد.
اکبر خان، مدیر سبد دارایی در موسسه الریان اینسوتمنت گفت: سعودی ها با کاهش دادن قیمت نفت به سطوح سال ۲۰۱۴ به دنبال رقابتی تر کردن بازار و حذف برخی بازیگران هستند. این یک استراتژی دردناک و زمان بر است و دفعه قبلی شکست خورده بود. 
بورس های عربی با استقبال از افزایش قیمت نفت به ریل صعودی بازگشتند. در عربستان شاخص بورس " تداول" بیش از ۴.۳ درصد صعود کرد. در امارات، شاخص بورس ابوظبی ۴.۸۱ درصد و در دوبی شاخص بورس ۴.۹۴ درصد صعود کردند. در قطر شاخص بورس دوحه ۳.۳۷ درصد و در بحرین شاخص بورس منامه ۱.۸۷ درصد بالاتر از سطح روز گذشته خود بسته شدند. شاخص بورس عمان نیز  ۰.۸۳  درصد صعود کرد. بورس کویت امروز بسته بود و فعالیتی نداشت.
شرکت آرامکوی سعودی اعلام کرد عرضه نفت خود شامل نفتی که به مشتریان داخلی و خارجی عرضه می کند را در آوریل به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.
امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکوی سعودی اعلام کرد عرضه نفت در آوریل ۳۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از حداکثر ظرفیت تولید پایدار ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود.
وی در ادامه افزود: این شرکت با مشتریانش توافق کرده است این حجم نفت را از اول آوریل فراهم کند.میزان عرضه به بازار در صورت اقدام به برداشت از ذخایر ممکن است با میزان تولید متفاوت باشد.
افزایش کم سابقه عرضه نفت از سوی ریاض در پی شکست مذاکرات روز جمعه اوپک پلاس در وین صورت می گیرد که به همکاری سه ساله رقبای نفتی پایان داد و جنگ قیمت را برای تصاحب سهم بازار آغاز کرد.
جان تازه به بازارهای مالی عربی  با افزایش قیمت نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه