بررسی «اقتصادسرآمد» از روند تولید و صادرات ماهی زینتی در ایران

رونق صادرات ماهی قرمز

گروه صنعت و تجارت- موجودی که روزگاری تنها نوع قرمز آن و فقط یکبار در سال بر سر سفره‌های عید جا خوش کرده بود و دل کودکان و گاهی بزرگسالان را می‌برد امروزه با پرورش و تکثیر گونه‌های متعدد آن توسط علاقمندان و فعالان حوزه پرورش ماهیان زینتی به صنعتی اشتغالزا و سود آور برای جوانان و علاقمندان استان اردبیل تبدیل شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در عین حال، دست و پا کردن آکواریوم یکی از جذاب‌ترین تفریحات علاقه‌مندان به جمع‌آوری ماهیان زینتی به حساب می‌آید، سرگرمی دوست داشتنی که ارزش اقتصادی آن درجهان سالانه بیش از ۳۰میلیارد دلار برآورد می‌شود و اگر کمی خریدارانه‌تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم از آن به‌عنوان فرصتی جدید برای کسب‌وکار استفاده کنیم.ضمن اینکه به گفته فعالان این بازار، درآمد صادراتی ماهیان زینتی ۲۸ برابر درآمد بازار داخلی است، بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی صادراتی درآمد هنگفتی را نصیب کشور کرد.
 بسیاری از مردم جهان علاقه‌مندند با ورود بخشی از عجایب اقیانوس‌ها به خانه‌شان هزینه زیادی را صرف این سرگرمی دوست‌داشتنی کنند و همین موضوع موجب شده تا ارزش اقتصادی بازار ماهیان زینتی در جهان، سالانه چندین میلیارد دلار تخمین زده شود. کسب وکار کوچکی که علاوه بر ظرفیت اقتصادی قابل توجه، به‌عنوان یک مدل کسب‌وکار ارزان و پردرآمد می‌تواند مورد توجه واقع شود. قیمت خرید ماهیان زینتی در بازارهای امریکا و اروپا چندین برابر بازار داخلی است و همین عامل موجب می‌شود صادرات ماهیان زینتی ارزآوری قابل توجهی برای کشورمان داشته باشد.
پرورش ماهیان زینتی باید مورد حمایت بیشتری از سوی مسئولان قرار گیرد چراکه پرورش این ماهیان، علاوه بر اشتغالزایی و تعادل واردات و صادرات، در حفظ تنوع زیستی، بهداشت روانی، سرگرمی و افزایش جاذبه‌های گردشگری موثر بوده و از این طریق نقش بسزایی هم در جهش اقتصادی کشور خواهد داشت.
عیسی گلشاهی می گوید: کشورهای ترکیه، روسیه و اتحادیه اروپا عمدترین مشتریان ماهیان زینتی ما هستند.
وی ادامه داد: بیشتر ماهیان زینتی صادر شده از گونه‌های آب شیرین هستند اما، با سرمایه گذاری‌های انجام گرفته توسط شرکت‌های خصوصی به زودی شاهد توسعه صادرات گونه‌های آب شور نیز از کشور خواهیم بود.
گلشاهی میزان واردات این نوع ماهیان به کشور را 64 تن به ارزش 1.8 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ماهیان زینتی عمدتا از کشورهای تایلند، مالزی، اندونزی و ویتنام وارد می‌شود.وی تاکید کرد: هر چند در حال حاضر میزان واردات از صادرات بیشتر است اما، سرمایه گذاری‌های خوبی که در این زمینه صورت گرفته می‌تواند ایران را به ترانزیت صادراتی ماهیان زینتی تبدیل کند.
گلشاهی با اشاره به چالش کم آبی در کشور، یادآور شد:  تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با استفاده از سیستم بازچرخ آب انجام می‌شود و می‌تواند یکی از فعالیت‌های مناسب در آیند کشور و در مناطق خشک و کم آب باشد.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان اظهار کرد: با ایجاد زنجیره تکثیر، تولید و بازار سرمایه گذاری در این فعالیت کم هزینه و با سود قابل قبولی خواهد بود.
آمارهای تحلیل گران اقتصادی نشان می دهد که تجارت ماهی های زینتی در جهان، از ارزش سالانه برابر با ۱۵میلیارد دلار و همچنین نرخ رشد ۱۴درصد برخوردار است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که رشد و پرورش ماهی های زینتی یکی از صنایع رو به ‌رشد جهانی است که آینده‌ ی درخشانی را پیش رو دارد.
جالب است بدانید تنها ۱۰ درصد از ماهی های زینتی موجود در آکواریوم ‌های شخصی و عمومی، از آب ‌های آزاد گرفته می‌شوند و بقیه آنها از طریق نگهداری و پرورش در استخرها و مخازن بزرگ به دست می آیند. بنابراین می توان نتیجه گرفت، بسیاری از ماهی ‌های زینتی موجود در جهان، به شیوه های صنعتی و علمی و با هزینه های میلیاردی پرورش می‌یابند و خوشبختانه نوع مادر این ماهی‌ های ‌پر زرق و برق و زیبا، همچنان به زندگی عادی خود در کف اقیانوس‌ها ادامه می‌دهد.
البته شایان ذکر است ماهیان زینتی آب شور بر خلاف گونه های آب شیرین ۹۰ درصد حاصل صید از دریاها و اقیانوس ها و ۱۰ درصد به صورت مصنوعی تکثیر و پرورش می یایند. گفتنی است محل اصلی پرورش ماهیان زینتی در جهان بیشتر به مناطق آسیایی تعلق دارد به طوری که دو سوم این ماهی‌ها در آسیا پرورش داده‌ می‌شوند.
برای مثال سنگاپور، توانسته است به تنهایی ۲۵درصد از تقاضای جهانی این صنعت را پوشش دهد. دیگر کشورهای شرق آسیا نظیر مالزی، اندونزی، تایلند و چین نیز بیشترین درآمد و صادرات را در این صنعت به خود اختصاص داده اند.
 رونق صادرات ماهی قرمز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه