آمریکا بازنده نزاع نفتی  عربستان و روسیه

پس از آنکه روس‌ها درخواست سعودی‌ها برای کاهش میزان تولید نفت را نپذیرفتند، عربستان آتش به جان بازار انداخت و بهای این ماده سیاه را به پست‌ترین جایگاه در دهه‌های اخیر کشاند. اما مسکو مرعوب اقدام انتحاری ریاض نشد بلکه نفت شیل آمریکا بود که وادار به عقب‌نشینی و فرار از این نزاع ویرانگر گردید.
به گزارش اقتصادسرآمد، عربستان هنگامی که با پاسخ منفی روسیه برای کاهش میزان تولید نفت مواجه شد، برنامه افزایش عرضه نفت و لحاظ کردن تخفیف ویژه برای مشتریان خود را در پیش گرفت تا نشان دهد که همچنان یک بازیگر بزرگ در بازار نفت است.
بهای نفت پس از استراتژی تازه عربستان و نیروی اخلالگر کرونا هفته جاری سقوط کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد اما امروز چهارشنبه اندکی افزایش یافت و برای دومین روز متوالی روند صعودی خود را ادامه داد.
قیمت نفت که دوشنبه یکباره حدود ۳۰ درصد کاهش یافت سه‌شنبه ۸ درصد بالا رفت و پس از آن در روز چهارشنبه هر بشکه نفت خام برنت با افزایشی ۳.۷ درصدی (معادل ۱.۳۸ دلار) به ۳۸ دلار و ۶۰ سنت رسید. نفت خام «وست تگزاس اینترمیدیت» هم ۲.۸ درصد (معادل ۰.۹۷ دلار) افزایش یافته و به ۳۸ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.
تحلیلگران می‌گویند؛ احتمال کاهش تولید نفت شیل آمریکا باعث شده است که خوشبینی بازار به افزایش بهای نفت تقویت شده و بتدریج صعودی شود.
روز چهارشنبه برخی بازارهای بورس دنیا نیز که به دلیل شیوع کرونا در وضع قرمز قرار گرفته بودند، روند رشد را دوباره از سر گرفتند یا دستکم سقوط شدید را تجربه نکردند.
وضع بازارهای بورس عمدتاً تحت تأثیر کرونا بود و بحران در بازار نفت اساساً ناشی از رقابت روسیه و عربستان. اما رقابت بر سر چه؟
عربستان بهای نفت را کاهش داد تا روسیه را از درآمدهای نفتی بی‌بهره کند اما نکته اینجاست که در چنین شرایطی مسکو بیش از هر تولیدکننده دیگری قابلیت انعطاف با این بازار کم‌سود را دارد. روسیه نخواست تولید نفت را کاهش دهد چون نمی‌خواست سهم خود از بازار این ماده سیاه را به نفت شیل آمریکا واگذار کند.
تولید نفت آمریکا از سال ۲۰۰۹ و بر پایه نفت شیل افزایش یافت. تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۱۹ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز رسید. «متیو اشمیت» استاد علوم سیاسی و امنیتی در دانشگاه «نیو هون» آمریکا معتقد است که مسکو تلاش می‌کند تا تولیدکنندگان شیل را به عقب براند.
بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که عربستان سعودی و روسیه جنگ بر سر تعیین قیمت نفت را آغاز کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این نزاع نفتی بیش از آنکه جدال بر سر قیمت باشد، نبردی برای حفظ سهم از بازار است.هر دو کشور تبعات کاهش بهای نفت را فعلا پذیرفته‌اند، با این حال، حاضر نیستند که از تولید خود بکاهند و سهم خود از این بازار را از دست بدهند. اما کدامیک آستانه تحمل بالایی دارد و شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟ عربستان برای آنکه بتواند بودجه را متوازن نگه دارد باید هر بشکه نفت را به بهای ۸۰ دلار بفروشد اما این رقم برای روسیه ۴۵ دلار است.
در واقع، روسیه در موقعیت مطلوبی برای تحمل ضربه به قیمت نفت قرار دارد و در عوض، عربستان و سایر اعضای اوپک یا غیراوپک زیان اقتصادی شدیدتری خواهند دید.
بی‌پولی تولیدکنندگان در بودجه آنها انعکاس خواهد یافت و متحدان عربستان بیش از دیگران تحت فشار قرار می‌گیرند. به نوشته فایننشال تایمز، در صورتی که هر بشکه نفت در حدود ۳۰ دلار معامله شود، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با کسری بودجه ۱۴۰ میلیارد دلاری مواجه می‌شوند.
در نتیجه، این کشورها مجبور به اتخاذ اقدامات دردناکی مانند استقراض و کاهش هزینه‌ها می‌شوند. اگر قیمت نفت پایین بماند تولیدکنندگان نفت ممکن است مجبور شوند برای جبران کسی بودجه از ذخایر ارزی خود برداشت کنند.
کویت، قطر و امارات تاب‌آوری بیشتری در مقابل بحران در بازار نفت دارند اما کشوری مانند بحرین آسیب‌پذیرین در میان این کشورهاست. عمان نیز ممکن است شدیدترین کسری بودجه را تجربه کند.
در آفریقا، نیجریه که سال ۲۰۱۴ به دلیل کاهش بهای نفت با رکود سنگینی دست به گریبان شد این بار امیدوار بود تا هر بشکه نفت به ۵۷ دلار رسیده و اندکی دیگر از بحران خارج شود.
آمریکا بازنده نزاع نفتی  عربستان و روسیه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه