«اقتصادسرآمد» بازار نفت آمریکا را پس از فروپاشی اوپک بررسی می کند

سقوط «شیل»

گروه انرژی- با اقدام عربستان سعودی در سرازیر کردن سیل نفت ارزان به بازار، صادرات نفت آمریکا در آوریل و مه حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.عربستان سعودی با آغاز جنگ با روسیه برای سهم بازار، نفت را به قیمت ۲۵ دلار در هر بشکه عرضه می کند و برای صادرات حداکثر ۱۲ میلیون بشکه نفت به خلیج آمریکا، به کرایه دهها ابرنفت‌کشها پرداخته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، این اقدام عربستان سعودی در پی مذاکرات ناموفق با روسیه و سایر تولیدکنندگان برای محدود کردن بیشتر عرضه صورت می گیرد. قیمت‌های نفت در واکنش به شیوع اپیدمی کرونا که اقتصاد جهانی را بیمار و ناتوان کرده و تشدید جنگ قیمت میان صادرکنندگان بزرگ، هفته گذشته بزرگترین کاهش هفتگی خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ را رقم زدند.
بازرگانان سه صادرکننده نفت آمریکا اظهار کردند که صادرات نفت این کشور به دلیل تخفیفهای عربستان سعودی کاهش پیدا خواهد کرد. آمریکا پس از لغو صادرات نفت در اواخر سال ۲۰۱۵، یکی از صادرکنندگان بزرگ رو به رشد بوده که اخیرا بیش از چهار میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.
محدودیت عرضه که اوپک، روسیه و سایر متحدانشان تاکنون برای حفظ ثبات بازار اعمال کرده بودند، به رشد صادرات نفت آمریکا کمک کرده بود.
عربستان سعودی بیش از ۳۰ ابرنفتکش کرایه کرده تا به مشتریانش در سراسر جهان به خصوص هند و چین که از آمریکا و روسیه نفت خریداری می کنند، با قیمت‌های فوق العاده ارزان نفت ارسال کند.
شرایط اقتصادی مناسب صادرات نفت از آمریکا به سراسر جهان با کاهش اختلاف قیمت نفت برنت و آمریکا به کمتر از یک دلار در هر بشکه در معاملات روز جمعه، از بین برد. نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است از تحولات اخیر در عرضه جهانی آسیب بیشتری دیده است.
در این شرایط، رییس جمهور آمریکا درپی ریزش شدید قیمت نفت، به مقامات انرژی این کشور دستور داد میزان زیادی نفت برای پر کردن ذخایر اضطراری کشور خریداری کنند.
پر کردن ذخایر استراتژیک نفت که هفته گذشته در پی ریزش قیمتهای نفت از سوی برخی از لابی گرهای نفتی مطرح شد، دولت آمریکا را قادر خواهد کرد ۷۷ میلیون بشکه نفت را از بازار جهانی خارج کند.
قیمتهای نفت در پی صدور دستور دونالد ترامپ افزایش پیدا کرد و کاهش هفتگی چشمگیری که در مسیر ثبت آن قرار داشت را محدود کرد. با این حال بعید است این خرید بتواند افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگانی مانند روسیه و عربستان سعودی در ماه آینده را جبران کند.فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک اغلب در زمان تحویل درآمد بیشتری از میانگین شاخص قیمت وست تگزاس اینترمدیت دارد.ذخایر نفت استراتژیک که پس از تحریم نفت عربی در دهه ۱۹۷۰ ایجاد شد، پیش از این در مواقع اضطراری مانند طوفان کاترینا مورد استفاده قرار گرفته است. مخازن نفت استراتژیک ۷۱۳.۵ میلیون بشکه ظرفیت دارند و حدود ۶۳۵ میلیون بشکه اکنون در غارهای نمکی زیرزمینی در منطقه گلف کاست نگهداری می شوند.اگر دولت آمریکا این ذخایر را با قیمت فعلی نفت پر کند، این خرید حدود ۲.۶ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و در شش ماه آینده حدود ۴۳۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت ایجاد می کند.
در حال حاضر دولت آمریکا انتظار دارد میزان عرضه از تقاضا در سال ۲۰۲۰ حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز فراتر رود. با این حال شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا پیش بینی کرده است میزان تقاضا برای نفت امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند.آمریکا تاکنون حدود ۲۵.۷ میلیارد دلار برای ساخت ذخایر نفت استراتژیک هزینه کرده که پنج میلیارد دلار برای تاسیسات و باقی آن برای خود نفت خام بوده است. میانگین قیمت نفتی که خریداری شده، ۲۹.۷۰ دلار در هر بشکه بوده است.
قیمتهای نفت هفته گذشته در واکنش به آغاز جنگ قیمت میان تولیدکنندگان بزرگ و تصمیم آنها برای افزایش عرضه به بازار، بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد که بدترین ریزش هفتگی از سال ۲۰۰۸ بود.
این ریزش قیمت فعالیتهای حفاری نفت شیل آمریکا را تحت فشار شدیدی قرار داده و بسیاری از شرکتها را وادار می کند هزینه خود را کاهش دهند. هفته گذشته دولت آمریکا برنامه فروش ۱۲ میلیون بشکه نفت از محل ذخایر استراتژیک را با اشاره به شرایط بازار لغو کرد.
سقوط «شیل»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه