گردشگری مازندران زیرتیغ ویروس کرونا

در حالی حدود ۴۵ روز از شیوع ویروس کرونا در استان مازندران می‌گذرد که خسارت‌های ناشی از این ویروس بر گرده صنعت گردشگری این خطه شمال کشور به عنوان یکی از استان‌های گردشگرپذیرهمچنان سنگینی می‌کند.
اگرچه دولت بسته های حمایتی را از پرداخت تسهیلات کم بهره تا استمهال تسهیلات دریافتی، مالیات بر درآمد، قبوض آب ، برق گاز و حتی سهم بیمه کارفرمایان و پرداخت بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده از این حوزه مصوب کرده که تا حدودی می تواند بخشی از ضرر و زیان حوزه گردشگری را در سطح استانی و ملی جبران کند، ولی بررسی سرانگشتی نشان می دهد که خسارت های ناشی از این ویروس به حوزه زیرساختی گردشگری ( اماکن اقامتی) به دلیل لغو تمام رزروها و عدم پذیرش مسافر در اوج فعالیت این واحدها در نوروز به گونه ای است که صرفنظر از این مساعدت ها نیازمند تدابیر بهتری برای پس از شکست کروناست.
برآورد خسارت های کرونا به گردشگری مازندران 
براساس آمار رسمی  حدود ۲۰۲ واحد اقامتی رسمی دارای مجوز از میراث فرهنگی استان مازندران دارای ۷۶ هزار تخت هستند که کارشناسان اقتصادی با  احتساب میانگین اجاره هر تخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در روز در مدت ۱۵ روز تعطیلی نوروز به عنوان پیک مسافرپذیری در استان مازندران صرفا زیان های اقتصادی ناشی از درآمدهای محقق نشده ناشی از لغو پذیرش مسافر در این اماکن به حدود  ۱۵۰۰ میلیارد ریال می رسد.
این در حالیست که با احتساب سایر درآمدهای محقق نشده که شامل صرف  غذا در رستوران های اماکن اقامتی، تجهیزات و امکانات جانبی هتل ها صرفا در این حوزه  میزان خسارت های انباشته به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال می رسد که به میزان مجموع اعتبار عمرانی استانی می رسد.

ناکارآمدی بسته حمایتی 
یک کارشناس اقتصادی در مازندران می گوید: دولت صرفنظر از کمک های کوتاه مدتی مصوب برای حوزه گردشگری شامل تسهیلات بانکی ارزان قیمت، پرداخت بیمه بیکاری، استمهال پرداخت مالیات، بیمه کارگران، قبوض آب ، برق و گاز می بایست بسته های حمایتی برای گردشگران داخلی پس از شکست کرونا مصوب کند.
حسین صیدانلو در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت : اگرچه دولت در شرایط فعلی به دلیل این که تمام هم و غم خودش را برای مقابله با ویروس کرونا و حمایت از اشتغال آسیب دیده  قرار داده، ولی  باید برنامه های را برای رونق اقتصادی پس از شکست کرونا نیز مصوب کند. وی اضافه کرد : صرف بسته های حمایتی نمی تواند مشکلی از پیش پای صنایع گردشگر بردارد، چرا که عدم رونق این واحدهای گردشگری، آنها نمی توانند اقساط تسهیلات دریافتی را  پرداخت کنند و پس از مدتی باید دولت برای استمهال این تسهیلات گره گشایی کند.
صیدانلو خاطرنشان کرد : علاوه بر آن بی رونقی آنها دامن کارگران این واحدها را نیز می گیرد به طوری که پس از مدتی این واحدها مجبور می شوند، کارگرانشان را اخراج کنند و این هزینه ها را برای دولت افزایش می دهد.

بسته حمایتی برای گردشگران 
این کارشناس اقتصادی می گوید : دولت باید کارت های اعتباری سفر را که پیش از این در گذشته مصوب شده بود، ولی رنگ اجرایی به خود نگرفته است را بار دیگر حداقل برای شاغلین با نرخ سود کم بهره مصوب کند.
صیدانلو گفت : این کارت های اعتباری سفر باید به گونه ای تدوین شود که صرفا برای اماکن اقامتی و واحدهای پذیرایی گردشگری اختصاص یابد و با این ابتکار هم واحدهای گردشگری می توانند رونق خود را به دست آورند و هم این که بخش زیادی از کارگران و کارمندان می توانند پس از مشکلات روحی و روانی ناشی از ویروس کرونا، با این سفر به شادی برسند. به گفته وی مردم ما پس از ویروس کرونا نیاز به برنامه های نشاط آور دارند و سفر می تواند تا حد زیادی ابن شادی و نشاط را دوباره به جامعه برگرداند و هم این که واحدهای گردشگری ما از ورشکستگی نجات خواهند یافت.
دبیر جامعه هتل داران استان مازندران می گوید: ویروس کرونا در اوج فعالیت های هتل داری و واحدهای اقامتی در کشور شیوع یافت و خسارت های سنگینی را به این واحدها وارد کرد.
گردشگری مازندران زیرتیغ ویروس کرونا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه