گزارش «اقتصادسرآمد» از پیش بینی های ناخوشایند در خصوص تقاضای گاز

شبح پاندومی بر سر گاز

گروه انرژی- ذخایر گاز اروپا به حد اشباع رسیده است. «تیری بروس – Thierry Bros» مدیر ارشد انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان نفت و گاز (IOGP) در امور اروپایی و متخصص مسایل گاز در موسسه مطالعات سیاسی پاریس(سیانس پو) می‌گوید: ۶۰ درصد این ذخایر پر بوده و این یک سطح غیرطبیعی بالا و ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از حد معمول است.زمستان معتدل در هر دو سوی اقیانوس اطلس مصرف گاز را در نیمکره شمالی کاهش داده بود که همه‌گیری کووید – ۱۹ روند کند شدن تقاضای گاز را تشدید کرد. مصرف گاز باید ۱۵ تا ۱۸ درصد کمتر از پیش‌بینی امسال باشد که از این میان کاهش سه درصدی مصرف گاز برای تولید برق است.
به گزارش اقتصادسرآمد، قطر از ماه فوریه(بهمن-اسفند) محموله‌های گاز خود را از آسیا به سمت اروپا هدایت کرد، اما اقتصاد اروپا به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به نوبه خود متوقف شده است.
شرایطی که امروز برای بازار انرژی نفت و گاز جهان ایجاد شده است جهان را به سمت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی و انرژی باد سوق داده است. انرژی های تجدید پذیر مدتهاست که مورد توجه قرار گرفته است چون هم ارزان قیمت است و هم آسیبی به تغییرات جوی نمی زند.
گاز آمریکا که تا همین چندی پیش ارزانتر از گاز قطر و استرالیا بود، امروز این امتیاز را از دست داده است چون قیمت گاز آسیا و اروپا هم افت کرده است. اینک در این شرایط امروز کارخانه های تولید گاز طبیعی مایع آمریکا در پیشنهادهایشان به اروپایی ها انعطاف به خرج می دهند و این به نفع کشورهای اروپایی تمام می شود و این کشورها حمل محموله نفتی خود را لغو می کنند.
بازار جهانی گاز فقط به مدت چند هفته راکد بود. "آژانس بین المللی انرژی" پیش بینی کرده است که برای سال ۲۰۲۰ مصرف جهانی گاز به میزان ۵ درصد افت خواهد کرد.روسیه همین حالا هم یک شبکه محکم خط لوله جهانی دارد و دارد کار می کند تا تولید و صدور گاز مایع طبیعی خودش را با مشوق های مالیاتی توسعه بدهد. قطرهم امیدوار به توسعه صادرات گاز خود است. فروش انرژی برای قطر صرفا جنبه مادی ندارد بلکه سطح نفوذ سیاسی دوحه را در گرداگرد خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر می کند حتی با وجودی که درآمدهای نفتی قطر افت کرده است. در واقع بیشترین اثرات فوری و قوی تاثیرگذاری کرونا بر بازار گاز جهان، در شرق مدیترانه احساس شده است.
در این شرایط، یک مؤسسه مشاوره انرژی پیش‌بینی کرد که تولید جهانی گاز امسال ۲.۶ درصد کاهش می‌یابد.برآورد مؤسسه نروژی ریستاد انرژی در روز سه‌شنبه (سوم خردادماه) نشان می‌دهد تولید گاز طبیعی جهان امسال به دلیل تأثیر بیماری همه‌گیر کرونا، ۲.۶ درصد کاهش خواهد یافت.
این مؤسسه پیش‌بینی کرده بود که تولید مجموع گاز طبیعی در سال ۲۰۲۰  از ۴ میلیارد و ۶۹ میلیون مترمکعب پارسال به ۴ میلیارد و ۲۳۳ میلیون مترمکعب برسد.
این در حالی است که اکنون برآورد می‌کند تولید امسال ۳ میلیارد و ۹۶۲ میلیون مترمکعب باشد و در سال ۲۰۲۱ به ۴ میلیارد و ۱۵ میلیون مترمکعب و در سال ۲۰۲۲ به ۴ میلیارد و ۹۴ میلیون مترمکعب برسد.
بیشترین مقدار تولیدی که از نظر درصدی تغییر کرده است مربوط به گازهای همراه میدان‌های نفتی است که ابتدا پیش‌بینی می‌شد در سطح تولید سال ۲۰۱۹ باقی بماند و ۵۴۷ میلیارد مترمکعب باشد.
اکنون پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۰ با ۵.۵ درصد کاهش به ۵۱۷ میلیارد مترمکعب برسد و پس از آن در سال ۲۰۲۱ به ۵۳۰ میلیارد مترمکعب و در سال ۲۰۲۲ به ۵۴۲ میلیارد مترمکعب برسد.
کارلوس تورس دیاز، مدیر بخش گاز و برق ریستاد در این باره گفت: بخشی از بهبود به دلیل خوش‌بینی درباره قیمت‌های آینده نفت خواهد بود که می‌تواند به‌تدریج مقدار تولید گاز همراه  را تا حدود ۶۰۰ میلیارد مترمکعب تا حدود سال ۲۰۲۵ برساند.وی افزود: این در حالی است که چگونگی تحول قیمت‌های آینده نفت است که تولید کل گاز طبیعی را مشخص می‌کند.
ریستاد انرژی پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۵ در حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه ثبات خواهد یافت، در حالی که اکنون حدود ۴۳ دلار برای هر بشکه است.
شبح پاندومی بر سر گاز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه